پروفسورعزت الله رئیسی اردکانی یکشنبه حاشیه همایش هم اندیشی بحران آب درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 20 درصد ابرهای باران زا از عربستان و آفریقا می آید ، این ابرها از منطقه خوزستان عبورمی کنند و درفارس می بارند و فقط 5 درصد از ابرهای باران زای فارس از اقیانوس هند و از مسیر عسلویه می گذرد .
استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه مشکل خشکسالی و بحران کم بارشی دراستان فارس دارای سابقه است گفت : بیشتر مشکلات ما از جبهه مدیترانه نشات می گیرد، این ربطی به عسلویه ندارد، پیام هایی که در فضای مجازی در این زمینه منتشر شده بی اساس است.
رئیسی اردکانی گفت:‌در حال تحقیقات علمی برای مشخص کردن کامل منشاء بارندگی های استان فارس هستیم در این زمینه طرح های پژوهشی در مقطع دکتری در حال انجام است .
دکترای مهندسی آبشناسی دانشکده مهندسی دانشگاه ایالتی کلرادو آمریکا در ادامه گفت : جبهه هوایی که از عسلویه می گذرد تاثیری در بارندگی برای فارس ندارد، این جبهه ممکن است قدری شرق فارس را تحت تاثیر قرار دهد اما اثر آن قدر زیاد نیست که قابل اعتنا باشد .
وی همچنین با بیان اینکه گفته می شود فارس 20 بارندگی را از دست داده است گفت : این نیز ادعایی بی اساس است، بارندگی فارس متاثر از مدیترانه است و ارتباطی با جنوب و جنوب شرق کشور ندارد .
رئیسی گفت: در دهه 40 خشکسالی 9 ساله دراستان فارس اتفاق افتاد و دامنه آن بسیار شدید تر از خشکسالی در دوره فعلی بود، هر چند کم بارشی ها نگران کننده است اما باید تبعات و دامنه آن را علمی و کارشناسی بررسی و از برخورد احساسی با آن پرهیز کرد .
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت : در آن سالها متوسط بارندگی دراستان فارس 244 میلیمتر بود که دقیقا برابر با بارندگی سالهای 86 تا 95 بوده است، استان فارس سابقه خشکسالی 13 ساله هم دارد ، پدیده های استثنایی خشکسالی در سال های قبل در این استان تکرار شده است .
وی با بیان اینکه اضافه برداشت ها از منابع زیر زمینی بر اقلیم فارس اثر گذاشته است ادامه داد : آنقدر که اضافه برداشت از منابع آب دراستان فارس آسیب رسانده ، سایر پدیده ها بر خشکسالی تاثیر گذار نیست، اضافه برداشت از چاه های مجاز و غیر مجاز بزرگترین معضل در استان فارس است. اضافه برداشت ها در استان فارس از سال 50 شروع شده و همچنان ادامه دارد .
این پژوهشگر دانشگاه اضافه کرد : اجرای طرح تعادل بخشی و پر کردن چاه های غیر مجاز اقدامی خوب و مناسب است اما با کاهش بارندگی باید به همان میزان از کاشت محصولات کشاورزی کم شود ، باید راهکارهای این موضوع تدوین شود، نصب کنتورهای هوشمند پیگیری شود و برای همه چاه ها گذاشته شود، قانون در این زمینه باید با قاطعیت بیشتر برخورد کند .
رئیسی جریمه نقدی را راهکاری مناسب برای بازدارندگی تخلف ندانست و افزود: از جمله راهکارهایی که اجرا می شود جریمه نقدی است ، جریمه نقدی برای کشاورز بازدارنده نیست ، کشاورزان متخلف باید جریمه سهمیه آب بشوند، جریمه سهمیه آب و کمتر برداشت کردن و کمتر کاشتن تنها راهکاری است که می تواند جلواضافه برداشت ها را بگیرد ، این موضوع نیازمند حمایت قانونی است .
وی همچنین انتشارپیام هایی در فضای مجازی با موضوع تاثیر هارپ و امواج الکترومغناطیس برابرها وکم بارشی را بی اساس خواند و گفت : شرایط بارندگی در فارس اکنون مشابه سالهای 38 تا 46 است ، آن زمان هارپ و امواج الکترومغناطیس نبوده است ،استان فارس در آن سالها کمترین بارندگی معادل 80 میلیمتر داشته است ، این شرایط درسالهای قبل تکرار شده و بدترین دوره بوده است،در آن سالها هیچ مرتعی برای چرای دام ها باقی نماند ، تحلیل در باره خشکسالی فارس باید متکی بر داده و علم و به دور از احساس و شایعه باشد .
مصاحبه از : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.