به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا ازروابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس،محمد درویش امروز در همایش«مدارس طبیعت، نیاز امروز، سعادت فردای ایران»که با حضور جمعی از فعالان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد در شیراز برگزار شد افزود: فارس با 54 سانتی متر فرونشست زمین در سال رتبه اول جهان را دارد.
وی ادامه داد:‌ با نشست زمین احتمال نابودی تخت جمشید در آینده نیز وجود دارد و در عین حال باید گفت فارس به دلیل خشک شدن تالاب ها در معرض ریزگردها و سرطان خون است.
درویش ادامه داد:‌فارس استان راهبردی از لحاظ مباحث محیطی زیستی و پرورش دانش آموزان فرهیخته است و می تواند ایران بانانی بزرگ پرورش دهد،‌ در هیچ کجای کشور 18 منطقه حفافظت شده و این تعداد دریاچه نداریم و تنوع اقلیمی فارس نیز بی نظیر است که چنین تنوعی نیاز به مردمی دارد که قدر آن را بدانند.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی محیط زیست کشور گفت: دریاچه بختگان فارس بخت ایران بود اما امروز به کانون فرسایش بادی تبدیل شده و غم انگیزتر آن است که شاهد نباشیم جنبشی بزرگ و مهم در سطح مدارس، دانشگاه و شورا برای مقابله و اطلاع رسانی تشکیل شود.
درویش بیان کرد: مدارس طبیعت با این رویکرد شکل گرفته است.حاصل نظام آموزش پرورش دانش آموزانی است که خلاقیت ندارند و نمی دانند که در چه سرزمینی زندگی می کنند و بچه ها را درگیر رقابت و معدل می کند.
مدیرکل دفترمشارکت های مردمی محیط زیست کشور گفت: ملتی که سرزمین خود را دوست نداشته باشد بی تفاوت می شود که بخش بزرگی ریشه در دوران دانش آموزی دارد.
درویش افزود: ضریب یادگیری و خلاقیت کودکانی که به مدارس طبیعت می روند 25درصد نسبت به سایر کودکان افزایش یافته ،کودکان در مدارس طبیعت با ایجاد ارتباط سازنده، افزایش سواد اکولوژیکی ،فضیلت های اخلاقی و انسان دوستی ،توانایی پرسیدن،داشتن زندگی شاد کودکی ،توانایی حل مشکلات واعتماد به همنوع آشنا می شوند.
این مقام گفت:‌در مدارس طبیعت هر 5 کودک توسط یک کارشناس تسهیلگر مواظبت می شوند و کودکان درفضایی شاد و کودکانه کودکی می کنند تا بزرگ شدن بهتری را تجربه کنند.
وی اظهارکرد:در مدارس طبیعت با تکیه برتوان جذابیت طبیعت لکنت خطرناک جامعه امروز که همان بی اعتمادی هست ترمیم می شود تا نسل بعدی نسبت به هم اعتماد بیشتری داشته باشند،زیرا سخت است مدیریت بر مردمی که خودشان نسبت به همدیگر بی اعتمادند.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست کشور ادامه داد : امروز کسانی که فکر می کنند محیط زیست تنها باعث ایجاد هزینه می شود باید بدانند که محیط زیست یک نوع سرمایه گذاری است و مدارس طبیعت پاسخ آنها را داده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انتقال آب از مکان جغرافیایی به مکانی دیگر یک نوع بی اخلاقی است گفت: برخی اصول اخلاقی محیط زیست در حال از بین رفتن است که در این میان باید به انتقال آب، سدسازی های افراطی و... اشاره کرد که باعث از بین رفت محیط زیست طبیعی می شود.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: جامعه ای که درگیر بی اخلاقی می شود هرگز نمی تواند موفقیت داشته باشد و مدارس طبیعت کمک بزرگی برای احیای اخلاق در طبیعت است.
وی گفت:درشرایطی که دولت باید برای اشتغالزایی یک میلیون نفر ،770 میلیارد تومان هزینه کند،مدارس طبیعت این ادعا را دارند که بدون پرداخت این هزینه می توانند اشتغالزایی کنندو در این مسیر نسلی به کشور معرفی می شود که نیازهای معیشتی خود را بدون تخریب زیست بوم به دست می آورندو این جواب محکم و کوبنده ای است به کسانی که محیط زیست را در مقابل توسعه می بینند.
وی از انعقاد تفاهم نامه هایی با برخی از بانک های کشور در قالب پروژه محیط بانک سخن گفت و افزود:‌در این پروژه افراد واجد شرایط ایجاد مدارس محیط زیستی می توانند از برخی بانک ها تسهیلات بانکی کم بهره دریافت کنند.
در این همایش نبی الله مرادی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس،با بیان این مطلب که اساس و بنیاد فرهنگی هر جامعه آموزش و پرورش آن جامعه است افزود:خوشبختانه امروز حفظ محیط زیست در بحث های آموزشی کشورنهادینه شده و با همکاری خوب آموزش و پرورش افزایش آگاهی و اطلاع رسانی آموزشی را شاهدیم اما همچنان حال محیط زیست مان خوب نیست، در شرایطی که میزان برداشت از آب های قابل تجدید در کشور110 درصد است در حالی که نباید این میزان بیشتر از 40 درصد باشد.
مرادی افزود:امیدوارم با ایجاد مدارس طبیعت و تربیت اصولی فرزندانمان ،نسلی را در آینده شاهد باشیم که نسبت به مسائل زیست بومشان بی تفاوت نباشند.
مرادی سال 1396 را در ایجاد پیوند آموزش و پرورش و محیط زیست سال بسیار پرکاری دانست و افزود: :رسما در سال 1396 کتاب انسان و طبیعت در مدارس تدریس خواهد شد،کتابی که به گفته محققان با عشق به رشته تحریر در آمده و با عشق تدریس خواهدشد.
دراین مراسم دومین مدرسه طبیعت در شیراز و پنجاه و سومین مدرسه در کشور افتتاح شد.
در مدرسه طبیعت هیچ آموزش و کتاب، جزوه و ماده درسی وجود ندارد هیچ امتحان و نمره‌ای در کار نیست در نتیجه رقابتی بین بچه ها نیست. آنها به کمک هم به راه حل می رسند تا مشورت و همدلی را بیاموزند آنها دست به ساخت پروژه می زنند تا کار گروهی را تمرین کنند.
کودکان بزرگتر از کودکان کوچکتر مراقبت می‌کنند تا حس مسئولیت را فراگیرند و بچه های کوچکتر به کودکان بزرگتر تکیه می‌کنند تا حس اعتماد در آنها پرورش یابد.
برنامه حضور درمدرسه طبیعت بسته به سیاستگذاری مدرسه برای کودکان سه تا شش سال می‌تواند به دلخواه از یک جلسه تا هرروز باشد یا به صورت گروهی از طرف مهد باشد و حضور بچه‌های مدرسه‌ای در نوبت عصر یا در روزهای تعطیل یا به صورت اردو از طرف مدرسه می‌تواند باشد.
دریافت : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.