به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از این آثار تاریخی افزود: حضور گردشگران در محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی باید برنامه‌ریزی درست و اجرای اقدامات مناسب به ماندگاری در این محوطه‌ها منجر شود، ایجاد اقامتگاه برای گردشگران به‌منظور افزایش ماندگاری آن‌ها در محوطه‌های آثار تاریخی ایجاد اشتغال و درآمدزایی را نیز به دنبال خواهد داشت.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: حفظ و نگهداری از این آثار تاریخی اولویت ماست اما باید در عین حفاظت و نگهداری و رعایت استانداردها، معرفی این آثار به گردشگران را با اجرای برنامه‌ها و اقدامات مناسب در دستور کار قرار دهیم.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: آموزش نیروی انسانی بومی در این منطقه باید در دستور کار قرار گیرد تا جامعه محلی از منافع وجود این آثار فرهنگی و تاریخی بهره مند شوند.
وی ادامه داد: بهره گیری از راهنمایان گردشگری آموزش دیده در محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه این افراد علاوه بر معرفی آثار تاریخی می‌توانند معرف فرهنگ و اصالت ایرانی و اسلامی به گردشگران باشند.
مونسان همچنین گفت: استان فارس از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در کشور است و با توجه به وجود سایت‌های مهم تاریخی در این استان، باید سفر به این استان را در دستور کار قرار می‌دادیم.
وی افزود: این سایت‌های تاریخی سابقه تمدنی و فرهنگی کشور ما را نشان می‌دهند و باید از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها برای حفظ و نگهداری از این آنها استفاده کنیم.
در این بازدید، محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور توضیحاتی را در مورد وضعیت کاوش ها و مطالعات پاسارگاد ارائه داد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که بعدازظهر چهارشنبه به استان فارس کرده است، شامگاه این روز در آیین یادروز حافظ شرکت کرد و روز پنجشنبه در دومین روز سفر خود از مجموعه تاریخی پاسارگاد بازدید کرد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته‌است.
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.
این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در تیرماه سال 1383 در چین برگزار شد به دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان با آرای قاطع حاضران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در 136 کیلومتری شمال شیراز واقع است.
9873/ 2027
خبرنگار: محمد امین افشارپور ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.