مجید پاکاری گفت: بهار نارنج فارس به دلیل شرایط اقلیمی استان و نیز تفاوت درجه حرارت روز و شب، طعم و عطر متمایزی نسبت به بهار نارنج سایر استان ها دارد که باعث شده این محصول استان مشتریان پر و پا قرصی در خارج از کشور داشته باشد.

وی با اشاره به این که فارس بعد از مازندران دومین تولید کننده بهار نارنج کشور است افزود: بیشترین بهار نارنج در فارس در شهرستان های جهرم، داراب و کازرون تولید می شود.

پاکاری با بیان این که بارندگی های سال گذشته باعث رویش بیشتر بهار نارنج در فارس شده است افزود: پارسال 12 تن بهار نارنج در فارس تولید و برداشت شد که پیش بینی می شود این رقم امسال به 15 تن افزایش یابد.

وی گفت: هر ساله 40 درصد از بهار نارنج و فرآورده های آن به کشورهای مختلف جهان صادر می شود.

به گفته پاکاری، از بهار نارنج در تولید مربا، عرقیات، اسانس و طعم دهنده های مختلف استفاده شده و در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و نیز عطر و ادکلن نیز مورد مصرف قرار می گیرد.

وی گفت: درخت نارنج از معدود درخت هایی است که از همه اجزای آن می توان استفاده کرد، میوه آن در فصل پاییز و زمستان برای طعم دهندگی به غذاها استفاده شده و آب نارنج نیز گرفته شده و در سایر فصول سال مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برگ درخت نارنج نیز نوعی طعم دهنده است و چوب آن کاربرد زیادی در صنعت خاتم و منبت کاری دارد، بذر درخت نارنج نیز پایه سایر مرکبات قرار می گیرد و از پوست نارنج نیز برای مربا استفاده می شود ضمن آن که بهار نارنج نیز همان گونه که اشاره شد مورد فرآوری های مختلف قرار می گیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به این که فارس باغ نارنج یکدست در اراضی کشاورزی ندارد افزود: عمده درختان نارنج با سایر مرکبات در باغ ها کاشته شده است.

وی سطح زیر کشت درخت نارج در استان فارس در اراضی کشاورزی را 900هکتار و در فضای شهری شامل حاشیه خیابانها، باغات تاریخی و گردشگری، اماکن اداری و ... 800 هکتار اعلام کرد.

به گفته پاکاری جمع باغات نارنج بارور استان 703 هکتار است و تولید نارنج در این باغات بالغ بر 12 هزار تن می باشد.

وی با بیان این که از هر هکتار باغ نارنج در استان 12 تن نارنج برداشت می شود افزود: در فارس 33 واحد سنتی، خشک کن، بسته بندی و تولید عرقیات فعال است.مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام خبر آغاز برداشت بهار نارنج از باغات استان گفت: برداشت از باغات بهار نارنج به همان شیوه های معمولی است و تکنولوژی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان این که افراد در زمان برداشت بهار نارنج از درختان مراقب باشند به درخت صدمه وارد نشود افزود: برداشت غیراصولی که همراه با آسیب به درختان است این درختان را از حالت اقتصادی خارج می کند و مردم باید در زمان برداشت بهار نارنج مراقب باشند به درختان صدمه وارد نشود.

پاکاری بیان داشت: حتی اگر یک تا 5 درصد شکوفه های بهاری تبدیل به نارنج شود برای ما یک وضعیت مطلوب و خوب به شمار می رود.وی همچنین در خصوص فروش بهار پرتقال و لیمو به جای بهار نارنج گفت: رنگ بهار پرتقال و لیمو با بهار نارنج فرق داشته ضمن آن که بهار نارنج بسیار خوشبوتر است و مردم در زمان خرید بهار نارنج باید مراقب باشند که به جای آن بهار پرتقال و لیمو نخرند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 623906
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.