در همین رابطه، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس به خبرنگار ما گفت: معمولا کتابهای درسی و متن آنها براساس مقتضیات زمانه و به تشخیص مولفان، هر از مدتی تغییر می کند اما از نظر محتوا در سال های اخیر به این موضوع توجه خاص شده است.
به گزارش «خبرجنوب»، علی عسکر جمشیدی افزود: در رابطه با این آموزههای ادبی، آموزگاران نیز توجهی خاص دارند اما این خواسته آنها که مثلا مانند سالهای دور دانشآموزان به اجبار شعری را از حفظ کنند و اگر مبادرت به این کار نکنند حتی آنها را تنبیه نمایند، به هیچ وجه امکان پذیر نیست. این قبیل اشعار از طریق اجرای تئاتر، نمایشنامه، سرود و دیگر کارهای هنری که تاثیر فراوانی بر ذهن کودکان دارد، ارائه می شود.
وی اضافه کرد: همان طور که شعرهای قدیمی در ذهن بزرگسالان امروز مانده است و از این دست شعرها به فراوانی داریم، امیدواریم شعرهای جدید نیز بتواند اثرگذار باشد اما توصیه ما به آموزگاران این است که این شعرها را به صورت غیرمستقیم به دانش آموزان بیاموزند تا تاثیرگذاری آن دوچندان شود.
این مقام مسئول به شعار امسال آموزش ابتدایی اشاره کرد و گفت: شعار امسال مقطع ابتدایی، مصرع دوم این شعر ملک الشعرای بهار که «روح پدرم شاد که می گفت به استاد، فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ» انتخاب شده است که مصداق حال اولیا است، یعنی آنها از آموزگاران مدرسه میخواهند که به فرزندانشان عشق بیاموزند. امروز اگر می بینیم فرزندان ما بعد از رفتن به طبیعت، محیط زیست را کثیف میکنند و این محیط را از ریخت میاندازند و اضافه غذا و آشغال های دیگر را به امان خدا رها می کنند، این بدان معناست که عشق به طبیعت به آنها آموخته نشده است.
جمشیدی بیان داشت: امروز اگر پدران و مادران این مسئله را به معلمان گوشزد نکنند، اما خواسته قلبی آنهاست و آموزگاران نیز باید زمینههای پرورش و عشق ورزی در بچهها را ایجاد کنند. به عنوان مثال از همان سنین دبستان، گاه دانش آموزی نشان میدهد که زمینه پرداخت به ورزش در او وجود دارد و از این پتانسیل برخوردار است که اگر این استعداد در او پرورش داده شود، زمانی به قهرمانی نیز خواهد رسید. این مساله شامل سایر زمینه ها از جمله نویسندگی، خوشنویسی، موسیقی، نقاشی و سایر حرفه ها نیز می شود که همه اینها در شعار امسال مقطع ابتدایی «فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ» نهفته است.
وی گفت: از معلمان ابتدایی تقاضا داریم کودکان ما، چه پسران و چه دختران را با هنر عشق ورزیدن آشنا کنند؛ عشق به طبیعت، علم و دانش، کتاب و مطالعه، احترام به بزرگترها، دوستی، درستکاری، صداقت و...
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس افزود: در این زمینه پوستری تهیه کردهایم که برای همه مدارس ارسال خواهیم نمود و امیدواریم هنر عشق ورزیدن در زندگی همه دانش آموزان نهادینه شود.
جمشیدی با اشاره به اینکه امسال نیز گلستان خوانی جزو برنامههای مقطع ابتدایی در استان فارس است، اضافه کرد: برنامه گلستان خوانی در کلاسهای چهارم، پنجم و ششم اجرا میشود و مانند سال های گذشته، کتابچههایی که در این زمینه تهیه شده در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.وی گفت: این برنامه امسال برای بیش از 200 هزار نفر اجرا می شود و البته بعضی از مدارس در دوره پیش دبستانی نیز در حد فهم دانش آموزان، گلستان خوانی را در برنامه دارند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 783688
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.