دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به انتصاب دکتر عیسی کلانتری به عنوان معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت : دکتر کلانتری از جمله افرادی است که از ابتدای نظام اسلامی در جریان مسایل آب و کشاورزی کشور بوده است و آشنایی با چالش های حوزه آب دارد و می داند که مشکلات و سختی ها دراین عرصه چقدر است.
این پژوهنده گفت:افت سطح زیرزمینی آب یکی از چالش های حوزه آب است و در زمان مدیریت دکتر کلانتری بر وزارت کشاورزی هم اتفاق افتاده است و رئیس سازمان محیط زیست با آن بیگانه نیست ، دکتر کلانتری باید دراین زمینه تلاش کند تا قانون بهره برداری از منابع آب مورد بازنگری قرار گیرد.
رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه ما باید از همه توانمندی ها برای حفظ ذخایر آب استفاده کنیم تا بتوانیم لطمات گذشته را دراین حوزه جبران کنیم و کارهای انجام نشده را به پایان برسانیم گفت:برداشت کلی بسیاری از صاحبنظران این است که وزارت کشاورزی و نیرو و سازمان محیط زیست درباره آب کم لطفی کرده اند و نتوانسته اند وظایف خود را بخوبی انجام دهند.
ناظم السادات گفت: مشکلات حوزه آب در واقع از بروز نگرش های نادرست به آب و کشاورزی شکل گرفت، آب و زمین های موات و جنگل ها جزو انفال قرار دارند ولی افرادی آن را تصرف کردند در نتیجه برای تولید شغل و کار، فشار بر بخش کشاورزی فزونی گرفت و از این سرمایه ملی با فشار بیشتر استفاده های بی رویه شد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در برخی از زمان ها دولت از سرمایه های زمین و آب استفاده کرد تا شغل ایجاد کند گفت: در آن زمان موقتا همه خوشحال شدند که کار ایجاد شده است ، امیدواری در حوزه اشتغال ایجاد شد ، در زمین های زیادی کشاورزی رشد کرد ، این امیدواری برای کسانی بود که نگرش های گذرا و کوتاه مدت به آب و کشاورزی داشتند اما کسانی که نگرش های بلندتری داشتند همان زمان اخطار دادند و فشار بر بخش کشاورزی و حوزه آب را تهدید برای کشور و جامعه دانستند و تذکرهای لازم را هم دادند.
ناظم السادات ادامه داد : نگرش های گذرا و نادرست باعث شد سازمان های مختلف مسئول و دست اندرکار نتوانند به صورت یکپارچه عمل کنند ، سازمان محیط زیست و وزارتخانه های کشاورزی و نیرو برای رسیدن به یک هدف خاص نتوانستند هماهنگ عمل کنند، بسیاری از مسئولان و مردم فکر می کردند آبهای زیرزمینی به آب های بی پایان دریا متصل است و محدودیتی ندارد.
وی ادامه داد: این نگرش نادرستی بود که محدودیتی برای برداشت آب قائل نبود هر کس هم هشداری می داد به عنوان ضد عمران و ضد آبادانی معرفی و منزوی و از صحنه خارج می شد.
رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اظهارداشت: مشکلات در حوزه آب از همین نگرش های نادرست شروع شد و در سطح کلان هم مدیریت درستی برای مدیریت خاک و آب ایجاد نشد، وزارت کشاورزی و وزارت نیرو در این حوزه به علت همین نگرش های نادرست نتوانستند هماهنگ عمل کنند، قوانین هم این ناهماهنگی را تشدید کرد، قوه قضاییه هم ابتدا ورودی به این مسئله نداشت و نیازی ندید که خودش را درگیر این مسایل کند ، شکایتی هم به این قوه نمی رسید و عمران و آبادانی با برداشت بی رویه آب همچنان جریان یافت.
ناظم السادات اضافه کرد : استان فارس در این میان بیشترین آسیب را دید ، بییشترین زیان در استان فارس بر جای ماند، فارس توانمندی در تولید محصولات کشاورزی داشت و با استفاده ازاین توان ، اقلیم و منابع آب را به نابودی کشید، از سویی مردم فارس در آگاهی به علوم وفنون و استفاده از ابزار پیشرفته برداشت آب جلوتر از سایر نقاط کشور بودند، پمپ های نیرومند آوردند و شبکه های توزیع آب تجهیز شد، آب فراوان به مزارع رسید، کشت و زرع گسترش یافت و فارس در مقام نخست کشور قرار گرفت.
استاد دانشگاه شیراز گفت:‌ در عین حال آب در دشت های فارس بسرعت پایین افتاد و بسیاری از دشت های آباد فارس یکی پس از دیگری به خشکی گرایید .مهاجرت ها شکل گرفت ، بسیاری به مرکز استان مهاجرت کردند و در آینده هم این مهاجرت ها بیشتر خواهد شد، افت سطح آب به 200 و 300 متری هم رسیده است و این جریان متاسفانه همچنان ادامه دارد.
رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی آینده خوبی برای استان فارس رقم نخواهد زد ، راه حل قانونی و سنجیده و روشنی که مسئولان بتوانند در برابر قانون شکنی و برداشت بی رویه مقاومت کنند هنوز تدوین نشده است ، کسی جلودار برداشت بی رویه از آب نیست و فارس با سرعت به سمت نابودی منابع آب و خشکی و تنش های اجتماعی پیش می رود.
استاد دانشگاه شیراز گفت: اگر به طور سنجیده بزرگان استان فارس اقدام هماهنگی نکنند با مسایل بیشتر روبرو خواهیم شد.ثروت اصلی فارس با برداشت بی رویه از بین می رود و مسایل و چالش های اجتماعی پدید می آید.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.