محمد اسدی مدیر گروه فرهنگی مذهبی امام هادی(ع) که متولی این برنامه است،درباره امکان تخصیص مبلغ آش نذری برای زلزله زدگان کرمانشاه گفت:‌پخت آش سبزی در شیراز در روز مقرر مربوط به نذورات مردم است و ما نیز چون امانت دار مردم هستیم باید طبق روال مقرر آش را در روز 28صفر پخت کنیم و اگر این کار انجام نشود مدیون خواهیم بود.
وی چهارشنبه درمصاحبه با ایرنا با اشاره به برخی مباحث در فضای مجازی که خواسته شده ازپخت آش صرفنظر شود و مبلغ آن به زلزله زدگان غرب کشور داده شود،ادامه داد:‌پخت آش به میران 48 هزار کیلوگرم در روز 28 صفر به لحاظ شرعی باید طبق روال مرسوم در شیراز پخته و توزیع شود با این حال این اقدام در میان مردم زلزله زده کرمانشاه نیز انجام خواهد شد.
اسدی اعلام کرد: آشپزخانه ای در استان کرمانشاه تدارک دیده شده و در حال فعال شدن است که روز شهادت امام رضا (ع) اقدام به پخش آش بین زلزله زدگان خواهد کرد.
مدیر گروه فرهنگی مذهبی امام هادی(ع)بیان کرد:‌در کنار این اقدام، دوشنبه شب یک کامیون از کمک های مردمی برای مردم زلزله زده کرمانشاه ارسال شد و کامیون دوم شامل پتو و کنسرو از طریق بهزیستی برای زلزله زدگان ازسال خواهد شد و مردمی که تمایل دارند کمک های خود را به مردم حادثه دیده کرمانشاه برسانند می توانند کمک های خود را به ستادی که در پارک خلدبرین شیراز برای این منظور تشکیل شده تحویل دهند.
اسدی گفت:‌گروه فرهنگی مذهبی امام هادی(ع) تشکلی مردمی و غیر دولتی است و بصورت هیاتی اداره می شود و تنها واسطه اقدامات خیریه است‌.
وی گفت:‌برنامه معنوی که به مناسبت سالروز شهادت حضرت رسول (ص) و امام حسن مجتبی (ع)، برگزار می شود، امسال با نام و گرامیداشت شهید مظلوم مدافع حرم شهید اسکندری برپا خواهد شد.
اسدی پیشتر گفته بود:هزینه این مراسم از محل وقف و نذر تامین می شود و به این دلیل نمی توان هزینه نذر و وقف را در جای دیگر هزینه کرد، برخی می گویند چرا خرج فقرا نمی شود.
پخت آش 28 صفر هرساله در بوستان خلدبرین شیراز انجام می‌شود.
براساس اعلام اسدی برای پخت 84 هزار کیلوگرم آش حدود 160 میلیون تومان هزینه می‌شود که علاوه بر ملزوماتی چون سبزی، حبوبات، روغن و سایر ترکیبات مورد نیاز، 120 رأس گوسفند استفاده می‌شود.
پس از وقوع زلزله 7.3 ریشتری در غرب کشور، برخی افراد در شبکه های مجازی مطالبی در مورد برنامه پخت و توزیع آش نذری شیراز نوشتند و خواسته هایی عنوان کردند.
یکی از کاربران نوشت:‌در روز 28صفر هرسال درشهر شیراز 82000کیلو آش نذری پخته میشه اگه هرکیلو آش 5000تومان هزینه داشته باشه 400میلون تومان هزینه این پخت هست .امروزهموطنان کرمانشاهی زلزله زده نیازمند این نذر هستند از دست اندرکاران ومتولیان این کار تقاضا دارم که هزینه این پخت رو هرچه زودتر بدست مردم نیازمند کرمانشاه برسونن.
کاربری دیگر نوشت:‌شیراز داره آماده میشه واسه پخت 85 تن آش آشی که میگن نذر هست و در راه اهل بیت و روح بزرگ رسول الله(ص). ای کاش خرج امسال این نذری صرف برادران وخواهرامون بشه که الان تو سرما دارن گرسنکی میکشن. فکر نکنم کسی با نخوردن آش سبزی مشکلی واسش پیش بیاد.
همچنین شخص دیگری نوشت:‌مسئول کانون فرهنگی مذهبی امام هادی (ع) شیراز از پخت و توزیع 80 هزار کیلو آش سبزی نذری در روز 28 صفر در شیراز خبر داد.ما مردم شیراز از شما در خواست می کنیم هزینه میانگین آن راکه تقریبا 120 میلیون تومان است که بیشتر آن را مردم اهدا می کنند و کار پسندیده ای است امسال به هموطنان کرمانشاهی اهدا کنند چه در قالب مایحتاج غذایی و یا دارویی و یا بهداشتی آنها هم اکنون بیشتر از مردم ما نیازمندان هستند هرچند هر سال این اقدام بی نظیر نذری را برای پیامبر مهربانی ها انجام می دهید امسال ما مردم شیراز می خواهیم به نام شما و مردم شهرمان خرج کرمانشاه شود.
زمین لرزه شدیدی با قدرت 7.3 درجه ریشتر ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه بیستم آبان 96 استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و همچنین بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
این زمین لرزه که کانون آن روستای ازگله کرمانشاه گزارش شده، زیان ها و آسیب های زیادی در استان های کرمانشاه و ایلام به بار آورده است.
شمار جان باختگان این زلزله بیش از 407 نفر و تعداد مصدومان این حادثه حدود 7000 نفر اعلام شده است.
9873 / 1876
گزارشگر:محمدامین افشارپور ** تنظیم و انتشار :‌غلامرضا مالک زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.