آن طور که در برخی از اسناد تاریخی آمده است ساخت برج های ساعت عموما در دوره پهلوی اول در اکثر شهرهای ایران انجام شد و هم اینک این آثار به جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرها تبدیل شده است؛ جاذبه هایی که عموم گردشگران در کنار آنها عکس یادگاری دارند و به عنوان سوغاتی از مقصد سفرشان از آنها یاد می کنند.

در شهرهایی چون رشت، یزد، بابلسر، تبریز و...، میدان ها و برج هایی دیده می شود که به ساعت معروفند.

برخی از کارشناسان حوزه گردشگری از این برج ها و میدان ها به عنوان جاذبه های جدید گردشگری یاد می کنند چرا که قدمتشان نزدیک به 80 سال است اما آنچه که این روزها به فراموشی سپرده شده وکمتر گردشگری می داند، وجود کهن ترین ساعت ایران در شهر شیراز و در یک بنای مذهبی است !حال آنکه در شهر شیراز به واسطه چند سال در دوره قاجار دو ساعت بر فراز مسجد مشیر و آستان مقدس شاهچراغ (ع)نصب می شود و حتی در بافت تاریخی این شهر طاقی وجود داشته به نام ساعت ! و در دوره پهلوی نیز برجی در نزدیک بقعه سید علاء الدین حسین (ع) ساخته می شود و ساعتی هم بر فراز آن جای میگیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری «خبرجنوب»،گرچه کهن ترین ساعت قدیمی ایران که قدمتش به دوره قاجار برمی گردد در شیراز وجود دارد و هنوز هم بر فراز یکی از طاق های مسجد مشیر جای گرفته اما برای بسیاری از گردشگران و فعالین حوزه گردشگری ناشناخته است حتی بسیاری از گردشگران که از موزه آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) دیدن میکنند هم کمتر به ساعتی که در این موزه وجود دارد توجه دارند .

این آثار در حالی می توانند جاذبه گردشگری باشند که همچنان مغفولند به طوری که از طاق ساعت شیراز خبر ی نیست و ساعت مشیر هم سال هاست در خواب عمیق فرو رفته است . بنابراین گزارش کهن ترین ساعت ایران در مسجد قاجاری مشیرالملک واقع شده است، ساعتی که بر فراز طاق غربی این مسجد تاریخی شیراز جای گرفته و اطراف آن کاشیکاری و معرق کاری است و از ویژگی های آن، اعداد فارسی این ساعت است .

به گفته سیامک بصیری کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، اعداد فارسی این ساعت با تاکید سازنده مسجد، میرزاابوالحسن خان مشیرالملک بر آن نصب شده است، چرا که ساعت دارای اعداد انگلیسی بوده که با اعتراض وی همراه می شود و پس از آنکه اعداد فارسی می شود ، در محل کنونی نصب می گردد.

وی در گفت وگو با خبرنگار ما، افزود: ساعت مسجد مشیرالملک قدیمی ترین ساعت شیراز است که پس از آن ساعت شاهچراغ(ع) که هم اینک در موزه این حرم مطهر نگهداری می شود، راه اندازی شد و سپس برج ساعت در آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) در دوره پهلوی احداث می شود.

بصیری در ادامه با بیان اینکه در واقع ساعت ها، المان شهری محسوب می شوند، گفت: نباید ساعت گل در شیراز را نیز از یاد برد و حتی در شهر شیراز، طاقی در بافت تاریخی شیراز وجود داشته که به واسطه نصب ساعتی برروی آن به طاق ساعت معروف بوده است.

بصیری در ادامه درخصوص نصب ساعت در مساجد و بقاع متبرکه، اظهار داشت: در واقع نصب این ساعت ها در ارتفاع به منظور اطلاع رسانی بوده است زیرا زمانی که ساعت در ارتفاع طاق مساجد و یا بقاع متبرکه همچنین بر فراز برج های مرتفع قرار می گیرد، وسعت صدایش بیشتر می شود.

این کارشناس میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: برج ساعت در اکثر شهرهای ایران در دوره پهلوی ساخته شده و هم اینک نیز به جاذبه های گردشگری و تاریخی تبدیل گردیده و در این خصوص می توان به برج ساعت که در نزدیکی حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع) در شیراز ساخته شده، اشاره کرد که همچنان کاربری خود را حفظ کرده است.

بصیری در ادامه بر لزوم احیای ساعت مشیر که قدمتش به بیش از 170 سال قبل برمیگردد، تاکید کرد و گفت: این ساعت می تواند به عنوان یکی از نمادهای شهری شیراز که قدمت قاجاری هم دارد ، احیا شود و به جاذبه های گردشگری و تاریخی مسجد مشیرالملک شیراز اضافه گردد.

این کارشناس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه افزود: در حال حاضر برج ها و میدان های ساعت در شهرهای مختلف ایران به جاذبه گردشگری تبدیل شده اند و می طلبد این چنین آثار ارزشمندی که در شیراز وجود دارد و همچنان ناشناخته و مهجور است احیا و بهسازی گردد و به جاذبه های مکمل گردشگری در این شهر تبدیل گردد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 663093
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.