مرادی با بیان اینکه آبشار فدامی جزو نخستین میراث طبیعی فارس است که در فهرست ملی جای دارد افزود: با توجه به استقبال گردشگران و طبیعتگردها از این محوطه طبیعی داراب، زیرساخت های گردشگری در منطقه از جمله مسیر دسترسی و روشنایی محلی در دستور کار قرار گرفت.
به گفته مرادی، در حال حاضر پنل های خورشیدی برای روشنایی کامل محوطه آبشار، چهار ماهی است که خریداری شده و امیدواریم هرچه سریع تر با انعقاد تفاهم نامه با شهرداری، سیستم روشنایی منطقه تکمیل و به بهره برداری برسد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داراب با بیان اینکه احتمال بهره برداری از این طرح (روشنایی آبشار) در دهه فجر وجود دارد، افزود: بالغ بر 46 میلیون تومان اعتبار صرف این طرح شده و پس از نصب، نگهداری و مراقبت از آن به عهده شهرداری منطقه می باشد.مرادی همچنین به اجرای 7 پروژه گردشگری در شهرستان داراب اشاره کرد و گفت: اعتبارات این پروژه ها به یک میلیارد و 170 میلیون تومان می رسد که 3 پروژه مرمتی و مابقی زیرساخت های گردشگری است.
وی اضافه کرد: زیرساخت های گردشگری و مسیر دسترسی به مناطقی چون تنگ رغز، چشمه گلابی، خرچنگ، غار سهلک و آبشار فدامی اختصاص دارد که به طور مثال برای ایجاد روشنایی و مسیر دسترسی برای تنگ رغز بیش از 300 میلیون تومان هزینه شده است. برخی از این پروژه ها در آستانه اتمام و نیازمند همکاری شهرداری منطقه هستند.رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داراب در ادامه تاکید کرد: با توجه به آب و هوای مطلوبی که شهرستان در پائیز و زمستان دارد، تکمیل طرح های زیرساختی در مناطق طبیعی شهرستان یک ضرورت محسوب می شود و امیدواریم با چنین اقداماتی، گردشگری در شهرستان رونق بیشتری بگیرد. به گزارش خبرنگار ما آبشار فدامی، آبشاری شگفت انگیز است که چهار نوع آب شور، شیرین، سرد و گرم در آن جریان دارد.
آبشار فدامی را می توان یکی از شاهکارهای خلقت دانست؛ شاهکاری که آب شیرینش در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است و برعکس، آب شور آن در تابستان گرم و در زمستان خنک می شود و همین ویژگی ها سبب شده تا گردشگران و مسافران بسیاری همه ساله از این جاذبه طبیعی استان فارس دیدن کنند. همانطور که در برخی منابع تاریخی ذکر شده آب شیرین فدامی از چشمه ای در یک کیلومتری آبشار سرچشمه می گیرد و پس از سقوط از ارتفاعی درحدود ۱۲ تا ۲۰ متر از سطح زمین، به رودخانه ای دائمی می ریزد. اما آبشار شور فدامی در بالای آبشار شیرین واقع شده و آب آن از سر چشمه ای در فاصله ۵۰۰ متری تامین می شود. ارتفاع آبشار حدود۱۰ تا ۱۵ متر می باشد و وجود نخلهای خودرو در کنار آن، زیبایی خاصی را به وجود آورده است.
آب این آبشار از چشمه های بستان و مُرز کوه رستاق سرچشمه می گیرد و پس از جریان یافتن بر روی زمین از پرتگاهی به زمین می ریزد و آبشاری زیبا را شکل می دهد. این آب پس از سقوطی شکوهمند، به حوضچه ای به عمق ۲۰ متر می ریزد و در ادامه تشکیل یک رودخانه دائمی را می دهد.ترکیب شدن آب شور و شیرین باعث می شود که از شوری آب به میزان قابل توجهی کاسته شود و بتوان در کشاورزی از آن استفاده کرد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 790061
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.