این باور غلط به حدی وجود دارد که به گفته مشاوران و کارشناسان ترک اعتیاد که در استان فعالیت می کنند در هفته چندین مراجعه مربوط به داروهایی است که با انگیزه تمرکز مصرف می شود.
استفاده از این گونه داروها به نحوی شایع شده که حتی دانش آموزان سال های آخر دبیرستان برای بیدار ماندن و خواندن حجم بالایی از صفحات یک کتاب در شب امتحان آن را به همسالان توصیه می کنند!
مسئول دفتر پیشگیری از اعتیاد بهزیستی فارس در این خصوص می گوید: متاسفانه برخی دانشجویان و دانش آموزان سال های آخر دبیرستان تصور غلطی مبنی بر تاثیر برخی داروها بر بیدار ماندن و حتی تمرکز دارند و در این خصوص گاهی هم به خود تلقین می کنند.
قدرت محکم می افزاید: ایرادول، ترامادول، بیومادول، ترمال، اپیدول و ریتالین داروهایی هستند که با انگیزه های یاد شده مصرف می شود و می تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد داشته باشد.
وی می گوید: این داروها مسکن های قوی هستند که اعتیادآوری بسیار شدید دارند و فرد پس از یک هفته تا 20 روز مصرف، به آن شدید وابسته می شود و درمان آن نیز بسیار سخت است.
محکم عنوان می کند: ریتالین نیز دارویی است که برای یک سری از اختلالات روانپزشکی کاربرد دارد که مصرف آن تنها زیر نظر روانپزشک مانعی ندارد و در غیر این صورت می تواند عوارضی از جمله وابستگی به همراه داشته باشد، علاوه بر این فرد را به مصرف مواد محرکی مانند شیشه راغب می کند.
این مسئول بهزیستی فارس می گوید: تجربه نشان داده که هر گاه دانشجویان و یا دانش آموزان به صورت خودسرانه و با هدف تمرکز و بیداری بیشتر اقدام به مصرف برخی داروها می کنند به شدت درگیر اعتیاد می شوند.
محکم عنوان می کند: طبق بررسی ها به نظر می رسد در سال های اخیر داروهایی از قبیل ترامادول به دروازه اعتیاد تبدیل شده اند به طوری که بیش از 30 درصد معتادان در فارس اعتیاد را با همین گروه دارویی آغاز کرده اند و ما افرادی داریم که تنها این قبیل قرص ها را استفاده می کنند و همچنان معتاد هستند.
مسئول دفتر پیشگیری از اعتیاد بهزیستی فارس می گوید: این افراد دچار وابستگی شدید حتی پس از مصرف کوتاه مدت می شوند و حالاتی شبیه توهم، پرحرفی، اختلال خواب، اختلالات ژنتیکی و تشنج های شدید از عوارض جبران ناپذیر این داروها است.
محکم یادآور می شود: متاسفانه بیشترین مصرف کنندگان این داروها مربوط به سنین 18تا 27 سال است و برخی نیز به منظور رفع اختلالات جنسی و یا فراموش کردن دردها و غم و غصه اقدام به استفاده از این قبیل داروها می کنند.
کارشناس پیشگیری از اعتیاد بهزیستی فارس نیز اطلاع رسانی و آگاهی دادن به دانشجویان، دانش آموزان و خانواده های آن ها در خصوص عوارض داروهایی که به منظور حفظ تمرکز در شب امتحان مصرف می شود را از جمله راهکارهای پیشگیرانه در این خصوص می داند.
مینا گلریز خاتمی می گوید: علاوه بر آشنایی افراد با مضرات و خطرات مصرف داروهای اعتیادآور، بالا بردن مهارت های مقابله ای و آموختن نه گفتن به درخواست ها و وسوسه های دیگران به خصوص گروه همسالان و برقراری ارتباط موثر دوستانه بین والدین و فرزندان می تواند در کاهش مصرف داروهای اعتیادآور بسیار تاثیر گذار باشد.
این کارشناس بهزیستی فارس می افزاید: بالا بردن اعتماد به نفس، مهارت های مقابله با استرس و برنامه ریزی در طول دوره تحصیلی از دیگر راهکارهای این مساله است چرا که انباشتن مطالب درسی افراد را به انجام کارهای غیر منطقی از جمله مصرف دارو در شب امتحان به قصد افزایش تمرکز و بیدار ماندن ترغیب می کند.
گلریز خاتمی یادآور می شود: مشاوران مدارس و مسئولان دانشگاه ها باید این آگاهی را به افراد بدهند که اثرات برخی داروها کاملاً مقطعی است و مصرف دراز مدت آن ها حتی موجب بروز اختلال در حافظه و خواب می شود.
وی مشکلات قلبی عروقی، گوارشی، اختلال بینایی، تشنج و سرگیجه را از دیگر عوارض داروهای یاد شده می داند و می گوید: بی قراری، اضطراب، عدم تمرکز و حتی بروز مشکلات مربوط به حافظه نیز تاثیرات مصرف داروهایی است که به قصد بیداری و تمرکز در فصل امتحانات مصرف می شود که باید جدی گرفته شود.
یک روانشناس و مشاور خانواده هم عنوان می کند: برخی عادت دارند تمامی حجم کتاب را تنها شب امتحان مطالعه می کنند و به عبارتی یک شبه می خواهند ره یکساله روند و این افراد به دلیل وجود باورهای غلط و غیر منطقی در خصوص تاثیر گذاری مثبت بر تمرکز در نتیجه مصرف برخی داروها دچار مشکلاتی می شوند.
احمدیان افزود: بسیاری از افراد دلیل مصرف قرص هایی از جمله ریتالین را به صورت خودسرانه بالا بردن تمرکز می دانند، در حالی که این دارو توسط پزشک برای کودکان بیش فعال تجویز می شود و استفاده آن توسط افراد عادی دوپینگ کاذبی است که می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.
وی می گوید: این قبیل داروها ممکن است به شکل کاذب تمرکز موقت ایجاد کند اما پس از مدت بسیار کوتاه روزگار افراد را سیاه می کند.
این مشاور خانواده در خصوص افرادی که شب امتحان اقدام به مصرف برخی داروها می کنند یادآور می شود: تفکر این افراد آسانسوری است، در حالی که تفکر پیشرفت پلکانی است و در واقع در امر تحصیل و یادگیری چیزی به نام آسانسور نداریم و کسی نمی تواند یکساله به مرحله دکترا برسد.
احمدیان می گوید: باید کاری کنیم که این قبیل دانشجویان و یا دانش آموزان تفکر آسانسوری را کنار بگذارند و با توجه به این که آدم های دقیقه نودی و شب امتحانی بسیار آسیب می بینند، بهتر است که برنامه ریزی و خواندن مستمر دروس را به آن ها آموزش دهیم. وی می افزاید: نمونه های فراوانی وجود دارد که برای کسب تمرکز در شب امتحان ترامادول و این قبیل داروها مصرف کرده اند و در حال حاضر معتاد به آن شده اند. در واقع بیشتر افرادی که در این تله ها می افتند اعتماد به نفس پایینی دارند، پشتکار ندارند، سخت کوش نیستند، برنامه ریزی هم ندارند اما آرزوهای بزرگی دارند.
احمدیان ریشه بروز این مشکلات را وجود باورهای غلط و غیرمنطقی می داند که باید اصلاح شود. وی می گوید: افرادی که در شب های امتحان دارو مصرف می کنند تا همه کتاب را بخوانند مثل این است که غذای یک ماه را در یک وعده بخورند در همین خصوص چند روز پیش جوانی بیست و چند ساله به من مراجعه کرد که به منظور کسب تمرکز بیشتر، روزانه نصف یک قرص ترامادول را مصرف کرده و در حال حاضر این میزان به 5 عدد در یک روز رسیده و او را درگیر اعتیاد کرده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 646102
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.