به گزارش ایرنا محمد مهدی بحرالعلوم، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در شیراز افزود: تاثیرگذاری انس با قرآن در رفتار و عملکرد دانشجویان در دانشگاه ها قابل تحسین است و کتاب معارف الهی جلوه های آموزه های دین را در جوانان و دانشجویان متبلور کرده است.
وی بیان کرد: اهمیت و جایگاه کتاب وحی و انس با قرآن کریم در آیات وحیانی، احادیث نبوی و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به دفعات ذکر شده است و رسالت امروز دانشگاه ها نهادینه کردن اهمیت ارتباط با کلام وحی و افزایش نقش آفرینی قرآن کریم در زندگی امت اسلامی در جامعه اسلامی است.
بحرالعلوم اضافه کرد: در صورت توجه به کارکرد‌های فرهنگی قرآن کریم و آموزش مفاهیم قرآنی، می‌توان با ارائه تفسیر و تبیینی زیبا از قرآن کریم، جوانان را به سمت این کتاب آسمانی جذب کرد.
وی ادامه داد: آموزش مفاهیم قرآنی به درست و زیبا خواندن و تلاوت عمیق قرآن کریم بازمی گردد، قرائت قرآن، خواندن قرآن است اما تلاوت قرآن، تدبّر و اندیشه در معنای آن و عمل به احکام آن و امید به وعده‌ها و هراس از تهدیدها و عبرت از داستان‌های قرآن است.
بحرالعلومی بیان کرد: از سال 95، اداره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنامه پنج ساله ای را در عرصه ترویج فرهنگ قرآنی تدوین کرده که سه هدف کلی، جذب بالاترین مخاطبان به فعالیت های قرآنی، ارتقای کیفی این فعالیت ها و توجه به تاثیرگذاری انس با قرآن در رفتار و عملکرد مخاطبان را در سه حیطه آموزشی، پژوهشی و ترویج و تبلیغ، دنبال می کند.
وی، با اشاره به برگزاری بیست و دومین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی کشور که از بیست و پنجم تابیست و هشتم تیرماه 96 به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود، گفت: این جشنواره اقدامی برای تعالی دینی و تبیین آموزه های قرآنی و دینی در بین دانشجویان است.
بحرالعلومی که برای نظارت بر نحوه میزبانی این جشنواره به شیراز سفر کرده است، به افزایش تعداد رشته ها در این جشنواره اشاره کرد و گفت: با توجه به معرفی دانشجویان برگزیده این جشنواره به جشنواره ملی دانشجویان کل کشور که آذر ماه 96 برگزار می شود، برخی رشته ها به صورت آزمایشی در بیست و دومین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی برگزار می شود و در صورت موفق بودن، به دیگر دانشگاه ها نیز معرفی خواهد شد.
وی گفت: امسال، 49هزار و 226 نفر در این جشنواره نام نویسی کرده اند که با توجه به امکان شرکت هر مخاطب در سه رشته و سه بخش، 63هزار و 483 نفر رشته در این جشنواره، با یکدیگر رقابت می کنند.
بحرالعلومی اظهار کرد: شرکت کنندگان در 38 رشته، مانند رشته های آوایی از قبیل حفظ، قرائت، اذان، تواشیح، مداحی، همچنین رشته های کتابخوانی و پژوهشی، در این جشنواره حضور دارند و بیشترین تعداد شرکت کننده با 40 هزار نفر مربوط به رشته معارف قرآنی و سیره اهل بیت (ع) است.
به گفته، رئیس اداره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بخش فضای مجازی و کانال های اجتماعی از جمله رشته های جدید این جشنواره است که مورد استقبال نیز قرار گرفته است.
بحرالعلومی بیان کرد: در بخش هنری نیز اسقبال به حدی بوده که آثار به رشته های مختلف تقسیم بندی شده و در شیراز، به نحو شایسته ای مورد داوری قرار گرفته است.
وی، با اشاره به داوری بخش آوایی این جشنواره با حضور 36داور شاخص کشور، اظهار داشت: این داوران از شهرهای تهران، مشهد، بوشهر، قم، البرز، یزد، جهرم و شیراز، در جشنوراه حضور دارند و در مجموع 350 مورد تجلیل رتبه های برتر، در مدت چهار روز برگزاری جشنواره صورت می گیرد که در قالب سه برنامه اختتامیه انجام می شود.
بحرالعلومی، سهم دانشگاه علوم پزشکی شیراز را در این جشنواره چشمگیر خواند و گفت: امید است تجارب موفق این دانشگاه در زمینه جذب مخاطبان قرآنی، به دیگر دانشگاه های کشور نیز انتقال یابد.
وی گفت: پیش بینی می شود برنامه های این جشنواره در تالار حافظ شیراز و حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شود و در آیین اختتامیه، از پنج دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور در زمینه فعالیت های قرآنی تقدیر خواهد شد.
خبرنگار: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.