سید حشمت ا... حیات الغیب در نشست دبیران شورای امر به معروف و نهی از منکر استان گفت: برای کشور 80 میلیون نفری ما که هفتمین جمعیت بزرگ دنیا را دارد شایسته نیست جمعیتی 200 هزار نفره شامل زندانیان و خانواده های آن ها گرفتار معضلی به نام زندان باشند.
وی افزود: اولاً برای شیراز که شهری فرهنگی و گردشگری است، زیبنده نیست که زندانش وسط شهر باشد، اگر چه در زمان ساخت زندان، این محل خارج از شهر بوده اما هم اکنون مقرر شده که زندان کلان شهرها حداقل 30 کیلومتر دور از فضای شهر باشد.
حیات الغیب با بیان این که خارج کردن زندان از شهرهای فارس در دستور کار است، گفت: در شهرهایی از قبیل جهرم، کازرون و لار در این زمینه اقدام شده و زندان عادل آباد نیز به خارج از شهر انتقال خواهد یافت.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات اساسی و بنیادی در زندان ها صورت گرفته و اکنون زندان ها نقش بیبدیلی در آرامش، نظم و انضباط و امنیت اجتماعی برعهده دارند و میتوان گفت که در جامعه انسانی و حتی اسلامی وجود زندان یک ضرورت محسوب می شود، هر چند تلاش مسئولان نظام، قوه قضاییه، سازمان زندان ها پیشگیری از وقوع جرم و کاهش امور کیفری و استفاده از مجازات های جایگزین حبس است اما همه این موارد ما را بی نیاز از زندان نمی کند.
مدیرکل زندان های فارس با تاکید بر این که ورود زندانیان به زندان باید همراه با اصلاح و تربیت باشد اظهار داشت: نگاه اسلام به زندان و زندانی نگاه اصلاحی تربیتی است. رویکرد اصلی ما نیز در سازمان زندان ها، رویکردی آموزشی، فرهنگی و تربیتی است و شیوه های فرهنگی و تربیتی، جایگزین شیوه زندانبانی در نظام گذشته شده است. همچنین آرمان امام راحل که فرمودند «زندان ها باید به دانشگاه تبدیل شوند» و مقام معظم رهبری که تاکید داشتند «زندان باید آموزشگاه نیکی ها باشد» این امر را در زندان ها محقق کرده است.
مدیر کل زندان های فارس مولفه ترویج فرهنگ و آموزه های دینی با محوریت قرآن و نماز را اصل اول در برنامه های اصلاحی و تربیتی ذکر کرد و افزود: در حال حاضر 56 روحانی در زندانهای استان فارس برنامه های تربیتی را اجرا می کنند و 8 مدرسه قرآنی در این مکان ها دایر شده همچنین 80 درصد زندانی ها تحت آموزش مستقیم قرآن قرار دارند و نمازهای یومیه زندانیان به صورت جماعت برگزار می شود. در بعد کتاب و کتابخوانی هم بیش از 70 هزار جلد کتاب در کتابخانه زندان های استان وجود دارد که در کنار 17 کتابخانه مشارکتی با اداره کل امور کتابخانه های استان، زندانیان به راحتی می توانند به کتاب های مورد علاقه شان دسترسی داشته باشند.
وی گفت: تمام زندانیان کم سواد و بی سواد در بدو ورود به زندان تحت آموزش های سوادآموزی قرار می گیرند و با انعقاد قرارداد با آموزش و پرورش، امکان ادامه تحصیل برای آن ها فراهم شده ضمن این که علاوه بر تحصیل در مقطع متوسطه دوم، امکانات دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور برای زندانیان فراهم شده است.
حیات الغیب یادآور شد: سال گذشته اداره کل زندان های استان از نظر رعایت حقوق شهروندی، اجرای طرح تکریم ارباب رجوع و عفاف و حجاب در بین دستگاه های اجرایی استان به عنوان دستگاه برتر معرفی شد.
این مسئول دومین مولفه نظام اصلاحی و تربیتی زندان ها را اشتغال و حرفه آموزی زندانیان دانست و گفت: هم اکنون 94 حرفه به زندانیان آموزش داده می شود و طبق تفاهم نامه ای که با سازمان فنی و حرفه ای داریم علاقمندان می توانند در مدتی که در زندان هستند، حرفه مورد علاقه خود را بیاموزند. سال گذشته 6 هزار و 487 زندانی در کلاس های حرفه آموزی شرکت کردند و گواهینامههای حرفه ای و فنی دریافت کردند، بدون این که نامی از زندان در کارنامه آن ها باشد. این افراد پس از خروج از زندان، از این گواهینامه استفاده می کنند.
حیات الغیب، مولفه سوم را طبقه بندی بندهای زندان از نظر نوع جرم و سن و سابقه مجرمان ذکر و اضافه کرد: امروز زندانیان مواد مخدر در بند مخصوص یعنی در اردوگاه مواد مخدر نگهداری میشوند و بزهکاران زیر 18 سال در کانون اصلاح و تربیت و زندانیان جرایم عمومی براساس نوع جرمی که مرتکب شده اند، طبقه بندی و در بندهای مخصوص نگهداری می شوند.
وی همچنین با اشاره به این که خانواده های زندانیان از اقشار آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند، گفت: توجه به این خانواده ها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده و هم اکنون بیش از 5 هزار نفر از اعضای خانواده های زندانیان فارس تحت پوشش 17 انجمن حمایت از زندانیان قرار دارند.
مدیر کل زندان های فارس همچنین به آخرین مرحله کار زندانها که خروج زندانیان از این اماکن است، اشاره کرد و بیان داشت: بعد از رهایی زندانیان از زندان، این افراد رها نمی شوند و اعطای وام به آن ها از جمله اموری است که زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی برعهده دارند، همچنین در حالی که معمولاً 35 تا 40 درصد زندانیان دنیا بعد از خروج دوباره به زندان برمی گردند، این رقم در کشور ما 15 تا 20 درصد است زیرا اگر چه تعداد عناوین جرم ما بیش از دیگر کشورهاست اما بر اثر اقدامات تربیتی و فرهنگی، آشنایی زندانیان با مسایل قرآنی، ارایه مشاوره و روان درمانی هایی که در زندان های ما صورت می گیرد، بازگشت به زندان در کشور ما به نسبت بعضی کشورها محدود است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس نیز با بیان این که با یک تذکر لسانی ساده جلوی ورود بسیاری از افراد به زندانها گرفته می شود، گفت: باید سوال کرد که کم کاری چه کسانی باعث افزایش تعداد زندانیان ما می شود؟ باید بپذیریم که همه آحاد جامعه و مسئولان در فرستادن یک نفر به زندان مقصر هستند.
سلیمان مهدوی با اشاره به این که گروه سنی 30 تا 40 ساله بیشترین جمعیت زندانیان را شامل می شود ادامه داد: یک نفر زندانی، تنها خود را درگیر اعمالش نمی کند و دیگر افراد جامعه و به ویژه خانواده خود را در تنگنا قرار می دهد.
وی گفت: کم کاری در جامعه و ندادن تذکر لسانی ورودیهای زندان ما را افزایش می دهد در حالی که اگر فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رایج شود، حتماً به سوی جامعه ای پاک خواهیم رفت.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس با اشاره به سخنان رهبری در بیان «آتش به اختیار» اضافه کرد: بعضی برداشت نادرست از سخنان مقام معظم رهبری کردند و ایشان در اولین سخنرانی خود به توضیح این مساله پرداختند و جامعه را از دو قطبی شدن پرهیز دادند.
مهدوی بیان داشت: آتش به اختیار چیزی غیر از امر به معروف و نهی از منکر نیست و آمرین به عنوان فروع دین باید قدرت تصمیم گیری داشته باشند، شرایط زمان و مکان را تشخیص بدهند و بیش از هر چیز تذکر لسانی را مدنظر داشته باشند و به هدایت افراد جامعه بپردازند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 697082
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.