پژوهشگر اهل خاوران جهرم در باره پاره ای از آداب و رسوم شهر گرمسیری خاوران گفت: ساکنان این شهر از گذشته های بسیار دور در هنگام سحر با رفتن به در خانه همسایه های خود، یکدیگر را برای بیدار شدن و خوردن سحری و عبادت با خبر می کردند اما با ورود فناوری، حضور فیزیکی برای در زدن خانه ها، جای خود را به تلفن داد.
رضا ناصری، سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: در ایام ماه مبارک رمضان، مساجد خاوران رونق خاصی دارد و کلاس های مختلف مذهبی به ویژه تلاوت قرآن در آنها برپا می شود.
این پژوهشگر فرهنگی و دینی ادامه داد: مردم این شهر به دلیل اعتقادات دینی از دیرباز در زمان افطار حضور پر رنگی در مساجد داشته و دارند و روزه خود را بعد از خواندن نماز مغرب و عشا افطار می کنند.
او گفت: در مساجد این شهر در کنار نمازگزاران روزه دار، آب جوش، آب لیمو، خرما، نان و پنیر گذاشته می شود تا آنها پس از خواندن نماز مغرب و عشا، روزه خود را افطار کنند.
وی، از افطاری دادن به همسایه ها و همشهریان به عنوان یکی از رسوم دیرینه و پسندیده مردم خاوران یاد کرد و اظهار داشت: در ماه میارم رمضان اکثر خاورانی ها افطار منزل همسایه ها و دیگر همشهریان دعوت می شوند و عده ای هم
بسته های افطاری را به صورت آماده در منازل تقسیم می کنند.
ناصری گفت: عده ای نیز علاوه بر پهن کردن سفره افطار برای روزه داران، در مهیا کردن سحری برای همسایه ها و همشهریان پیشگام هستند.
وی، به نوع تغذیه روزه داران در این شهر گرمسیری که یکی از قطب های تولید خرما در شهرستان جهرم است، اشاره کرد و گفت: در سفره افطار مردم خاوران، خرمای شاهانی که متعلق به این منطقه است و در زمره مرغوب ترین خرماها به شمار می آید، حضور پر رنگی دارد.
ناصری بیان کرد: نان محلی همراه با پنیر و سبزی نیز جای ویژه ای در سفره افطار خاورانی ها دارد و بیشتر آنها روزه خود را با آب جوش و آب لیمو افطار می کنند.
این پژوهشگر جهرمی بیان کرد: به دلیل گرمای هوا به ویژه در هنگامی که ماه مبارک رمضان مقارن با ایام گرم سال است، شربت آب لیمو بهترین نوشیدنی برای روزه داران خاورانی بر سر سفره افطار است.
ناصری در مورد برگزاری آیین شب های قدر در خاوران چنین گفت: مردم این منطقه در این شب ها در مساجد و حسینیه ها
گرد هم می آیند و تا سحر به خواندن نماز، قرآن و دعا مشغول هستند و وعده سحری را نیز در مسجد صرف می کنند.
وی افزود: در پایان یک ماه میهمانی خدا و در روز عید فطر مردم خاوران نیز پس از برپا داشتن نماز عید، صله رحم به جا می آورند و برای تبریک این مناسبت فرخنده به دیدن اقوام و خویشان خود می روند.
شهر خاوران از توابع شهرستان جهرم در 120کیلومتری شیراز واقع شده است.
خبرنگار: بهرام بشیری زاده جهرمی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.