چند دهه ای است که شاهد کاهش این فضاها بوده ایم، این را می شود از کم شدن تعداد و وسعت باغ های معروف قصردشت از 3 هزار هکتار به یک هزار هکتار تشخیص داد و اگر چه شهرداری شیراز طی سال های اخیر با ساخت چند بوستان بزرگ سعی در جبران این آسیب دارد اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب گذشته فاصله داریم. این در حالی است که هنوز هم برخی درختان شهر در معرض آسیب از جانب کسانی هستند که منافع شخصی خود را بر منافع عمومی شهر ترجیح میدهند. در این بین طبق گفتههای مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز با تمهیداتی که برای جا به جایی درختان در شیراز دیده شده سال گذشته بیش از 4 هزار و 800 درخت که در مسیر اجرای پروژه های عمرانی شهرداری قرار داشتند از خطر قطع نجات یافتند.
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: سال گذشته مجوز جا به جایی و قطع 5 هزار و 537 درخت که در مسیر پروژه های عمرانی شهرداری شیراز قرار داشتند صادر شد که از این تعداد توانستیم 4 هزار و 832 اصله را جا به جا کرده و به محل دیگری انتقال دهیم.
معصومی اظهار داشت: برخی درختان کهنسال و بزرگ و بعضی از انواع درخت به هیچ عنوان قابلیت جا به جایی ندارد که از آن جمله می توان به درختان گردو، کاج و نارنج کهنسال اشاره کرد که به دلیل گسترش ریشه، نمیتوان آن ها را منتقل کرد.
وی اضافه کرد: در برخی موارد به دلیل آن که امکان جا به جایی درختان وجود ندارد مسئولین پروژه ها اقدام به تغییراتی در پروژه ها به ویژه در زمینه ساخت تقاطع های غیرهمسطح می کنند اما در بعضی موارد چاره ای جز قطع درختان مسیر پروژهها وجود ندارد. معصومی اظهار داشت: در کنار درختانی که به دلیل قرار گرفتن در مسیر پروژه های عمرانی جا به جا یا قطع شدند، تعدادی دیگر نیز به دلیل قرار گرفتن در پروژه های عمرانی خصوصی و یا تجدید بنای برخی املاک جا به جا یا قطع شدند که در این خصوص سال گذشته 282 درخت به این دلیل قطع و 148 اصله نیز جا به جا شد.
وی گفت: البته با توجه به این که تمامی درختان قابلیت جا به جایی ندارند برای 102 اصله درخت به علت خشک شدن، آفت زدگی و آسیب دیدگی مجوز قطع صادر شد.
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز اضافه کرد: البته در این میان عدهای به صورت غیرمجاز اقدام به قطع درختان کردند که در همین زمینه 20 مورد پرونده قطع درخت و تخریب باغ در محاکم قضایی در حال رسیدگی است که اگر عمدی بودن اقدام آن ها ثابت شود علاوه بر جریمه نقدی محکومیت کیفری نیز در انتظار این افراد است.
وی تصریح کرد: طبق قانون اگر فرد یا افرادی به صورت مجاز و به منظور نوسازی و افزایش زیربنای ساختمان اقدام به قطع درخت کنند باید همان تعداد درخت را کاشته و از آن ها نگهداری کنند و اگر به صورت غیر قانونی اقدام به قطع درخت کنند علاوه بر محکومیت کیفری و کاشت درخت جدید باید جریمه نقدی قطع درخت را متناسب با تعداد و نوع درختان پرداخت کنند.
معصومی گفت: با توجه به اهمیت فضای سبز در حال حاضر یک دستگاه ساخت ایران ویژه جا به جا کردن درختان با 450 میلیون تومان اعتبار خریداری شده که طی روزهای آینده کار خود را آغاز می کند و در کنار آن یک دستگاه دیگر نیز با 1 و نیم میلیارد تومان اعتبار از کشور آلمان خریداری شده و در آینده نزدیک وارد می شود که با وجود این دستگاهها قطع درختان به ویژه در مسیر پروژه های عمرانی شهرداری به حداقل کاهش می یابد البته تمامی تلاش خود را به کار بسته ایم تا پروژه های عمرانی به گونهای طراحی شود که هیچ درختی در مسیر اجرای آن ها وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر با حکم دادگاه نگهداری از 11 باغ رها شده در حوزه باغ های قصردشت به شهرداری شیراز واگذار شده تا این باغها نابود نشوند و در صورت حضور مالکان، هزینه نگهداری این باغ ها از آن ها دریافت میشود و بعد از طی مراحل قانونی، باغ در اختیار آن ها قرار میگیرد.
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز ادامه داد: سال گذشته بیش از 300 هزار اصله درخت در فضاهای عمومی شیراز و ارتفاعات اطراف شهر کاشته شد.
معصومی گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون اصله درخت در معابر و فضاهای سبز عمومی شهر شیراز وجود دارد که از این تعداد سال گذشته بیش از 200 هزار اصله شناسنامه دار شد که این طرح امسال نیز ادامه دارد و تا سال آینده کل درختان شهر شیراز شناسنامه دار می شوند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 619894
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.