رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب و با اشاره به نام گذاری 7 مهر به نام روز آتش نشان گفت: امسال به مناسبت هفته ایمنی و آتش نشانی از 3 پروژه جدید خود رونمایی میکنیم که یکی از این طرحها که برای اولین بار در کشور اجرا میشود و در نوع خود منحصر به فرد است نصب سیستم مانیتورینگ و مسیریاب بر روی تمامی خودروهای آتش نشانی است. با اجرای این سیستم، سرعت تردد و یافتن راه هایی که ترافیک کمتری دارد بیشتر میشود و در کنار آن با توجه به نصب دوربین بر روی خودروهای آتش نشانی از زمانی که خودرو از ایستگاه حرکت می کند تمامی تصاویر مسیر حرکت خودرو ثبت می شود.
محمد فرخ زاده با اشاره به مجهز بودن تمامی خودروهای آتش نشانی به سیستم مکان یاب افزود: یکی دیگر از طرح های ما که در روزهای آینده از آن رونمایی میشود خودروی مرکز فرماندهی سیار آتش نشانی است. این خودرو به گونه ای طراحی شده که تمامی امکانات از جمله سیستم های GIS و مانیتورینگ در آن نصب شده تا در حوادث بزرگ در محل حاضر شود. وی تصریح کرد: از دیگر پروژههایی که این هفته به بهره برداری خواهد رسید ایستگاه شماره 19 آتش نشانی است که در کنار ساختمان فرماندهی آتش نشانی در بولوار زینبیه به بهره برداری میرسد. فرخ زاده با اشاره به تقارن روز و هفته آتش نشانی با آغاز فصل مدارس و ماه محرم گفت: با توجه به بازگشایی مدارس برای ایمن سازی مسیر عبور دانش آموزان و نیز امدادرسانی سریعتر به شهروندان، خودروهای آتش نشانی روز اول مهر در 36 نقطه شهر مستقر شدند.
وی با ارایه گزارشی از برنامههای هفته آتش نشان افزود: یکی از برنامههای ما در این هفته راهاندازی کاروان خودروهای آتش نشان با شعارهایی در خصوص ایمنی بود که در 2 قسمت شهر انجام شد.
فرخ زاده اضافه کرد: همچنین از امام جمعه شیراز و استاندار فارس تقاضا کردهایم تا در مراسم اهدای درجههای جدید آتش نشانان شیرازی که طی روزهای آینده برگزار می شود، حضور یابند.
وی از بازدید برخی مسئولین و اعضای شورا از ایستگاه های آتش نشانی، عضویت اعضای شورای شهر به عنوان آتش نشان داوطلب، برگزاری مراسم زیارت عاشورا و دیدار با خانواده شهدای آتش نشان به عنوان بخش دیگری از برنامه های این هفته یاد کرد و گفت: یکی از فعالیت های ما در حوزه آموزش و مشارکت مردم است که ما این مورد را به 3 بخش تقسیم کردیم که بخش اول آموزش دانش آموزان دبستانی است که به عنوان آتش نشانان کوچک نام گذاری شده اند، بخش دیگر دانش آموزان مقطع متوسطه را شامل می شود که به عنوان همیار آتش نشان به شمار می روند و بخش سوم ویژه بزرگسالان است که داوطلب آتش نشان نام گذاری می شوند.
فرخ زاده افزود: در این ارتباط سال گذشته 76 هزار دانش آموز در شیراز آموزش داده شدند، امسال نیز تاکنون 3 هزار نفر آتش نشان داوطلب در شیراز ثبت نام کرده اند که با افزوده شدن آن ها تعداد آتش نشان داوطلب در شیراز به 23 هزار نفر افزایش یافت.
وی از برگزاری مسابقات ورزشی و آمادگی جسمانی ویژه پرسنل آتش نشانی شیراز به عنوان بخش دیگری از این فعالیت ها یاد کرد و گفت: با توجه به همزمانی این هفته با ایام محرم حضور در هیاتهای مذهبی و بازدید ایمنی از تمامی تکایا، مساجد و حسینیه هایی که در آن ها مراسم عزاداری برگزار می گردد از جمله فعالیت های ما در این روزهاست.
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز ادامه داد: ما در شهر 3 نوع تیم آتش نشانی داریم شامل تیمهای خودرویی، موتور سوار که در حال حاضر 10 تیم موتور سوار داریم و تیم آتش نشانان داوطلب که در حوادث به کمک حادثه دیدگان می شتابند.
وی تصریح کرد: در طول 2 ماه اخیر 11 تفاهمنامه با دستگاههای مختلف از جمله چند بیمارستان منعقد کردیم و هم اکنون نیز 11 تفاهم نامه دیگر آماده شده که طی 2 هفته آینده مبادله میشود این در حالی است که بهترین تفاهم نامه ما با فنی و حرفهای بود و در قالب آن آموزش های لازم به افراد داده شده و برای شرکت کنندگان گواهی نامه بین المللی صادر می شود.
وی با اشاره به برخی فعالیت های این سازمان گفت: از آغاز فعالیت سازمان آتش نشانی شیراز تا کنون 18 ایستگاه ساخته شده بود، این در حالی است که در 9 ماه اخیر 19 پروژه جدید را شروع کردیم که تعدادی در حال طراحی است و تعدادی نیز یا در حال اجراست و یا به بهره برداری رسیده که از آن جمله می توان به ایستگاه 11 آتش نشانی در کنار تقاطع دفاع مقدس، ایستگاه آتش نشانی شهرک سعدی ابتدای جاده خرامه، ایستگاه شهرک گویم، ایستگاه بوستان 580 هکتاری دراک و ایستگاه بولوار ماذون قشقایی اشاره کرد. طبق استانداردها شیراز نیازمند 32 ایستگاه آتش نشانی است که در حال حاضر 20 ایستگاه به بهره برداری رسیده است.
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز تصریح کرد: یکی دیگر از ایستگاه های ما که هم اکنون به بهره برداری رسیده ایستگاه ابتدای بولوار شاهد است که با توجه به وجود فضاهای سبز در این منطقه قصد داریم آن را به اولین ایستگاه سبز آتش نشانی کشور تبدیل کنیم. فرخ زاده گفت: راه اندازی فاز دوم سایت تاکتیکی در شهرک والفجر ویژه آموزش آتش نشانان و برگزاری 2 دوره آموزش آتش نشانان در این مرکز که بزرگ ترین سایت آموزشی جنوب کشور است همچنین ساخت ورزشگاه چند منظوره با 9 رشته ورزشی در خیابان ماذون قشقایی از جمله دیگر فعالیت های ما طی این مدت بوده است.
وی با اشاره به آشنایی تمامی نیروهای آتش نشانی شیراز با ورزش شنا، از ارایه آموزش های تکمیلی و نیز برگزاری آموزش غواصی برای نیروهای آتش نشانی خبر داد.
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز گفت: با توجه به اهمیت سگهای زنده یاب در مواقع بحرانی و حوادث، اولین مرکز تخصصی آموزش سگهای زندهیاب تا 4 ماه دیگر در شیراز به بهره برداری میرسد که زمین این سایت آماده شده است.
وی ادامه داد: با توجه به نقش آموزش در پیشگیری از حوادث به ویژه در سنین پایین اولین پارک امداد و نجات و پدافند غیرعامل در کنار سایت آتش نشانی شهرک والفجر به زودی راه اندازی میشود که در این پارک مانند پارک ترافیک آموزشهایی نظیر امداد آسانسور و رعایت نکات ایمنی به کودکان آموزش داده می شود.
فرخ زاده در خصوص کمبود نیروهای مورد نیاز آتش نشانی در شیراز گفت: سال گذشته 91 نفر و امسال 10 نفر از نیروهای آتش نشانی بازنشسته میشوند و حتی در صورت افزوده شدن 158 نیرویی که طبق مصوبه شورای شهر باید پس از آزمون به آتش نشانی بپیوندند باز هم ما کمبود نیرو داریم.
وی به آمار و ارقام حوادث 6 ماهه امسال در شهر شیراز هم سری زد و گفت: در حالی که در 6 ماهه اول سال قبل 7991 حادثه در شیراز رخ داده بود این رقم در 6 ماهه اول امسال با مقداری رشد به 8498 مورد افزایش یافته است.
فرخ زاده افزود: در حال حاضر هر هفته 5400 تماس و در هر سال 240 هزار تماس با مرکز فوریتهای آتش نشانی شیراز برقرار میشود که از این تعداد سالانه 14 هزار مورد منجر به عملیات میشود که تعدادی امدادی و تعدادی اطفا است. در 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل شاهد کاهش 12 درصدی در حریق ها و افزایش 16 درصدی عملیات های امدادی بودیم که این آمار خوبی است زیرا به آن معناست که قبل از روز حادثه، نیروها به کمک افراد شتافته اند.
وی ادامه داد: با توجه به گسترده شدن شهر، خشکسالی و پیوستن تعدادی از روستاهای اطراف به حریم شهر در 6 ماهه اول امسال تعداد امداد حیات وحش نیز 16 درصد افزایش یافته که بیشترین مورد آن مربوط به زنبور و مار بوده است البته در برخی موارد به عقاب و حواصیل (مرغ ماهی خوار) نیز امدادرسانی شده و با حضور نیروهای امداد آتش نشانی این حیوانات نجات یافتند.
فرخ زاده در خصوص مزاحمتهای تلفنی سازمان آتش نشانی نیز گفت: افراد مزاحم با این کار خود علاوه بر اختلال در امدادرسانی، کار ما را در زمینه پیگیری قضایی این مزاحمت ها سخت می کنند البته در مواردی هم برخی افراد فرزند معلول خود را در منزل تنها گذاشته اند و تلفن را کنار او قرار دادهاند و تنها شماره ای را هم که فرد می دانسته تلفن آتش نشانی است. در همین رابطه ماه قبل فردی 750 بار با آتش نشانی تماس گرفته بود و ما در سال 10 مورد از این افراد را داریم.
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز در خصوص خطراتی که در کمین برخی بافتهای شهر به ویژه بافت فرسوده است نیز گفت: یکی از فعالیت های ما در زمینه پیشگیری از حوادث احتمالی است که در این ارتباط با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان 100 ساختمان بلندمرتبه در شیراز شناسایی شده است. ساختمان های بلندمرتبه به ساختمانهایی گفته میشود که بیش از 23 متر ارتفاع دارند و در این زمینه به مالکین و ساکنین این ساختمان ها تذکرات لازم داده شده است اما امکان ندارد که تمامی نکات ایمنی یک ساختمان رعایت شده باشد.
وی با اشاره به نام گذاری 2 ایستگاه به نام 2 شهید آتش نشان حادثه برمشور اضافه کرد: برای ورود به مدارس و بررسی آن ها از نظر ایمنی با آموزش و پرورش مکاتبه کردیم که آن ها لیستی را ارایه کردند و در حال هماهنگی در این زمینه هستیم.
فرخ زاده گفت: در خصوص مدارس غیرانتفاعی نیز صحبت های زیادی داشتیم چرا که برخی از این مدارس از ایمنی لازم برخوردار نیستند. وجود برخی مدارس در کنار شریان های اصلی، امداد و نجات را با اختلال مواجه می کند این در حالی است که در جریان آتش سوزی ها اگر ما در 5 دقیقه اول به محل حادثه نرسیم دیگر کاری نمی توان انجام داد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر گاه شاهدیم که در یک ساختمان 2 طبقه که طبقه بالایی حداکثر برای زندگی 14 تا 15 نفر است 4 کلاس هر کدام با 40 دانش آموز در نظر گرفته شده که این بناها نیازمند مستحکم سازی و ایمن سازی و تجهیز به سیستم اعلام و اطفای حریق است.
فرخ زاده گفت: علاوه بر این با تمام بانک ها نیز برای ایمن سازی مکاتبه کرده ایم اما در این میان خطر تنها ساختمان های قدیمی را تهدید نمی کند بلکه برخی مجتمع های تجاری نوساز نیز وجود دارند که حتی پایان کار هم ندارند. در این زمینه تاکنون 130 پرونده برای این اماکن تشکیل شده و روز گذشته در اولین کارگروه بند 14 ماده 55 قانون 2 مورد از این موارد 130 گانه بررسی شد.
فرخ زاده در خصوص خطراتی که بازار وکیل را تهدید میکند نیز گفت: در صورت آتش سوزی در بازار وکیل میراث فرهنگی به عنوان متولی بازار مقصر است. ما ایرادهای بازار را به هیات امنا اعلام کرده ایم و شیرهای هیدرات نیز نصب شده اما این خود بازاریان هستند که باید ما را در این رابطه کمک کنند. وی افزود: وضعیت بازار روح ا... و اردوبازار از بازار وکیل هم بدتر است است که جا دارد میراث فرهنگی برای ساماندهی و ایمن سازی این اماکن عزم خود را جزم کند.
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز ادامه داد: اگر ما بتوانیم اماکن تاریخی و فرهنگی را امن کرده و عنوان شهر ایمن را نیز به عناوین دیگر شیراز از جمله سومین حرم اهل بیت (ع) و پایتخت فرهنگی اضافه کنیم اقدام خوبی است.
وی با انتقاد از عدم تشکیل جلسات شورای ترافیک استان خواستار تشکیل این جلسات و مصوباتی در خصوص وضعیت معابر شهر شد.
فرخ زاده گفت: در حال حاضر مدت زمان رسیدن خودروهای آتش نشانی در حوادث امدادی 4 و نیم دقیقه و در زمینه اطفای حریق 5 دقیقه است.
وی اضافه کرد: در همین ارتباط در حال حاضر 1300 شیر هیدرات آتش نشانی در شهر نصب شده است و تا پایان سال 250 شیر دیگر نیز نصب می شود.
گفتنی است، در ادامه این نشست خبرنگاران از مرکز مانیتورینگ آتش نشانی بازدید کرده و از نزدیک با فعالیت های این مرکز آشنا شدند و در پایان از خبرنگاران فعال در حوزه آتش نشانی تقدیر شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 751885
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.