به گزارش ایرنا، ، دکتر سعداله نصیری قیداری پنجشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه هشتمین همایش ملی فیزیک دانشگاه پیام نور در شیراز افزود: در یکی از پرونده های ارسال شده به یونسکو، قرار گرفتن نام شیخ شهاب الدین سهرودی صاحب فلسفه اشراق درفهرست مشاهیر جهان پیشنهاد شده است.
وی اظهار کرد: پرونده دیگر برای ثبت دانشگاه جندی شاپور با قدمت یک هزار و 750 سال در فهرست میراث فرهنگی دنیا است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: با توجه به این که این پرونده ها معیارهای مورد نظر درکنفرانس عمومی سال 2017 میلادی یونسکو را احراز کرده اند، در فهرست جهانی ثبت خواهند شد.
وی یادآوری کرد: سابقه دانشگاه جندی شاپور خیلی بیشتر از دانشگاه بولونیا در ایتالیا و یا کمبیریج انگلستان است.
نصیری قیداری بیان کرد: تاکنون نام 33 نفر از مشاهیرایرانی و حدود 20 میراث فرهنگی شامل ابنیه تاریخی و انواع آثار فرهنگی از کشورمان در یونسکو ثبت جهانی شده و 10 میراث معنوی از جمله آیین تعزیه، واقع کربلا، آیین لِنچ سازی و از این دست مواریث معنوی و 9 میراث مکتوب نیز همراه با یک میراث طبیعی در برنامه حافظه جهانی ثبت شده است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران بیان کرد: خوشبختانه کشور ما از منظر دارا بودن آثار فرهنگی بسیار غنی است و با توجه به سهمیه محدودی که کشورهای عضو در ثبت مواریث فرهنگی خود در سازمان ملی یونسکو دارا هستند، ما برای بیش از 50 سال آینده هم لیست از پیش تعیین شده و آماده ای از مواریث فرهنگی مان، برای ثبت جهانی داریم.
نصیری قیداری یادآور شد: یونسکو به عنوان تریبون همه کشورها تلاش کرده از نفوذ کشورهای استعمارگر و قدرت طلب در این سازمان جلوگیری کند. به همین دلیل سازمان یونسکو در بین اکثریت کشورهای دنیا، سازمان خوشنامی است.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی، درباره اهمیت حضورکشورمان در یونسکو نیز اظهارداشت: حضور هوشیارانه و با بصیرت و عالمانه ما در یونسکو می تواند مواریث فرهنگی وارزشهای انسانی کشورمان را به دنیا معرفی کند ودر مقابل ایران هراسی که دشمنان ما ایجاد می کنند چهره فرهنگی و انسان دوستانه از کشورمان به تصویرکشد.
وی درباره بی طرفی وحمایت یونسکو از آثار ملموس وغیرملموس اظهارداشت: قدس شریف از نظر یونسکو پایتخت رژیم صهیونیستی نیست و اخیراَ نیز در بیانیه مصوب دویست و یکمین جلسه شورای اجرایی یونسکو رژیم اشغالگر قدس به عنوان رژیم غاصب شناخته شده است. در سال 2011 نیز یونسکو، فلسطین را به عنوان یک عضو به رسمیت شناخت و بارها دیدیم تخریب میراث فرهنگی در یمن و سوریه و تخریب وخشونت های داعش توسط یونسکو محکوم شده است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران درپاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: نظر مقام معظم رهبری در مورد 'چهارچوب عمل ملی آموزش 2030' فصل الخطاب است چرا که در نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه از جایگاه رفیعی برخوردار و به مثابه ستون خیمه انقلاب و نظام است.
وی اظهار کرد: ما تلاش داریم با توجه به حق تحفظ جمهوری اسلامی ایران که در دبیرخانه یونسکو ثبت شده و در سایت این سازمان نیز قرار دارد، فرمایش های مقام معظم رهبری درباره سند 2030 را مدنظر قرار دهیم.
'چهارچوب عمل ملی آموزش 2030' یونسکو که سال ۹۵در کشور رونمایی شد، سپتامبر 2015 (شهریور 94) به عنوان دستور کار مبانی توسعه پایدار در سال 2030 میلادی در سازمان ملل ارائه شده بود.
نصیری قیداری که ریاست انجمن نجوم ایران را نیز برعهده دارد، روز پنجشنبه در دومین روز هشتمین همایش ملی فیزیک دانشگاه پیام نور درشیراز سخنرانی با موضوع میدان مغناطیس درخورشید ارائه کرد.
این همایش ملی که روز چهارشنبه آغاز به کار کرده است، عصر پنجشنبه به کار خود پایان می دهد.
6113/ 2027
خبرنگار: نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.