مصیب امیری با اشاره به اینکه تاکنون هیچ یک از بافت های تاریخی استان فارس ثبت ملی نشده است، افزود: این طرح در بافت های روستای دوسیران در شهرستان کازرون، بخش نوبندگان در شهرستان فسا و شهر جهرم در حال اجرا است.به گفته وی با اجرای این طرح های مطالعاتی دوسیران نخستین روستایی خواهد بود که بافت تاریخی اش در فهرست ملی جای می گیرد.
امیری بر لزوم حفاظت از بافت های تاریخی تاکید کرد و گفت: دوسیران دارای بافت تاریخی منحصربه فردی است که همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است و این روستا در بستری از سنگ قرار گرفته که می تواند به یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهرستان کازرون تبدیل گردد و بی شک ثبت ملی بافت تاریخی تاثیر بسزایی در رونق گردشگری منطقه خواهد داشت.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: با مستندنگاری آثار تاریخی موجود در این بافت روستایی، بی شک حفاظت از آثار آسان تر خواهد شد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته طرح مطالعاتی بافت تاریخی شهر جهرم بااعتبار 80 میلیون تومان نیز در حال آماده سازی است تا این بافت در فهرست ملی به ثبت برسد.
امیری همچنین افزود:مطالعات بافت تاریخی نوبندگان در شهرستان فسا نیز با اعتباری بالغ بر 78 میلیون تومان در حال انجام است که مرمت جداره ها ی بافت روستایی این بخش نیز با همکاری مردمی با اعتبار 30 میلیون تومان به پایان رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در بخش دیگری از این گفت وگو از بسته شدن 112 پرونده مرمتی آثار تاریخی در این استان خبر داد و گفت: مرمت این آثار یا به پایان رسیده و یا با پیشرفت فیزیکی 90 درصد همراه است و می توان به مرمت بخش هایی از آثار شاخص استان مانند مسجد جامع عتیق و دیوانخانه در شیراز، قلعه ایزدخواست در شهرستان آباده، کاروانسرای میان کتل در شهرستان کازرون و چهارطاق های فراشبند و فیروزآباد اشاره کرد.
امیری با بیان اینکه برخی از پرونده های مرمتی آثار تاریخی استان برای نخستین بار امسال گشوده شد، افزود: به طور مثال امسال برای نخستین بار مطالعات و مستندنگاری و مرمت بخش هایی از قلعه ایزدخواست آغاز شد.
وی ادامه داد: عمارت باغ تاریخی منشی باشی نیز با اعتبار 80 میلیون تومان برای نخستین بار مورد مرمت قرار گرفت. همچنین دو مقبره جاماسب کلیم و شیخ خلیفه در شهرستان جهرم با اعتباری بالغ بر 205 میلیون تومان مرمت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه با اشاره به مرمت بند تاریخی امیر، گفت: این سد (بند) تاریخی که قدمتش به هزارسال قبل برمی گردد نیز پس از 15 سال با اعتباری بالغ بر 90 میلیون تومان بخش های آسیب دیده آن مورد مرمت قرار گرفت.
به گفته وی، بند امیر نمونه منحصربه فردی از سدسازی و دانش مهندسی ایرانیان در حدود هزارسال قبل است که مرمت و تعمیرات سنگی بدنه خارجی و سقف طاق نماهای بند و احیای طاق یکی از دهانه های آن با استفاده از سنگ لاشه محلی و ملات گچ و خاک انجام شده است. امیری ادامه داد: این سد تاریخی در دوره دیلمیان و از سنگ و ساروج ساخته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین ازپایان مرمت حمام قاجاری میمند ازتوابع شهرستان فیروزآبادخبر داد و گفت:عملیات اجرایی مرمت در قسمتهای سنگ ازاره بدنه ، سفیدکاری بدنه و کاربندی و تزئینات سقف با تخصیص اعتباری بالغ بر 30 میلیون تومان انجام شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 759755
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.