به گزارش ایرنا، این کارگران با اشاره به اینکه برخی از ما حدود سه ماه و برخی بیشتر است که هیچ حقوقی دریافت نکرده ایم، از مسئولان خواستند که به مشکلاتشان رسیدگی کنند.
به دنبال قول مساعدی که مسئولان این کارخانه مبنی بر پرداخت بخشی از مطالبات کارگران طی روزهای آتی دادند کارگران به محل کار خود بازگشتند.
شرکت روغن نباتی شیراز در سال 1333خورشیدی در ابتدا با عنوان کارخانه پنبه پاک کنی در مکانی که در آن زمان حومه شهر شیراز محسوب می شد و به گود خزینه اشتهار داشت و هم اکنون به بولوار چهل مقام مشهور است، در زمینی به مساحت 93 هزار و 750 مترمربع احداث شد.
با افزایش گرایش مردم به جایگزینی روغن های نباتی به جای روغن های حیوانی، این کارخانه در مسیر تولید روغن های خوراکی و صنعتی قرار گرفت و فرآیند تصفیه این کارخانه با ظرفیت 60 تن در روز راه اندازی و بتدریج به ظرفیت کنونی تولید و بسته بندی روزانه 450 تن و سالانه 120 هزار تن انواع روغن های نباتی مایع، جامد، مارگارین قنادی، و روغن های ویژه صنف و صنعت رسید.
کمتر از 10 سال بعد از بنا نهادن این واحد صنعتی، سازه های دانشکده ادبیات در مجاورت حافظیه برافراشته شد و هم اینک
این واحد تولیدی که 63 سال از عمر آن سپری می شود، همجوار ساختمان دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز و در بافت مسکونی قرار گرفته است وبه سبب آلایندگی آن، حدیث انتقال این واحد تولیدی به مکانی خارج از بافت مسکونی کلانشهر شیراز، نزدیک به 2 دهه است که مطرح است.
با تصویب قانون شهرداری ها و بر اساس بند 20 ماده 55 آن، مقرر شده که همه صنایع آلاینده درون شهر باید به خارج از شهر منتقل شوند.
در دهه 1380 زمینی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز برای استقرار این واحد تولیدی در نظر گرفته شد و مسئولان ذی ربط به مدیران کارخانه تاکید کردند که هرچه زودتر این کارخانه باید به مکان جدید منتقل شود اما هنوز این جا به جایی عملی نشده است.
هفتم آذر ماه 94 علی همتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار کرد: سهامداران این کارخانه به نقدینگی در حدود 2 هزار و 500 میلیارد ریال نیاز دارند تا بتوانند این کارخانه را به خارج از حریم شهر شیراز منتقل کنند.
وی گفت: زمین مورد نظر برای جابه جایی این کارخانه نیز مشخص شده اما تنگناهای مالی فراروی فرآیند انتقال این واحد صنعتی از شهر شیراز است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس هم در تاریخ یاد شده و با یادآوری آتش سوزی که در یکم آذرماه 92 در کارخانه روغن نباتی شیراز رخ داد، بیان داشت: وجود کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در نقطه کنونی آن یک تهدید هم برای شهروندان و هم برای محیط زیست و سلامت جامعه است.
حسن فیاض پور افزود: متاسفانه با وجود خطرناک بودن تجهیزاتی که در این کارخانه قرار دارد از جمله مخزن آمونیاک، سامانه ایمنی و مهارحریق کارخانه بسیار ضعیف است.
کارخانه روغن نباتی شیراز در یکم آذرماه 92 دچار آتش سوزی شد که مسئولان علت آن را بروز مشکل در واحد تصفیه این واحد تولیدی بیان کردند. این حادثه تلفات جانی نداشت اما موجب مصدوم شدن سه نفر شد.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.