بسیاری از خانوادهها از پرخاشگری کودکانشان شکایت دارند و مدام از خود می پرسند که فرزندشان این رفتارها را چگونه یاد گرفته است؟ چرا این اتفاق برای فرزند آن ها افتاده است؟ آیا در بروز این رفتار مقصر بودهاند؟ در نهایت هم این سوال برایشان مطرح است که چه باید کرد تا کودک، این عادت ناپسند را ترک کند. فارس، یکی از استانهای ایران با بالاترین نرخ خشونت محسوب میشود. این را سید مرتضی موسوی مدیر کل بهزیستی استان فارس میگوید و ادامه می دهد هیچ آمار دقیقی از خشونت ها در فارس وجود ندارد. با این وجود گزارشگر «خبر جنوب» با تماس پی در پی با مسئولین و کارشناسان به این نتیجه رسید که هیچ آمار دقیقی از خشونت در فارس ارائه نشده و تنها صحبت مشترک میان همه کارشناسان و مسئولین بهزیستی فارس این بود که این استان جزو استان های اول کشور در زمینه خشونت است.
پرخاشگری؛ از خانواده تا جامعه
دکترمهدی وارث؛ استاد تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در همین ارتباط می گوید: دنیای مدرن با خود مسائل و پدیدههای تازه و گوناگونی را به همراه آورده که یکی از آن ها پرخاشگری کودکان و حتی بزرگسالان است.
به باور این استاد دانشگاه، در جامعه امروز آنچه پیش بینی کننده رفتارهای فردای کودکان در جامعه میباشد، سبکهای تربیتی حاکم بر خانواده ها است. به نظر میرسد کودکانی که در انواع خانوادههای مستبد و سهل گیر رشد کرده باشند؛ بیشتر در معرض پرخاشگری قرار میگیرند.
وارث به صورت موردی به دو نوع خانواده اشاره می کند و می گوید: درباره خانواده مستبد باید بیان کنم که در این خانواده ها کنترل بسیار بالا است، رویکرد عالی سرزنش و تحقیر یا تنبیه است. کودکان در این خانوادهها در سن و سال کم به دلیل قدرت محدود خود تبعیت می کنند اما در بزرگسالی پرخاشگر و سرکش می شوند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 639407
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.