مجتبی دشت بشی افزود: طبق آمار های موجود تا کنون 5 هزار و 530 نفر که دچار ایدز هستند در فارس شناسایی شده اندکه این تعداد شامل 4 هزار و 821 مرد و 709 زن می باشد.
وی یادآور شد: 44 کودک زیر 15 سال در استان مبتلا به ایدز هستند که 27 نفرپسر و 17 نفر دختر می باشند و اگرچه بیشتر آن ها از پیوند خونی با مادر در دوره جنینی آلوده شده اند اما درصدی از کودکان خیابانی نیز به دلیل این که تحت آزار واذیت قرار گرفته اند، این بیماری به آن ها انتقال یافته است.
این مسئول بهزیستی فارس گفت: تاکنون 30 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده اند اما طبق پیش بینی ها، 110 هزار نفر در حال حاضر در کشور ایدز دارند. دشت بشی ادامه داد: دلیل عدم شناسایی درصد بالایی از مبتلایان به ایدز این
است که برخی آزمایش مربوطه را انجام نداده اند و از این که نسبت به بیماری خود مطلع شوند ترس دارند و ترجیح می دهند از مشکل خود اطلاعی نداشته باشند.
**خالکوبی و تاتو، عامل انتقال ایدز
کارشناس مسئول ایدز بهزیستی فارس در ادامه با اشاره به این که خالکوبی و تاتو می تواند این بیماری را انتقال دهد، یادآور شد: مردم باید این مسئله را جدی بگیرند و همچنین بدانند در بین افراد شناسایی شده دچار ایدز که به مراکز ما در شیراز مراجعه می کنند، برخی حتی با یک بار رفتار حفاظت نشده جنسی و خارج از چارچوب خانواده به ایدز مبتلا شده اند و به همین دلیل بیان راه های انتقال این بیماری و آشنایی افراد با این موارد ضروری است.
دشت بشی گفت: همچنان تزریق مشترک، اولین علت ابتلا به ایدز در فارس و روابط جنسی محافظت نشده و انتقال از مادر به جنین، دلایل دوم و سوم این بیماری است. وی ادامه داد: مادران بارداری که مبتلا به ایدز هستند با مراقبت های ویژه دوران حاملگی و انجام سزارین می توانند تا حدود بسیار زیادی از ابتلای جنین خود به این بیماری پیشگیری کنند.
دشت بشی عنوان کرد: در حال حاضر در 12 مرکز گذری و سرپناه شبانه در شیراز و مرودشت به معتادان زن و مرد خدمت ارائه می شود تا علاوه بر عدم مصرف سرنگ مشترک، زمینه سکونت آنها در این اماکن به منظور کاهش آسیب ها به نحو موثری فراهم شود.
این کارشناس مسئول بهزیستی فارس همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از ایدز 23 اردیبهشت ماه در شیراز خبر داد و گفت: این کارگاه برای تمامی کارکنان مراکز کاهش آسیب اعتیاد (کمپ ها) و مراکز گذری معتادان و سازمان های و دانشگاه « تولد دوباره » مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد و ایدز با همکاری موسسه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود.
دشت بشی ادامه داد: هدف از این گردهمایی، آشنایی کارکنان مراکز کاهش آسیب اعتیاد و مراکز اقامتی معتادین با مسایل بیماری های ایدز، هپاتیت و راه های پیشگیری از آن می باشد. وی گفت: در همین خصوص کارگاه آموزشی دیگری هم 26 اردیبهشت ماه ویژه سازمان های مردم نهاد هلال احمر فارس در شیراز برگزار می شود تا راه های انتقال و پیشگیری از ایدز و اهمیت عدم تزریق مشترک و نداشتن رفتارهای پرخطر جنسی مورد بررسی قرار گیرد. دشت بشی افزود: به منظور دستیابی به اهداف یادشده، آموزش های مهار تهای زندگی ویژه اعضای باشگاه مثبت همراز شیراز واقع در محله دباغی نیز هر هفته انجام می گیرد تا مهارت برقراری ارتباط، کنترل استرس و کنترل خشم به آنها یاد داده شود. در باشگاه مثبت همراز شیراز با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای، در حال حاضر آموزش های فنی به افراد مبتلا به ایدز داده می شود و قرار است سایر حرفه ها نیز در این برنامه قرار گیرد.
کارشناس مسئول ایدز بهزیستی فارس عنوان کرد: تمامی کودکان خیابانی و کار شیراز نیز پس از ساماندهی در دو مرکز، علاوه بر آموزش راه های پیشگیری از ایدز، تست سریع اچ آی وی نیز از آنها گرفته می شود.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 646788
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.