در حالی که این اقدام در برخی شهرها از جمله رشت که سال گذشته طولانی ترین پیاده راه جهان را به طول بیش از 8 کیلومتر به بهره برداری رساند با موفقیت همراه بوده، در شیراز شاهد هستیم که برخی خیابان ها برای پیاده راه شدن سنگفرش می شود اما خبری از تبدیل آن ها به پیاده راه نیست و هنوز جولانگاه خودروهاست که نمونه هایی از این موارد را می توان در محور حافظیه و خیابان انوری دید که علی رغم سنگفرش شدن، از تبدیل آن ها به پیاده راه خبری نیست و حتی اگر تردد خودرو نیز در آن ها صورت نگیرد باز هم مانند بخشی از محور حافظیه که به ظاهر تبدیل به پیاده راه شده، به محلی برای پارکینگ خودروهای ادارات اطراف تبدیل می شو. البته مسئولین شهر، بخش اعظمی از ناکامی شیراز در تبدیل بخش های مرکزی آن به پیاده راه را به اعتراض و مخالفت مردم ساکن در این مناطق و به ویژه کسبه محل مرتبط می دانند که به دلیل ترس از رکود بازار خود با تبدیل این معابر به پیاده راه مخالفت می کنند، حال آن که هر چه این معابر از خودرو خالی باشد و در مقابل جمعیت پیاده بیشتر باشند، این به معنای فروش بیشتر است چرا که این مردم و گردشگران هستند که از آن ها خرید می کنند نه خودروها.
در این میان چند سالی است که برخی خیابان های شهر حداقل برای یک روز هم که شده، پیاده راه بودن را تجربه کرده اند که با استقبال شهروندان نیز همراه بوده است. در همین ارتباط امروز و فردا خیابان عفیف آباد برای سومین بار متوالی تبدیل به پیاده راه می شود و مسیر آن به روی اتومبیل ها بسته می شود تا برای ساعتی هم که شده این خیابان بتواند نفسی تازه کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: برای سومین بار طی سال های اخیر، خیابان عفیف آباد به مدت دو روز به پیاده راه تبدیل می شود تا شهروندان بتوانند از پیاده روی در این خیابان لذت ببرند و دوچرخه سواری و آرامش را در این خیابان تجربه کنند.
شمس افزود: بر این اساس با همکاری پلیس از ساعت 24 چهارشنبه تا ساعت 24 روز جمعه، جلوی تردد خودروها در این خیابان گرفته می شود.
وی ادامه داد: طی این مدت در این محور برای شهروندان برنامه های متنوعی در حوزه های آموزشی و فرهنگی اجرا می شود.
شمس تصریح کرد: همچنین در کنار تبدیل محور عفیف آباد به پیاده راه از ساعت 14 امروز (پنجشنبه) نیز محور حافظیه در حد فاصل چهار راه حافظیه تا چهار راه ادبیات تا ساعت 24 روز جمعه مسدود و تبدیل به پیاده راه می شود.
وی گفت: با توجه به اهمیت پیاده روی در سلامت جامعه، از این پس هر ماه 2 خیابان در شهر شیراز براساس برنامه زمانبندی با همکاری پلیس راهور تبدیل به پیاده راه می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز افزود: در همین زمینه و در ادامه این طرح،‌ هفته آینده نیز محور بولوار رسول اعظم (ص) به مدت دو روز مسدود و تبدیل به پیاده راه می شود.

 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 710719
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.