دکتر اصغری در «کنگره بین المللی اروپایی- آسیایی فارماکو اپیدمیولوژی» در شیراز گفت: علاوه بر این داروهای ضد سرطان، 3 قلم دارویی دیگر نیز تا پایان امسال وارد بازار می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر 96 درصد داروهای مصرفی در کشور تولید میشود و 4 درصد اقلام نیز وارداتی است که بخشی مربوط به داروهای استراتژیک و به خصوص ضد سرطان می باشد.
دکتر اصغری درخصوص سرطانزایی روغن پالم گفت: این مسئله به کیفیت آن بستگی دارد و روغن های پالم وارداتی از نظر مسایل کیفی، کنترل و نظارت می شود.
رییس سازمان غذا و داروی کشور یادآور شد: قاچاق دارو در کشور کمتر از یک درصد بوده و عمدتا این اقلام شامل مواد آرایشی است، به همین دلیل افراد باید نسبت به خرید مواد آرایشی ارزان شک کنند چرا که احتمال قاچاق بودن آنها زیاد است. دکتر اصغری گفت: سالانه 6 هزار مورد عوارض دارو در کشور گزارش میشود که عمده اینها پوستی و گوارشی است. همه اقلام دارویی ممکن است عوارض ناخواستهای داشته باشد که اطلاع آن به سازمان غذا و دارو اهمیت دارد.
وی در ادامه افزود: گزارشهای مربوطه زمینه مطلوبی را برای ارائه خدمات بهتر فراهم می کند و در چند هفته گذشته به دلیل مطالعاتی که انجام شد، چند دارو جمع آوری و یکی از اقلام نیز از لیست بیمه خارج شد.
دکتر اصغری یادآور شد: در بحث تولید، توزیع و مصرف منطقی دارو، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سایر مناطق کشور توجه ویژه ای داشته اند. درخصوص نظارت نیز تمامی اطلاعات مربوط به مصرف دارو در بیمارستان ها را داریم و اطلاعات تمام نسخ تجویزشده در کشور هم موجود است و براساس آن طی دهه های گذشته بیش از 400 میلیون نسخه از نظر اقلام تجویزی، داروخانه و پزشک مربوطه پیچیده شده و قابل بررسی می باشد. سازمان غذا و دارو از تحقیقات در این زمینه حمایت میکند و افراد در صورت مشاهده عوارض دارویی، آن را گزارش دهند.
وی گفت: بستر کار در حوزه الکترونیک فراهم است و امیدواریم با توسعه فعالیتهای یادشده، داروهای اثربخش با عوارض کمتری به مردم ارائه گردد.
رییس سازمان غذا و داروی کشور افزود: بدهی سازمان های بیمه گر به داروخانه ها و سایر مراکز دارویی، یکهزار و 800 میلیارد تومان است که این میزان باعث شده تولیدکنندگان مجبور به اخذ وام های سنگین شوند و حتی برخی از این کارخانهها در زمینه پرداخت حقوق به پرسنل و کارگران با مشکلاتی مواجه هستند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 831850
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.