در این روش با کاهش برش ها به بافت های سالم بیمار کمترین آسیب وارد می شود که شیوه ای غیرتهاجمی است و عوارض کمتری برای بیمار در پی دارد.
رئیس مرکز تحقیقات گوش ،حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی ایران جمعه در حاشیه این سمینار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این سمینار تخصصی در ارتباط با اندوسکوپی گوش انجام شده که متخصصین این رشته با روش های مختلف تشخیصی ، جراحی بیماریهای گوش میانی ، خارجی و قسمتهای جانبی جمجمه و ... آشنا شدند.
دکتر محمد فرهادی وزیر سابق علوم افزود: عمل های جراحی گوش تاکنون عملا بوسیله میکروسکوپ انجام می شد ولی آندوسکوپ دید وسیع تر و بهتری به پزشک می دهد.
وی ادامه داد: با روش های نوین جراحی نتیجه و رضایت بیشتری در عمل ها حاصل می شود و در زمان نیز صرفه جویی خواهد شد و همچنین عوارض برای بیمار در روش هایی که با آندسکوپی انجام می شود بسیار کمتر است و حتی نقاط کوری که با میکروسکوپ نمی توان دید با آندسکوپ به راحتی می توان به این نقاط دسترسی پیدا و آن قسمت را از بیماری پاک کرد.
همچنین رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه روش های جراحی کم تهاجمی در حال تداوم در سراسر دنیا است، گفت: روش هایی که در آن کمتر نیاز به برش و ایجاد شکاف در بدن بیمار باشد و باید با کمک ابزار جدید به سمتی پیش برویم که به بافت بیمار کمترین آسیب وارد شود و استفاده از روش های آندوسکوپی در این رده قرار دارد.
دکتر سید بصیر هاشمی افزود: استفاده از آندوسکوپ در جراحی گوش مدت زمان کمی است که متداول شده و این کارگاه آموزشی نیز برای آشنایی متخصصین این حوزه با این شیوه جدید برای اولین بار در جنوب کشور و در شیراز برگزارشده است، قبل از شیراز این کارگاه در تهران و مشهد نیز برگزار شده بود.
وی گفت: این ورک شاپ در دو بخش انجام شده بخش اول شامل تجارب استادان برتر دانشگاه علوم پزشکی ایران در این رشته بود که بصورت تئوری برای شرکت کنندگان تشریح و بیان شد و در بخش دوم آموزش ها بصورت عملی به متخصصین جنوب کشور منتقل شد بگونه ای که پزشکان و متخصصین شرکت کننده در این دوره بتوانند در آینده این روش ها را در مراکز درمانی سراسر استان و یا جنوب کشور پیاده کنند.
رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی فارس بیان کرد: در این دوره آموزشی 50 نفر شرکت کننده شامل پزشکان متخصص و دستیاران گوش و حلق و بینی شهرشیراز ، فارس و دیگر استان های جنوبی کشور نظیر بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد شرکت کردند.
هاشمی عنوان کرد: در حال حاضر حدود 70 پزشک متخصص عضو انجمن گوش، حلق و بینی استان فارس هستند و 30 دستیار تخصصی در این رشته نیز در استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه رشته گوش ، حلق و بینی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز 50 سال سابقه دارد و در کشور مطرح است ، افزود: اگر بخواهیم سطح علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این رشته بالا نگه داشته شود باید همواره به روز باشیم و همچنین یکسری تجهیزات جدید نیز خریداری که نواقص موجود نیز برطرف شود.
این سمینار تخصصی جمعه به میزبانی مرکز آموزشی و درمانی خلیلی شیراز برگزار شد.
9873 / 1876
مصاحبه کننده : محمدامین افشارپور** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.