سید علی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: علی رغم این که کمیته امداد متولی اشتغال کشور نیست اما از سال های گذشته برای خودکفایی مددجویان در این عرصه وارد شده و در زمینه اقتصاد مقاومتی و بحث اشتغال پایدار گام های زیادی برداشته است.
وی افزود: امسال طبق ابلاغیه کمیته امداد کشور باید در فارس 10 هزار و 11 فرصت شغلی ایجاد کنیم. اعتبارات بانکی نیز به ما ابلاغ شده که بانکهای عامل در حال پرداخت هستند. همچنین میزان وام ها از 15 میلیون تومان به 20 میلیون تومان افزایش یافته است. علاوه بر این واحد تسهیلات اشتغال کمیته امداد نسبت به افزایش وام های امدادی اقدام کرده و سقف آن به 50 میلیون تومان رسیده است.
حسینی ادامه داد: مددجویانی که بتوانند طرح های خوبی در زمینه کارآفرینی و به کارگیری سایر مددجویان ارائه دهند تا 100 میلیون تومان وام می توانند دریافت کنند.
به گفته این مسئول علی رغم این که کمیته امداد متولی اشتغال در کشور نیست اما به دلیل نظارت های قبل از اجرای طرح های کارآفرینی، حین اشتغال و بعد از اجرا این نهاد حمایتی ادعا دارد یکی از دستگاه های موفق در زمینه سیاست های راهبردی مقام معظم رهبری است و به ویژه در بحث تحقق شعار سال جاری بر مبنای تولید و اشتغال گام برداشته است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد فارس با اشاره به این که در سال جاری در بحث آموزش، کمیته امداد فارس سهمیه ای برابر با 13 هزار نفر را دارد، بیان داشت: کمیته امداد طی چند سال اخیر با همکاری سازمان فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی، جهاد کشاورزی و نیز آموزشگاه های آزاد در زمینه مهارت آموزی گام های زیادی برداشته و در سال جاری تا کنون به 6 هزار و 721 نفر در رشته های مختلف و بیشتر در رشته های مورد نیاز بازار کار مثل جوشکاری، تراشکاری، تعمیر خودرو و ... اقدام کرده و اغلب مددجویان آموزش دیده را به کمک موسسات کاریابی در کارخانه ها و کارگاه ها به کار می گمارد و از این طریق هم به تحقق اهداف کمیته امداد، هم به مددجویان و هم به کارفرمایان کمک می شود به گونه ای که بیمه مددجویان در سال اول خدمت به صورت صد درصد از طرف کمیته امداد پرداخت می شود و در سال دوم 50 درصد حق بیمه براساس میزان حداقلی که اداره کار مشخص کرده پرداخت خواهد شد.
حسینی اضافه کرد: در حال حاضر تاکید کمیته امداد، بعد از آموزش های مهارتی پایدارسازی آموخته ها است و مددجویان با مراجعه به مراکز فنی و حرفه ای نسبت به یادگیری مطالب جدیدی که قبلا آموزش دیده اند اقدام می کنند.
وی گفت: هدف این است که از قبل آموزش های جدید، مددجویان بتوانند درآمد خود را افزایش دهند و منتظر و چشم انتظار مستمری اندک خانواده خود نباشند، تا از این طریق زودتر بتوانند از تحت پوشش این نهاد حمایتی خارج شوند.
حسینی به نظارت های پنج ساله نیز اشاره کرد و اظهار داشت: واحد اشتغال و مددکاران ما تا پنج سال بر اجرای طرح های اشتغالزایی نظارت دارند و طی این مدت نظارت می شود تا طرحی با شکست مواجه نشود.
همچنین در بازپرداخت ها به مددجویان کمک خواهد شد و به پایدارسازی آموزش ها نیز پرداخته می شود.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات اشتغالزایی سال جاری 149 میلیارد تومان بانکی و 65 میلیارد تومان امدادی است، تصریح کرد: این مبالغ نسبت به سال قبل تقریباً دو برابر شده است، همچنین در سال جاری کمیته امداد به کمک صندوق کارآفرینی امید و یک شرکت خودروسازی 400 دستگاه خودرو زامیاد واگذار می کند. در رابطه با واگذاری این خودروها از سوی شرکت سازنده خودرو 7 درصد تخفیف داده شده و سند تا بازپرداخت اقساط 5 ساله در رهن صندوق کارآفرینی امید باقی می ماند و سپس به نام مددجو می شود.
تولید برق از انرژی خورشیدی دیگر مبحثی بود که معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد فارس به آن اشاره کرد و افزود: بین مددجویان ما افراد مسن و تقریباً از کار افتاده ای هستند که دیگر قادر به کار کردن نیستند، برای این که این مددجویان نیز به کار گرفته شوند، کمیته امداد با شرکت توزیع برق منطقه ای و یا وزارت نیرو قراردادی 20 ساله منعقد کرده تا از طریق پنل های خورشیدی برای مددجویان ایجاد اشتغال شود.
طبق این طرح با استفاده از پنل های خورشیدی که هزینه تهیه هر دستگاه بین 27، 28 میلیون تومان است، حدوداً در طول ماه درآمد بین 700 تا 800 هزار تومان برای مددجو به دنبال دارد که تا 5 سال نصب درآمد بابت اقساط گرفته می شود و نصف دیگر به مددجو پرداخت می شود اما بعد از 5 سال تمامی درآمد به مددجویان پرداخت می شود.
حسینی اضافه کرد: در هفته دولت سال جاری تعدادی از این طرح های پنل خورشیدی وارد مدار می شود.

 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 714742
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.