به گزارش دریافتی ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس این شهرستان با مرکزیت شهر لامرد دارای 3833 کیلومتر مربع وسعت و فاصله آن تا شیراز 480 کیلومتر است.
این شهرستان با آب و هوای گرم در زمستان دارای طبیعت زیبایی است.نخلستان های واقع در روستای پسبنداشکنان، هشر اشکنان، تنگ خور لامرد و بنگر نامو- اهل از جاذبه های خاص گردشگری منطقه محسوب می شوند.
نزدیکی شهرستان به حوزه کشورهای خلیج فارس و در کنار آن دارا بودن فرودگاه بین المللی باعث دسترسی آسان برای گردشگری شده است.
از آثار بارز این شهرستان مجموعه علی خانی اشکانی که شامل حمام ، مسجد،قلعه و آب انبار مربوط به دوره قاجاریه است .
آثار باستانی- مذهبی- طبیعی: امامزاده میراحمد- امام زاده شاه فرج الله- تنگ ترمان-تنگ خور- تنگ پدنو- آبگرم(اوباد)- لامرد بخش مرکزی روستای کرزا جاذبه های گردشگری شهرستان لامرد است.
از دیگر بناهای دوره قاجاریه اشکنان مسجد علی خان است. این مسجد دارای تزیینات زیبای گچبری در ایوان و شبستان است. سقف چوبی مسجد با نقاشی تزئین شده و دارای دو شبستان است که شبستان دوم آن در قسمت زیرین حیاط واقع شده است. در ضلع غربی و کنار مسجد، حمام علی خان قرار دارد.
در بخش اشکنان، در شرق لامرد آثار قلعه ای از دوره قاجارهست که منسوب به حاکمان محلی اشکنان است. مصالح به کار رفته در قلعه، خشت، سنگ و آهک است. قسمتی از دیواره های قلعه و دوبرج درضلع جنوب غربی و شمال شرقی آن هنوز پابرجاست. در میان قلعه عمارتی مانندکلاه فرنگی قرار دارد که قسمت هایی از آن تخریب شده است.
پل آبرسانی رودخانه مهران که در منطقه اهل قرار دارد، بر روی رودخانه مهران (شور) قرار گرفته که آب کاریز را از سرچشمه اهل پس از طی 12 کیلومتر به روستای پاقلات می رساند. این پل سنگ و ساروجی متعلق به حدود 1000 سال قبل است.
حمام علی خان از دو فضای اولیه، سربینه و گرمخانه تشکیل شده که در قسمت گرمخانه تون حمام نیز قرار دارد. از دیگر آثار موجود در شهرستان می توان به قلعه گبری، بندهای آبرسانی خشت و رکن آباد، مسجد حمزه اهل، مسجد جامع اشکنان، آب انبار علی خان اشاره کرد.
اماکن دیدنی و گردشگاه ها :
لاورکال (دارای طبیعت زیبا) در جنوب شرقی روستای کال از توابع بخش اشکنان شهرستان لامرد.
«تنگ ترمان»، «قنات» و «آسیاب های آبی» واقع در 10 کیلومتری غرب شهر لامرد.
«تنگ پدنو» با نی زارها و طبیعت دل انگیز واقع در 4 کیلومتری جنوب شهر لامرد.
«تنگ رکن آباد» دارای قنات، چشمه، آسیاب های آبی، کاریز و نخلستانهای انبوه واقع در کنار جاده ساحلی لامرد- بندر لنگه.
«تنگ اهل» دارای چشمه و درختان نخل و لیمو همچنین «مقبره» یکی از نوادگان جابربن عبدالله انصاری از اصحاب پیامبر گرامی اسلام واقع در جنوب روستای اهل از توابع بخش اشکنان.
«آبگرم (اوباد) لامرد» استخر آبگرمی در فاصله 30 کیلومتری شهر لامرد و در قسمت شمال شرقی، درمیان نی زارها و باتلاقها منطقه ای به نام «اوباد» قرار گرفته است. درکنار این استخر مقبره امامزاده «بی بی بانو» از نوادگان امام موسی کاظم (ع) (مقبول روایات مردمی) قرار گرفته که بر اهمیت و قداست این منطقه افزوده است. مردم شهرهای اطراف و حتی کشورهای ساحلی خلیچ فارس از گذشته تا به حال برای معالجه امراض گوناگون خود را به این مکان می رسانند. تجربه ثابت کرده که آبگرم لامرد برای معالجه بسیاری از بیماریهای جسمی مؤثر و مفید واقع می شود. شهر اهل: امام زاده میر احمد علاء مرودشت: امام زاده شاه فرج الله روستای ترمان: تنگ ترسان لاور خشت: تنگ خور لامرد: تنگ پدنو لامرد بخش مرکزی روستای کرزا: آبگرم(اوباد)
سوغات و صنایع دستی: خورجین بافی- گلت بافی- حصیر بافی- رخ بافی-سفره بافی- طناب بافی- گلیم- خوس بافی-زنبیل بافی-سب -زر بافی-مختک-عبا بافی غذاهای محلی:گریزه-رنگینک-جلاب-ماجون-نان نازک(نان تاوه ای)
دریافت خبر:‌رضا قادری ** انتشار:‌غلامرضا مالک زاده
7387 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.