اگرچه در طول سالهای اخیر شهرداری راهکارهای دیگری از جمله توجه بیشتر به درآمدهای پایدار و جذب سرمایه گذاری را دنبال کرده اما هنوز تا رسیدن به سرمنزل مقصود که عدم تکیه درآمدهای شهرداری به عوارض ساخت وساز است، راه درازی باقی مانده؛ راهی سخت که شباهت زیادی به جداشدن درآمدهای نفتی از اقتصاد کشور دارد تا شاید روزی برسد که درآمدهای پایدار ثابت جای خود را به درآمدهای عوارض بی ثبات بدهد و با هر نوسانی، اداره شهر با مشکل مواجه نشود.
مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری شیراز در گفت وگو با «خبرجنوب» با اشاره به عدم جذب کامل بودجه سال جاری شهرداری شیراز گفت: از بودجه 3280 میلیارد تومانی امسال شهرداری شیراز تا پایان بهمن ماه، 1420 میلیارد تومان درآمد یعنی 47 درصد از بودجه جذب شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 13 درصد کمتر درآمد کسب کرده ایم. سال قبل در این مدت 1632 میلیارد تومان از بودجه را توانستیم جذب کنیم.
امید گشتاسبی ادامه داد: از درآمدهای جذب شده 11 ماهه اول امسال، 1118 میلیارد تومان نقد بوده در حالی که سهم کل درآمد جذب شده توسط مناطق یازده گانه شهرداری شیراز 670 میلیارد تومان بوده است.
وی در خصوص سهم عوارض ساخت وساز در درآمدهای شهرداری شیراز، افزود: در این رابطه از جمع درآمدهای جذب شده طی این مدت 687 میلیارد تومان یعنی 43 درصد آن مربوط به بخش عوارض ساختمان است.
گشتاسبی در خصوص درآمدهای پایدار نیز گفت: در حالی که تا همین چندسال قبل سهم درآمدهای پایدار در بودجه حتی کمتر از یک درصد بود امروز این رقم در 11 ماهه اول سال به 15 درصد رسیده که البته نسبت به سال قبل در همین مدت کاهش نیز یافته است. یکی از دلایل این کاهش، قانون جدید ارزش افزوده است که سهم شیراز در آن کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در همین زمینه در 11 ماهه اول امسال 138 میلیارد تومان درآمد پایدار از خارج شهرداری و 65 میلیارد تومان توسط خود شهرداری وصول کرده ایم.
مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری شیراز اظهارداشت: مابقی 42 درصد درآمد 11 ماهه امسال شهرداری مربوط به سایر منابع از جمله 105 میلیارد تومان تسهیلات بانکی، 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت، 256 میلیارد تومان بابت فروش زمین و ملک و بخشی نیز مربوط به درآمد ناشی از ستاد آبادگری باغهاست.
وی افزود: البته درخصوص فروش زمین، ما در شهرداری شیراز به هیچ عنوان بحث خام فروشی زمین را نداریم و ابتدا برای املاک ارزش افزوده ایجاد شده و بعد واگذار میشود تا سود بیشتری به شهر برسد. گشتاسبی با اشاره به کاهش محسوس درآمدهای شهرداری در سال جاری، اظهارداشت: امسال شهرداری شیراز حداقل نسبت به 10 سال گذشته کمترین میزان جذب بودجه را داشته که اصلی ترین عامل آن کاهش ساخت وساز است به گونهای که نسبت ساخت وساز امسال به سال 92، صددرصد کاهش یافته و در حالی که سال 92 حدود 8/3 میلیون مترمربع پروانه ساخت در شهرداری صادر شد این رقم امسال به 7/1 میلیون مترمربع رسیده است.
وی صدور 2 میلیون و 680 هزار موافقت اصولی پروانه در این مدت و کاهش 10 درصدی آنها نسبت به 11 ماهه سال گذشته در همین مدت را یادآور شد و افزود: یکی دیگر از مشکلات شهرداری در حوزه درآمد، کاهش سهم شیراز از ارزش افزوده است و علت آن قانون جدید توزیع ارزش افزوده است که سهم ارزش افزوده شهرهای بزرگ در شهرهای کوچکتر هم توزیع میشود به گونه ای که سهم ارزش افزوده امسال شیراز به 132 میلیارد کاهش یافته، این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل 180 میلیارد تومان از این بخش به شیراز تعلق گرفت و معتقدیم سهم مالیات ارزش افزوده شهروندان هر شهر باید در همان شهر هزینه شود.
کاهش 5 درصدی عوارض نوسازی
گشتاسبی با اشاره به کاهش 5 درصدی عوارض نوسازی در 11 ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، گفت: تا پایان بهمن ماه امسال از 500 هزار ملک شهر شیراز تنها 73 هزار ملک عوارض نوسازی خود را پرداخت کرده اند و از 500 تا 600 هزار خودرو سطح شهر تنها 100 تا 120 هزار خودرو عوارض
پرداختهاند.
وی افزود: بخش عمده مشکلات ما در حوزه عوارض نوسازی، نبود ابزار و ضمانتهای اجرایی دریافت عوارض است، این در حالی است که طبق قانون کسانی که عوارض نوسازی خود را پرداخت نمیکنند میتوان انشعاب برق یا گاز آنها را قطع کرد. گشتاسبی ادامه داد: در حوزه اصناف نیز در حالی که طبق آمار 70 هزار واحد تجاری در شهر شیراز وجود دارد سال گذشته تنها 3500 واحد تجاری عوارض نوسازی پرداختند و امسال با هماهنگی اتاق اصناف این رقم به نزدیک
10 هزار واحد رسید.
وی افزود: در برخورد با کسانی که عوارض نوسازی خود را پرداخت نکرده اند بخش اصلی اطلاعاتی است که از طریق ممیزی املاک باید صورت گیرد که هم اکنون در حال انجام است.
مدیرکل حوزه درآمدی شهرداری شیراز گفت: در 11 ماهه نخست امسال 4/11 میلیارد تومان عوارض دریافت کردیم که نسبت به سال قبل در همین مدت 19 درصد رشد داشته اما از نظر تعداد 5 درصد کاهش داشتیم. وی افزود: در زمینه درآمد عوارض خودرو نیز 17 درصد رشد داشتیم و این رقم از 2/11 میلیارد تومان 11 ماهه نخست سال قبل امسال به 1/13 میلیارد تومان افزایش
یافته است.
رای قضایی برای 120 میلیارد تومان بدهی دستگاه های اجرایی به شهرداری شیراز
گشتاسبی درخصوص میزان بدهی دستگاههای اجرایی به شهرداری شیراز گفت: میزان کل بدهی دستگاههای اجرایی که بیشتر در حوزه ساخت وسازهای آنهاست حدود 300 میلیارد تومان است که تاکنون برای 120 میلیارد تومان از آنها رای قضایی کمیسیون ماده 100 صادر شده است، البته بخشی از بدهیها به صورت اسناد خزانه اسلامی پرداخت شده
است.
وی افزود: یکی دیگر از بخشهای درآمدی شهرداری مربوط به سهم شهر از جرایم رانندگی است که بخشی از آن به شهرداریهای همان شهر بازمیگردد که در سال های 94 و 95 سهم شهر شیراز پرداخت نشده و امسال 6 میلیارد تومان برای این حوزه درنظر گرفتند که هنوز تخصیص نیافته است. این موارد جزو درآمدهای پایدار شهر است و در حال حاضر هم لایحه درآمدهای پایدار و مدیریت واحد شهری توسط شورای عالی اسلامی به مجلس ارائه شده و در انتظار طرح و تصویب
آنها هستیم.
گشتاسبی با اشاره به مهلت تخفیف 23 درصدی عوارض شهرداری تا پایان امسال، ادامه داد: سال آینده عوارض شهرداری در برخی نقاط شهر افزایش می یابد اما فرمول محاسبه عوارض تغییر نمیکند.
وی افزود: درخصوص تخفیف عوارض در سال آینده نیز تاکنون هیچ تصمیمی برای تخفیفهای عوارض در سال آینده گرفته نشده است.
گشتاسبی با اشاره به مهلت جشنواره خوش حسابی عوارض نوسازی تا پایان سال اضافه کرد: امسال نیز 370 میلیون تومان جایزه از جمله خودرو و کمک هزینه خرید مسکن در قالب جشنواره خوش حسابی به مشتریان خوش حساب تعلق می گیرد و شهروندان تا پایان سال با پرداخت عوارض نوسازی، خودرو و صنفی خود میتوانند در قرعه کشی این جشنواره شرکت کنند. وی افزود: همچنین سال آینده تقسیط عوارض با دریافت سود بانکی انجام میشود و به ازای هر مدت تقسیط عوارض، سود بانکی
تعلق میگیرد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 872340
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.