به گزارش ایرنا علی همتی، یکشنبه در نشست تخصصی آشنایی با خدمات بانک توسعه صادرات ایران در شیراز افزود: ارائه ضمانت های بانکی و تسهیلات با کارمزد 13و نیم درصد به صادرکنندگان از جمله عوامل تاثیرگذار در افزایش صادرات از استان فارس است.
وی، بیان داشت: اجرای طرح حمایت از رونق تولید نیز موجب شد که آن بخش از ظرفیت واحدهای تولیدی که غیر فعال بود، فعال و به تبع آن مازاد محصولات تولیدی نیز صادر شود.
همتی، تخصیص مشوق های صادراتی مانند پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی را از دیگر عوامل موثر در افزایش صادرات از فارس دانست و گفت: سال 95 به صادرکنندگان برتر فارس 138میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و آنها از یارانه 2 تا چهار درصدی سود تسهیلات بانکی بهره مند شدند.
وی اظهار داشت: با هدف توسعه صادرات، ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی، صادرکنندگان استان فارس می توانند تا سقف 400 میلیارد ریال از تسهیلات و خدمات بانکی بهره مند شوند.
همتی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات فارس محصولات کشاورزی است که به کشور قطرارسال می شود، اظهار داشت:
8/2 میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و 43 میلیون دلار درسال 95 از این استان به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با سال 94 به لحاظ وزن 40 درصد و از حیث ارزش 44 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: بیشترین میزان رشد صادرات کالاهای مختلف در فارس در سال 95مربوط به حوزه صنعت با 477 میلیون دلار بود که از این کالاها کود اوره به ارزش 200 میلیون دلار بیشترین میزان کالای صادراتی را به خود اختصاص داد.
همتی گفت: همچنین محصولات معدنی به ارزش 125میلیون دلار و محصولات کشاورزی با 312 میلیون دلار از دیگر کالاهای صادراتی فارس بود.
عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، قطر، آلمان، رومانی، پاکستان، ترکیه، کویت و عمان از جمله کشورهای هدف صادارات استان فارس هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: به مناسبت بیست و یکمین سالروز ملی صادرات، روز بیست و چهارم آبان ماه جاری از پنج صادر کننده نمونه ملی، 19صادر کننده استانی و 6 شرکت صادر کننده صاحب ابداع و نو آوری با حضور مسئولان کشوری و استانی در شیراز تجلیل خواهد شد.
در ادامه این نشست از پنج صادر کننده ملی در حوزه چینی بهداشتی (شرکت گُلسار)، بخش گردشگری (شرکت گشت تور)، بخش صنایع غذایی و تبدیلی (شرکت زرین غزال) بخش میوه (شرکت آریا سام) و بخش تره بار (شرکت سمیران سلامت) با اهدای لوح و تندیس طلایی تجلیل شد.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.