سولماز دهقانی، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۹ شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران شناخته شده است، طرح ایجاد باغ مطالعه در یکی از باغ‌های تحت تملک شهرداری در قصردشت شیراز نیز در دست اقدام است و همچنین بازآفرینی خیابان امید نوروزی که به عنوان گذر فرهنگ و هنر شناخته می‌شود، به منزله جایگاهی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در حال انجام است.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه این شورا در ارایه برنامه‌های رویدادمحور با توجه به خواسته‌ها و مطالبات مردم گام برمی‌دارد، اظهار داشت: در تایید این مطلب می‌توان به برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی در سال ۹۸ اشاره کرد و این برنامه در حالی رخ داد که صنعت گردشگری به دلایل گوناگون دچار رکود شده بود.

دهقانی ادامه داد: هرچنداین سمپوزیوم در روزهای آغازین شیوع کرونا در ایران برگزار شد اما با رعایت تدابیر ایمنی و بهداشتی، در نهایت به بار نشست و به گنجینه مجسمه‌سازی شیراز افزود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در مورد پانزدهم اردیبهشت که به عنوان روز شیراز نامگذاری شده است، گفت: شیراز، نخستین شهر ایران است که یک روز را در تقویم ملی به نام خود ثبت کرد و اگر چه در سال‌های گذشته، شهرهای دیگر نیز روزی را به نام خود در تقویم به ثبت رساندند اما جایگاه شیراز به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص، یعنی پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری متفاوت است.

دهقانی، در مورد ویژه برنامه‌هایی که برای برگزاری در گرامیداشت روز شیراز تدارک دیده شده، بیان کرد: این شورا با توجه به بحران شیوع کرونا و ضرورت حفظ فاصله اجتماعی، از اجرای برنامه‌های روز شیراز به ‌صورت مجازی حمایت کرده، زیرا این روز برای دست‌اندرکاران مدیریت شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

وی افزود: البته تغییر جنس رویدادهای روز شیراز و ارایه آن در فضای مجازی به‌گونه‌ای فرصت‌سازی برای شریک‌شدن همه مردم ایران در شادی روز شیراز است، همچنین تاکید بر ارایه برنامه‌ها از سوی هنرمندان شیرازی به‌منظور معرفی ظرفیت‌ها و استعدادهای فرهنگی این شهر در اولویت شورا و شهرداری شیراز بوده است.

دهقانی اظهار داشت: برگزاری یک هفته کنسرت آنلاین با خوانندگانی همچون علی زند وکیلی، محمد ذاکر حسین، گروه بامداد، گروه خموش و ... از جمله حساسیت‌های یادشده برای حضور هنرمندان شیرازی در ارایه برنامه‌هاست.  

عضو شورای شهر شیراز همچنین به بهره‌گیری شهرداری شیراز از فناوری ویدیو مپینگ اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرداری شیراز این تجهیزات را در اختیار دارد، استفاده از آن در پس‌زمینه برنامه‌ها به ویژه کنسرت‌ها برای ایجاد فضایی تازه مورد تاکید بوده است، ضمن اینکه امیدافزایی و ابراز اتحاد و همدلی در مقابله با کرونا در طراحی گرافیکی برنامه‌های ویدیو مپینگ لحاظ شده است.

ویدیو مپینگ (پروجکشن مپینگ) "Projection Mapping" ترکیبی از نور و تصویر همراه با صدا و موسیقی است.

دهقانی همچنین از همگان دعوت کرد که از طریق صفحات مجازی اعلام شده به این جشن ملی بپیوندند.


رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: سال ۹۸ به دلیل وقوع سیل و داغدار بودن بسیاری از خانواده‌های شیرازی، برنامه‌های این روز با ادای دین به قربانیان سیل، رنگ و بویی دیگر گرفت و اگر امسال شیوع کرونا رخ نمی‌داد، آیین‌های شادی تدارک دیده شده بود که با حضور مردم بانشاط‌تر هم می‌شد.

سیل روزهای پنجم و ششم فروردین ۹۸ در محل دروزاره قرآن شیراز موجب جان باختن ۲۱ نفر و مصدوم شدن صدها نفر شد و همچنین خسارت های بسیاری به واحدهای مسکونی، اماکن اداری و آموزشی محله سعدی این شهر وارد کرد.

بنا به اعلام شهرداری شیراز:، تمام برنامه‌های هفته شیراز از پانزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت‌ماه 99 هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۲ اجرا می‌شود و مردم می‌توانند از طریق سایت Tva.ir و صفحات اینستاگرامی شهرداری و نیز صفحات پُر مخاطب مربوط به شهر شیراز این برنامه‌ها را به‌صورت رایگان تماشا کنند.

دهقانی، در بخش دیگری از مطالب خود گفت: با هدف توسعه گردشگری در دوران پساکرونا، کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز، پیگیر حضور بلاگرها و اینفلوئنسرهای این حوزه در این شهر است.

بلاگر (blogger) یک سایت اینترنتی میزبان برای ایجاد و نوشتن وب‌لاگ به صورت رایگان است.

اینفلوئنسر (influencer) در لغت به معنای تاثیرگذار است. اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی‌های (افراد معروف و شاخص در زمینه‌های مختلف) شبکه‌های اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از این شبکه‌ها، زندگی کاملا عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند.
پیشنهاد ثبت روز شیراز در تقویم ملی ایران در سال ۱۳۸۱ توسط شورای شهر وقت، ارایه شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی، پانزدهم اردیبهشت‌ماه به عنوان روز شیراز به ثبت رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.