کرامت اله چترسیماب جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان اقلید 610 هزار هکتار وسعت دارد که از این محدوده، 490 هزار هکتار آن مرتع و 15 هزار هکتار جنگل است.
وی ادامه داد: از این رقم، 14 هزار هکتار جنگل دست کاشت است که به صورت دیم آبیاری می شود .
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید با اشاره به طرح تبدیل اراضی دیم کم بازده به درختان دیم پربازده گفت: در سال 1372 با شروع این طرح، درختان بادام و انگور در حدود 15 هزار هکتار از اراضی شیب دار در مناطق دژکرد، سده و خسروشیرین که قبلا تحت تصرف و تخریب قرار گرفته بود با همکاری و مشارکت مردم کاشته شد.
وی اظهار کرد: این زمین ها هم اینک و با ثمردادن درخت ها توسط مردم اداره می شود.
چترسیماب بیان کرد: این طرح بدون استفاده از هر گونه سم و کود شیمیایی اجرا و به عنوان منطقه ارگانیک شناخته شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید با اشاره به کثرت مراتع و دام و 9 هزار بهره بردار مرتع در این شهرستان اقلید اظهار کرد: مهمترین مشکل در حوزه منابع طبیعی این شهرستان، کمبود نیروی انسانی مورد نیاز و کمبود بودجه و تخصیص اعتبارات دولتی است.
وی همچنین گفت: در دوره دولت یازدهم زمین خواری در شهرستان اقلید با تمهیدات لازم و کنترل های صورت گرفته به رقم ناچیز کاهش یافت و تخریب هایی هم که صورت گرفته تنها برای بهره برداری از 'ریشه شیرین بیان' بوده و به قصد تصرف زمین نبوده و ارتباطی با زمین خواری ندارد .
چترسیماب در پاسخ به پرسشی درباره راهکار حفظ منابع طبیعی گفت: با گسترش فرهنگ سازی در جهت پاسداشت منابع طبیعی با کمک مردم و توانمند سازی شرکت های تعاونی آبخیزداری و همچنین همکاری گروه های مردم نهاد 'همیار طبیعت' می توان کمک شایانی در حفظ این اراضی خدادادی انجام داد.
وی ادامه داد: برای نمونه، در آتش سوزی های اخیر که در مراتع شهرستان اقلید ایجاد شد، بدون کمک مردم مهار آتش بسیار مشکل بود .
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید گفت: نریختن زباله در طبیعت و پرهیز از چرای دام در مناطق ممنوعه نقش مهمی در حفظ منابع طبیعی دارد.
وی اظهار کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و تخریب منابع طبیعی با شماره تلفن 1504 تماس بگیرند و این موارد را گزارش دهند.
شهرستان اقلید در 267 کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است .
9772/ 2027
خبرنگار:سید مهدی مرتضوی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.