این کسب وکار نوپا که مدتی است در سطح شهرستان شیراز و بعضی کلان شهرهای دیگر پا گرفته، مورد اعتراض تاکسی داران شیرازی شده است؛ به طوری که روز گذشته شاهد تجمع آنان رو به روی فرمانداری و چهارراه پارامونت، آن هم با شعار «زنده باد تاکسی» بودیم.
به گزارش «خبرجنوب»، روز گذشته رهگذرانی که از رو به روی فرمانداری شیراز رد می شدند شاید نمیدانستند این همه همهمه و اعتراض برای مقابله با ورود یک تکنولوژی جدید به سیستم حمل و نقل مسافر است؛ تکنولوژی که علی رغم تمام فوایدی که دارد اما باعث بروز نگرانی هایی برای تاکسی داران شیرازی شد تا جایی که آن ها چهار راه پارامونت و خط ویژه را برای دقایقی به نشانه اعتراض مسدود کردند. یکی از این تاکسی داران معترض به خبرنگار ما گفت: ورود تاکسیهای اینترنتی و مسافربرهای شخصی عامل برهم زدن وضعیت معیشتی رانندگان تاکسیهای تحت نظارت تاکسیرانی شده است.
قانع افزود: خرجمان به دخلمان نمی خورد و امنیت شغلی و وضعیت اقتصادی رانندگان تاکسی به شدت به خطر افتاده است.
وی ادامه داد: ما مثل همه عوارض و مالیات پرداخت میکنیم و اگر واقعاً تاکسیهای اینترنتی هم تاکسی هستند باید مثل ما عوارض و مالیات بدهند. این راننده تاکسی بیان داشت: 400 راننده تاکسی در شیراز بیمه نیستند؛ چه کسی جوابگو است؟ چه کسی به داد تاکسی داران می رسد؟ چرا تاکسیرانی هیچ خدماتی به ما ارائه نمی دهد؟ این مشکلات کم بود حالا دیگر روی کار آمدن تاکسی اینترنتی هم مشکل جدیدمان شده و کار و بارمان را کساد کرده است. قانع گفت: با وجود این که تاکسی باعث امنیت در شهر است و ما حافظ جان و ناموس مردم هستیم اما کمترین توجهی به ما نمی کنند.
وی اضافه کرد: میگویند تاکسیهای اینترنتی، از تهران دستور میگیرند و ما دخالتی در این موضوع نداریم؛ مسئولان چرا باید این حرف ها را بزنند؟
یکی دیگر از رانندگان تاکسی نسبت به فعالیت مسافربرهای شخصی در سطح شهر انتقاد کرد و گفت: مسافر بر شخصی، مسافر من را جلوی چشم خودم میقاپد و وقتی اعتراض میکنم با چوب به من حمله می کند.
شایسته افزود: چرا مسئولان تاکسیرانی به ما پاسخ نمیدهند؟ اگر کسی امضای کسی را جعل کند حداقل 6 ماه زندان برایش میبرند اما چرا وقتی تابلوی تاکسیرانی که امنیت مردم است را کپی میکنند کسی صدایش درنمی آید؟
وی با بیان این که از شهرهای اطراف به شیراز می آیند و مسافرکشی می کنند، اضافه کرد: قوطی حلبی روغن را رنگ کرده اند و به جای تابلوی تاکسیرانی بالای ماشینشان نصب کرده و مسافر کشی می کنند و کسی هم کاری ندارد.
فانی، یکی دیگر از تاکسی داران شیرازی که علی رغم 75 سال سن هنوز بازنشسته نشده است به خبرنگار ما گفت: تاکسی دار نان و پول ندارد؛ درد همه تاکسی ها این است که ماهیانه یک میلیون قسط می دهند، من تا کی به بچه ام بگویم ندارم؟ آن هم در شرایطی که خودم پیر هستم و به حمایت نیاز دارم!
وی ادامه داد: چندین سال است که روی تاکسی کار میکنم اما هنوز حتی یک اتاق هم از خودم ندارم؛ ما دردمان را باید به چه کسی بگوییم؟
شایسته، دیگر تاکسی دار شیرازی خواستار کم شدن تعرفه تاکسی شد و گفت: مسافربرهای شخصی را جمع کنند و کرایه تاکسی را کورسی 250 تومان تعیین کنند تا مردم هم بیشتر از تاکسی استفاده کنند. وی افزود: ماهیانه 600 هزار تومان قسط تاکسیام را میدهم بدون این که درآمد خوبی داشته باشم.
در همین رابطه فرماندار شیراز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ما با اشاره به فعالیت تاکسیهای اینترنتی گفت: جلوی ورود و پیشرفت تکنولوژی را نمیتوان گرفت چرا که امروز اگر ما تکنولوژی را نپذیریم چند صبای دیگر تکنولوژی بر زندگی ما غالب می شود.
حیدر عالیشوندی با بیان این که رانندگان تاکسی باید خودشان را با شرایط وفق دهند، افزود: راه دیگری نیست؛ آن ها فعالیت شان قانونی است و نمی شود تکنولوژی را پس زد.
وی ادامه داد: گسترش تاکسیهای اینترنتی فقط مختص به شهرستان شیراز و استان فارس نیست و در کل دنیا این سیستم فعال است و از آن استفاده میشود. فرماندار شیراز بیان داشت: پیگیری مشکلات مربوط به فعالیت مسافربرهای شخصی برعهده سازمان تاکسیرانی و شهرداری شیراز است و فرمانداری در صورت نیاز ورود می کند. معاون سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز نیز گفت: فعالیت تاکسیهای اینترنتی بر زندگی و معاش تاکسی داران شیراز تأثیر گذاشته است.
مفتاحی افزود: رانندگان تاکسی از ما خواستهای ندارند بلکه از مسئولین امر میخواهند بر فعالیت تاکسیهای اینترنتی نظارت کنند.
وی با بیان این که تاکسی های اینترنتی هیچ گونه مجوزی از سازمان حمل و نقل ندارند، بیان داشت: افراد در کسب و کار اینترنتی فقط مجوز فعالیت دارند اما از نظر سیستم حمل ونقل مسافر قانونی نیستند. معاون سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز اضافه کرد: ما در حال پیگیری مطالبات رانندگان تاکسی هستیم اما هنوز نتیجه ای نگرفته ایم. مفتاحی به فعالیت مسافربرهای شخصی در سطح شهر شیراز هم اشاره کرد و گفت: این معضل یک شبه به وجود نیامده است که یک شبه بتوان آن را حل کرد. طرح جلوگیری از فعالیت مسافربرهای شخصی و ساماندهی آن ها تدوین شده، اما هنوز مصوب نشده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 725601
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.