دکتر ابراهیم گشتاسبی راد در حاشیه برگزاری همایش بینالمللی حافظه و میراث بین فرهنگی شرق و غرب در جمع خبرنگاران افزود: تبادل دانشجو و استاد همچنین مطالعات و همکاریهای پژوهشی مشترک ازجمله برنامه هایی است که تاثیر بسزایی در گسترش ارتباطات بین دانشگاهها دارد. رییس دانشگاه شیراز در ادامه به تلاش برنامهریزی شده این دانشگاه در بخشهای مختلف برای استفاده از راهکارهای توسعه روابط بین المللی با دانشگاههای برتر و مطرح جهان و ارتقاء جایگاه جهانی این دانشگاه اشاره کرد و افزود: تمام تلاشمان بر این است که در حوزه علوم انسانی و هنر با دانشگاه ایتالیا و در زمینه فرهنگ و معارف اسلامی با دانشگاه آلمان ارتباط بیشتری برقرار کنیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه شیراز در حال حاضر یکی از 5 دانشگاه بینالمللی کشور محسوب میشود اضافه کرد: در تلاشیم با استفاده از راهکارهای مختلف، زمینه برای افزایش تعداد دانشجویان خارجی نیز فراهم شود.
گشتاسبی راد همچنین به همکاری های مشترک و فعالیتهای باستان شناسی با دانشگاههای معتبر ایتالیا اشاره کرد و افزود: طی 5 سال گذشته در حوزه باستان شناسی در سایتهای تاریخی فارس به خصوص شهر باستانی پارسه فعالیتهای موثری با همکاری ایتالیاییها انجام شده و شاهد نتایج و کشفیات زیادی در این سایت بودیم.
وی همچنین افزود: به دنبال برقراری یک ارتباط خوب با دانشگاههای کشور ایتالیا نیز هستیم که امیدواریم این ارتباطات در آینده نزدیک به افتتاح دفتر موسسه ای که متشکل از چند دانشگاه کشور ایتالیا است منتهی شود.
گشتاسبی راد با بیان اینکه بیشک با دیپلماسی علمی میتوانیم به عنوان یک برگ برنده در برقراری ارتباط با سایر کشورهای دنیا بهره گیریم افزود: اگر برجام نبود ما این ارتباطات را در این سطحی که امروز دنبال میشود، نمیتوانستیم برقرار کنیم زیرا هر کشوری تابع دیپلماسی خودش است و با برداشته شدن موانع این فضا ایجاد میشود که بیشتر بتوانیم ارتباط داشته باشیم.
وی همچنین گفت: با هدف افزایش ارتباطات بینالمللی، نشستهایی با دانشگاه های افغانستان، عراق و سوریه داشته ایم و امیدواریم با گسترش این ارتباطات بتوانیم به صلح جهانی کمک کنیم.
رئیس دانشگاه شیراز در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به اینکه ارتباط و همافزایی فرهنگی بین کشورها به صلح جهانی کمک بسیاری می کند افزود: تمدن یکی از مباحث مهمی است که تنها خاص یک منطقه و کشور نیست و در واقع تداخل تمدنها اجتنابناپذیر است و نمیتوانیم بگوییم که تمدن ایران و شرق تاثیرگذار بر تمدن غرب نبوده است.
بنابر این گزارش در ادامه این گفت وگو دبیر علمی همایش بین المللی حافظه و میراث فرهنگی شرق و غرب نیز گفت: این همایش برای بررسی حافظه فرهنگی کشورهای ایران، آلمان و فرانسه و تعاملات این فرهنگها برگزار میشود.
علیرضا انوشیروانی با بیان اینکه از محورهای این همایش تعاملات فرهنگی فرانسه، آلمان و ایران؛ مقایسه شکل گیری حافظه بین فرهنگی و هویت این ۳ کشور، سهم حافظه فرهنگی در شناخت خود و دیگری و حافظه بین فرهنگی گذشته و ارتباط آن با حال و آینده است، افزود: این گردهمایی بر اساس تفاهمنامهای که بین دانشگاههای شیراز و استراسبورگ فرانسه منعقد شده بود و با هدف ایجاد تعاملات علمی همایشهای مشترک نیز برگزار شده است.
به گفته وی این همایش یک رویداد بینرشتهای است که رشتههای مختلف علوم انسانی همچون فلسفه، تاریخ و فرهنگ، باستان شناسی، مطالعات دینی، ادبیات، اسطوره شناسی و... را شامل میشود. استاد ادبیات تطبیقی دانشگاه شیراز اضافه کرد: حافظه بین فرهنگی موضوعی جدید است که در دانشگاههای جهان مد نظر قرارگرفته و در گذشته حتی شبیه این همایش را هم نداشتهایم.
انوشیروانی با بیان اینکه خاطرات فرهنگی از گذشته به ما رسیده و حال و آینده را میسازد، گفت: تعامل و تقابل و تاثیرات متقابل این فرهنگها بر یکدیگر از موضوعات مهم حافظه بین فرهنگی است.
وی افزود: در این همایش ۱۵ مقاله علمی توسط اساتید داخلی و خارجی ارائه میشود.
بنابر این گزارش در همایش بین المللی حافظه و میراث فرهنگی شرق و غرب اساتید دانشگاههای ایران، فرانسه و آلمان به ارایه مقالات خود پرداختند. گفتنی است در این همایش مقاله المیرا دادور، استاد ادبیات تطبیقی دانشگاه تهران با عنوان ایران سرزمین شناختهها و ناشناختهها، مقاله محمدرضا فارسیان دانشیار زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه مشهد با عنوان تصویر حافظه فرهنگی ایرانیان در ادبیات فرانسوی زبان راه و رسم جهان اثر نیکلا بوویه، همچنین مقاله
بهی حدایق استادیار ادبیات انگلیسی از دانشگاه شیراز با عنوان حافظه فرهنگی و بازآفرینش خود از طریق تحریک بصری دراماتیک، مقاله مهرنوش کیفرخی استادیار زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه شیراز با عنوان مطالعه عناصر فرهنگی فرانسوی در «وغ وغ ساهاب» اثر صادق هدایت و مقاله سید محمود حدادی استادیار زبان و ادبیات آلمانی دانشگاه شهید بهشتی تهران با عنوان تاریخچه حضور دیوان گوته در ایران، همچنین مقاله علی انوشیروانی استاد ادبیات تطبیقی و نظریه ادبی دانشگاه شیراز با عنوان حافظه فرهنگی چیست؟ و مقاله یوهان اشتراوس دانشیار دانشگاه استراسبورگ فرانسه با عنوان ابداع به سنت می انجامد: نکاتی در مورد تصویر شناسی مدرن شاعران و محققان کلاسیک در جهان ترک - ایرانی، همچنین مقاله رمی گوونل رئیس دانشگاه الهیات پروتستان با عنوان کودکی عیسی مسیح: نمونه ای از گفتمان حافظه مسلمان و مسیحی، مقاله فیلیپ الکساندر استاد دانشگاه لورن نانسی فرانسه با عنوان حافظه دیداری از شرق و مقاله فیلیپ داروس استاد ادبیات عمومی و تطبیقی پاریس 3 سوربون نوول با عنوان ادبیات غیرتخیلی: رابطه ای نوین با ادبیات، تاریخ و حافظه ارایه شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 774982
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.