شاهپور قنبری در نشست خبری خود با خبرنگاران به مناسبت 21 مرداد ماه روز صنایع کوچک گفت: یکی از مصوبه های شهرک ها و نواحی صنعتی به راه اندازی شهرک تخصصی دارویی اختصاص یافته است که در منطقه بیضا شهرستان سپیدان مکان یابی شده است.
وی افزود: این شهرک تخصصی دارویی در زمینی به مساحت 475 هکتار ساخته می شود که در فاز اول 200 هکتار آن عملیاتی شده است.
قنبری با بیان این که در حوزه وظایف سختافزاری خود توانستیم در سطح استان با ایجاد زیرساخت ها 70 مصوبه شهرک و نواحی صنعتی را به تصویب برسانیم، اظهار داشت: تاکنون 61 مصوبه اجرایی شده و شصت و دومین مصوبه نیز با همراهی استانداری فارس و سایر دستگاه های ذی ربط در مسیر راه اندازی است.
وی با اشاره به این که به لحاظ تعداد، حدود 94 تا 95 درصد از صنایع استان فارس در رده صنایع کوچک و متوسط قرار دارد، بیان داشت: طی ارزیابی های انجام شده 46 درصد اشتغال صنعتی در سطح استان مربوط به بخش صنایع کوچک و متوسط است این در حالی است که تنها 24 درصد کل سرمایه گذاری های صنعتی به این حوزه اختصاص یافته است که نشان دهنده این است که اشتغال در این بخش با رقم بالاتری به نسبت سایر بخش ها انجام می شود.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس با تاکید بر این که صنایع کوچک و متوسط به دلیل حجم تولید کم و کامل نبودن سبد محصول با کوچک ترین تنش اقتصادی دچار مشکل می شوند، گفت: این بخش نیازمند توجه بیشتر و حمایت های ویژه می باشد.
قنبری از وجود 7 هزار و 222 هکتار زمین در قالب شهرک های صنعتی و نواحی صنعتی خبر داد و بیان داشت: از این میزان 5 هزار و 234 هکتار عملیاتی شده و تقریباً در تمامی شهرستانهای فارس، ذخیره زمین صنعتی وجود دارد ضمن آن که حدود 5 هزار و 568 قرارداد واگذاری صنعتی منعقد شده که مساحت تخصیص یافته آن هزار و 610 هکتار است، همچنین در زمینه اشتغال اسمی، 31 هزار و 384 نفر در شهرک های صنعتی مشغول فعالیت اند.
قنبری گفت: طی 4 سال اول دولت یازدهم 708 واحد صنعتی در بخش صنایع کوچک با سرمایه گذاری 6 هزار و 310 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است که در قالب این صنایع برای 7 هزار و 487 نفر اشتغالزایی شده است ضمن آن که 113 هکتار زمین در شهرک های صنعتی استان فارس به این واحدها اختصاص یافته است.
قنبری از بازپس گیری 10 هکتار اراضی راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی خبر داد و گفت: این اراضی به سرمایه گذاران جدید واگذار شده است ضمن آن که دو هزار و 996 فقره قرارداد طرح منعقد شده که از این میزان یک هزار و 456 واحد پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد دارند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس افزود: طی سال های 92 تا 96، 680 فقره قرارداد عمرانی و ایجاد زیرساخت با رقم 158 میلیارد تومان منعقد شده است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار یکی از برنامه هایی است که ما به شدت دنبال میکنیم بیان داشت: تعریف توسعه پایدار استفاده از منابع موجود در راستای توسعه است، به نحوی که حیات آیندگان به خطر نیفتد و در این راستا در فارس 529 فضای سبز در شهرک ها و نواحی صنعتی ایجاد شده و حدود 600 هزار اصله درخت در شهرک های صنعتی کاشته شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس با بیان اینکه 84 درصد پساب واحدهای در حال بهره برداری تصفیه می شود، گفت: در شبانه روز ظرفیت جمعی تصفیه خانه های سطح استان 800 متر مکعب است.
وی با اشاره به ضعف ساختاری صنایع کوچک و متوسط گفت: برای حمایت از این بخش، این صنایع در قالب مدل های شبکه ای در کنار هم قرار می گیرد تا از تجربیات هم بهرهمند شوند و نقاط ضعف هم را همپوشانی کنند.
قنبری با بیان این که در فارس 14 خوشه صنعتی شناسایی شده است، اظهار داشت: از این تعداد 5 خوشه در فاز توسعه قرار گرفته و 3 خوشه صنعتی نیز در مسیر توسعه
قرار دارد.
قنبری با تاکید به این که به دنبال توانمندسازی مهارتی و مدیریتی واحدهای کوچک هستیم، افزود: برگزاری تورهای صنعتی نیز یکی از برنامه هایی است که دنبال می شود تا سایر واحدهای صنعتی در قالب بازدید از این واحدها از تجربیات آن ها بهره مند شده و به نقاط ضعف خود پی ببرند.
وی با اشاره به این که طی سال گذشته 10 تور صنعتی برگزار شده است، گفت: امسال نیز تا کنون 4 تور صنعتی با 91 صنعتگر برگزار شده است.
قنبری با بیان این که در بحث خدمات نرمافزاری، به دنبال عارضه یابی واحدهای صنعتی هستیم گفت: واحدهای صنعتی دارای عارضه به مرکز خدمات فناوری که همان کلینیک های صنعتی هستند معرفی می شوند و مشاوران این مرکز عارضه های این واحدها را برطرف می کنند که این اقدام کار جدیدی است و زمان بر می باشد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس در خصوص تعداد واحدهای صنعتی تعطیل شده گفت: 10 تا 12 درصد این واحدها تعطیل واقعی هستند و بنا به شرایط کار و فصلی بودن زمان رونق برخی از این واحدها نمی توان گفت آن ها تعطیل هستند بلکه به دلیل بازار خود در فصول مختلف نیمه فعال می باشند.
قنبری از صدور 4 مجوز شهرک خصوصی خبر داد و اظهار داشت: برای یکی از این شهرکهای خصوصی، پروانه بهره برداری صادر شده است.
وی افزود: امسال 150 واحد صنعتی به بهرهبرداری می رسد که پیشرفت فیزیکی 60 درصد به بالا دارند.
وی با اشاره به این که در 60 شهرک و ناحیه صنعتی فارس قیمت حق انتفاع زمین افزایش نیافته است، افزود: افزایش قیمت حق انتفاع حداکثر در 9 درصد شهرک و نواحی بزرگ صنعتی اعمال شده است و در حال حاضر قیمت زمین صنعتی متوسط در استان فارس بین 70 تا 80 هزار تومان است که مناطق کمتر توسعه یافته برخی از شهرک ها مشمول 50 درصد تخیف می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 715916
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.