مهرزاد بوستانی با بیان این مطلب گفت: وجود 8 میلیون رأس دام در استان و همچنین کوچ دام استان های همجوار به فارس میتواند خسارت جبران ناپذیری به عرصه های منابع طبیعی استان وارد کند.
وی با بیان این که بیش از 90 درصد از عرصه های منابع طبیعی فارس در اختیار دامداران قرار دارد، افزود: این عرصه ها تحت عنوان پروانه چرا و مرتعداری در اختیار دامدارانی که عمدتاً دام سبک دارند، قرار دارد و فشار چرای دام در مراتع می تواند به کاهش پوشش گیاهی در عرصه های منابع طبیعی منجر شود.
مدیر کل منابع طبیعی فارس ادامه داد: در همین راستا انجمن صنفی، با مشارکت دامداران و مرتعداران با هدف کنترل نبود دام مازاد در مراتع، استمرار دامداری و مرتعداری، اخذ عوارض پروانه چرا و جلوگیری از ورود دامداران و بهره برداران فاقد پروانه چرا، مدیریت چرا و کنترل رفت و آمد کوچ ها راه اندازی کرده ایم که این مهم در حفاظت عرصه های منابع طبیعی مؤثر بوده است. بوستانی خاطر نشان کرد: در قالب طرح حفاظت مشارکتی علاوه بر کنترل دام و چرا، 2 ایستگاه در سپیدان و دشت ارژن به لحاظ نظارت بر رفت و آمد دام هایی که به صورت خودرویی جا به جا می شوند، در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به این که دامداران خود نیز مسئول حفاظت از عرصههای منابع طبیعی در برابر آتش سوزی و دخل و تصرف به اراضی هستند، اظهار داشت: کاهش 50 درصدی آتش سوزی های عرصه های منابع طبیعی در سال جاری به احساس مسئولیت دامداران نسبت به عرصههای منابع طبیعی بازمیگردد.
مدیر کل منابع طبیعی استان فارس گفت: بعضی از مراتعی که پوشش گیاهی متراکمی دارد و جزو مناطق حفاظت شده منابع طبیعی محسوب میشوند، در قالب مزایده به دامداران محلی با تعداد دام و زمان چرای مشخص اجاره داده می شود.
بوستانی افزود: اجاره دادن مراتع به غیر و چرای بیش تر از تعداد تعریف شده برای هر منطقه، تخلف محسوب شده و خلاف قانون است و با متخلفین برخورد جدی می شود چرا که ازدحام دام مازاد در مراتع، باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و افزایش فرسایش خاک شده که این مسأله به بیابانی شدن اراضی کمک میکند و خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان این که حضور دام در مراتع منافاتی با مرتع داری و حفاظت ندارد، بیان داشت: مراتعی که پوشش گیاهی خود را از دست داده اند به روش بذرپاشی در فصول معین ترمیم و احیا می شوند. مدیر کل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: استفاده صحیح از پوشش مراتع علاوه بر حفظ خاک و تقویت منابع آب موجب افزایش ۲۰ درصدی تولید علوفه نیز می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 738986
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.