به گزارش ایرنا پرفسور یورگن بلاذر، روز یکشنبه در بازدید از جنگل های منطقه دشت برم کازرون در استان فارس، به موضوع خشکیدگی در جنگل های این استان و از جمله منطقه دشت برم اشاره و بیان کرد: این نوع خشکیدگی در برخی از کشورها نیز مشاهده شده است اما برای مقابله با آن باید در گام نخست علت اصلی این پدیده شناسایی و در مرحله بعد برای مبارزه با آن تصمیم گیری شود.
این استاد رشته جنگلبانی دانشگاه برن کشور سوئیس ادامه داد: از جمله علت های این خشکسالی می تواند مساله تغییر اقلیم، پیر شدن درختان و یا بهره برداری بی رویه از مناطق جنگلی باشد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس هم در این بازدید گفت: 17درصد از جنگل های زاگرس در استان فارس است که 26 هزار هکتار آن در دشت برم کازرون قرار دارد.
عبدالحسین یوسفی ادامه داد: متاسفانه به سبب شرایط اقلیمی، برداشت های بی رویه و خشکسالی، بخشی از درختان حوزه جنگلی زاگرس دچار خشکیدگی شده اند.
وی اظهار کرد: یکی از عوامل خشکیدگی درختان مناطق جنگلی، آفت سوسک چوب خوار است که با نفوذ به تنه درخت و ریشه باعث خشک شدن آن می شود که برای جلوگیری از سرایت این آفت به سایر درختان، مبادرت به حذف درختان آسیب پذیر در مقابل این آفت کرده ایم و به جای آن نهال کاری انجام شده است.
یوسفی افزود: برای احیا و جلوگیری از آلودگی درختان جنگی اقدامات خوبی تا کنون صورت گرفته است که امیدواریم با کمک سازمان جنگل ها و مراتع کشور، استفاده از تجربیات مشاور سازمان ملل متحد در زمینه جنگل و تغییر اقلیم و همیاری صندوق های بین المللی، گام های موثری برای مبارزه با خشکیدگی و احیای جنگل های دشت برم برداشته شود.
شهرستان کازرون در فاصله 120 کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.
مشاور سازمان ملل متحد در زمینه جنگل و تغییر اقلیم قرار است فردا (دوشنبه) از جنگل های منطقه کهمره سرخی در استان فارس نیز بازدید کند و پس از آن از مناطق جنگلی استان های استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان بازدید خواهد کرد.
7372 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.