دکتر عبدالرسول همتی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد:در قالب این آیین نامه با صدور مجوز تحصیل به بهورزان در صورت تصویب، آنان می توانند از سطح کاردانی به سطح کارشناسی ارتقا یابند.
قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد:اکنون برخی ازبهورزان در رشته های کارشناسی تحصیل کرده اند اما چون مجوزی برای ارتقا ندارند این افزایش سطح آموزشی موجب ارتقای آنان نشده است که در صورت تصویب این آیین نامه بهورزان می توانند در رشته های کارشناسی بهداشت، بهداشت عمومی ، بهداشت محیط ، بهداشت خانواده و کارشناسی بیماری ها ادامه تحصیل بدهند.
همتی با بیان اینکه نقش انکارناپذیر بهورزان در نظام سلامت هیچ وقت کم و ضعیف نمی شود و همیشه این اهمیت وجود داردگفت: با همین نقش بهورزان است که امروز شاهد هستیم، مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به حدود 12 در هزار نفر رسیده است و این تنها یکی از تاثیرات حضور بهورزان است.
وی گفت: بحث های مربوط به کودکان، مادران باردار، بارداری سالم، بهداشت محیط، تغذیه و به ویژه کاری که از سال گذشته به وظایف بهورزان اضافه شده است، ثبت مراقبت ها در سامانه سیب، زحماتی است که بهورزان انجام می دهند.
او اضافه کرد:نمایندگان بهورزان و گروهی که از سوی خود بهورزان تشکیل شده است با جدیت پیگیر ارتقای وضعیت بهورزان هستند و دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر این باور است تلاش خود را انجام دهد که ایجاد زمینه برای ارتقای بهورزان در زمینه تحصیلات، تغییر عنوان و نقل و انتقالات بهورزان را پیگیری کند.
قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه، با اشاره به قانونی که در گذشته بهورزان باید تمام مدت سی سال خدمت خود را بهورز باشند افزود: با تصویب آیین نامه پیشنهادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در وزارت بهداشت ، بهورزان می توانند ارتقا پیدا کنند و امیدواریم این طرح در سراسر کشور اجرا شود
همتی بیان کرد: در حال حاضر در استان فارس بیش از 900 خانه بهداشت داریم که حدود هزار و 600 بهورز در این خانه های بهداشت مستقرهستند و حدود 300 نفر کمبود بهورز داریم که تا پایان سال 96 این کمبود نیرو جبران می شود و تمام روستاهای استان فارس زیر پوشش خدمات حوزه سلامت قرار می گیرند.
بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از 30 هزار بهورز در روستاهای کشور فعالیت می کنند ، وظیفه اصلی بهورزان در روستا مراقبت از سلامت مردم است، ایمن ‌سازی تازه متولدین و بهداشت محیط را نیز انجام می‌دهند؛ حاصل خدمات آنان طی 40 سال گذشته موجب کاهش مرگ و میر تازه متولدین شد و به حداقل رسید همچنین بهورزان موجب افزایش طول عمر و افزایش متوسط عمر ایرانیان نیز شده‌اند.
بهورزان درخانه های بهداشت و در اولین خط خدمت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار دارند، در دولت تدبیر و امید سه هزار خانه بهداشت در سطح کشور نوسازی و برای ارائه خدمات با کیفیت‌ تر تجهیز شد.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.