دکتر علی رضا چوبینه مدیرگروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به برخی از مشکلات بدنی و فیزیکی پزشکان جراح هنگام انجام اعمال جراحی گفت: ایستادن طولانی مدت جراحان هنگام عمل جراحی و فشار مداوم بر روی اندام های تحتانی می تواند باعث اختلال در گردش خون و در دراز مدت باعث آسیب های اسکلتی، عضلانی در این قسمت شود.
وی بیان داشت: این صندلی از وزن بدن جراح در هنگام عمل جراحی حمایت می کند و می تواند در گستره وسیعی از اعمال جراحی قابل استفاده باشد، همچنین باعث شود جراح در طول عمل جراحی، خستگی کمتری داشته باشد.
چوبینه ادامه داد: سطح نشیمنگاه زینی شکل این صندلی باعث حفظ ساختار طبیعی ستون مهره ها می شود که از دیدگاه علم ارگونومی، بهترین وضعیت برای کمر است.
وی اضافه کرد : صندلی ارگونومیک جراح به عنوان یک راه حل اصلاحی، به همت تیم تحقیقاتی گروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، طراحی و تولید شده است.
او به مشکلات ارگونومیک در میان جراحان اشاره کرد و گفت: از مهمترین مشکلات ارگونومیک در میان جراحان، وضعیت بدنی نامناسب و ایستادن طولانی مدت حین عمل جراحی است که ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی و خستگی را در آنها بالا می برد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از ویژگی های این صندلی به تامین و حفظ وضعیت طبیعی بدن در حین جراحی های طولانی مدت است.
چوبینه گفت:‌ از دیگر ویژگی های این صندلی، طراحی متناسب با اصول ارگونومی و براساس ابعاد بدن جراحان، حمایت از وزن بدن و جلوگیری موثر از خستگی مفرط در جراحی های طولانی مدت است.
دکتر چوبینه از قابلیت استفاده از این صندلی در جراحی به روش باز و لاپاراسکوپی خبر داد و یادآور شد: قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی برای ایجاد زاویه مناسب در مفاصل لگن و زانو و همچنین ساپورت زانویی تعبیه شده این صندلی، به حفظ وضعیت مناسب جراح کمک می کند.
مدیرگروه ارگونومی دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه نشستنگاه و نیز زاویه زیرپایی بدون دخالت دست، از دیگر ویژگی های این دستگاه است.
این صندلی باهمکاری تعدادی از استادان دانشکده توانبخشی و دانشجویان رشته ارگونومی، طراحی شده و هم اکنون نیز به مرحله تولید انبوه رسیده است.
دانش به کار بردن اطلاعات علمی در طراحی محیط کار و ابزار و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی ها برای تولید فرآورده های محیط کار متناسب با سلامت کار را ارگونومی می گویند.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.