یاسر کلوانی شنبه در آستانه 15 اکتبر روز جهانی نابینایان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:همه ساله در چنین روزی سخنان و قول های شنیدنی زیادی در زمینه رسیدگی به مشکلات نابینایان از مسئولان شنیده می شود که هیچ گاه هم عملی نمی شود.
وی اظهار داشت:بسیاری از این مشکلات ناشی از عدم رعایت حقوق شهروندی افراد کم بینا و نابیناست و خواسته زیادی نیست که قابل رسیدگی نباشد.
رئیس هیات مدیره جامعه نابینایان جهرم گفت:‌در موضوع مناسب سازی اماکن و معابر عمومی برای معلولان اقدامات خوبی انجام شده اما در مورد روشندلان این موضوع بسیار کم رنگ است.
کلوانی ادامه داد:‌ایجاد مسیرهای ویژه نابینایان در پیاده روهای شهر اقدام بسیار ارزنده شهرداری است اما بسیاری از این مسیرها با ایجاد سدمعبرهای غیرمجاز و همچنین منتهی شدن به یک مانع مانند درخت، جدول ، پل و غیره عملا کارآیی خود را از دست داده است.
وی ادامه داد:عابربانک های موجود در شهر اکثرا سیستم های گویا ندارند و همین موضوع سبب شده تا از دسترس نابینایان دور باشند.
عضو هیات مدیره شورای هماهنگی تشکل های غیردولتی معلولان استان فارس گفت:توزیع تجهیزات کمک آموزشی ویژه نابینایان در بین دانشجویان و دانش آموزان روشندل از جمله رایانه همراه ، فایل های صوتی ، تجهیزات نگارش خطوط بریل وغیره به صورت محدود انجام می شود و بودجه بهزیستی کفاف آن ها را نمی دهد.
کلوانی افزود: هم اکنون تعداد قابل توجهی از نابینایان دارای تحصیلات عالی هستند اما سهمیه های استخدامی آنان نیز مانند سایر گروه های معلولان در سازمان ها ، ادارات و نهاد های دولتی رعایت نمی شود.
15 اکتبر مصادف با 23 مهر به عنوان روز جهانی نابینایان (عصای سفید) نامیده شده است.
خبرنگار:‌سعید فانی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
7379 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.