عنایت‌الله رحیمی در این پیام بیان کرد: امروز در تلخکامی ایام بروز و شیوع ویروس کرونا، این صدا، روشن تر و رساتر از همیشه، در تمام دنیا، در داخل و خارج از مرزها به ویژه در فارس، زادگاه آن استاد بلندآوازه، حس همدلی و تلاش برای رهایی انسان از درد مشترک را یادآور می‌شود.

وی ادامه داد: سخن سعدی، کلام اعتدال و منش سعدی، مشی مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز است و آثار گرانبهای آن استاد سخن، حامل باورها، ارزش‌ها و فرهنگ متعالی و ممتاز ایرانی – اسلامی و منادی تعامل با همنوع است. 
استاندار فارس اضافه کرد: سعدی تمام جهان را یک پیکر واحد می‌بیند و درد انسان ها را درد مشترک می پندارد و به شیوایی، می‌سراید: بنی‌آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند؛ چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار. 
استاندار فارس اظهار کرد: زبان گویای سعدی، رازهای سر به مُهر را در گوش جان جهانیان زمزمه می‌کند و جامعه بشری را به همزیستی دعوت می‌نماید و هر کس به قدر فهم خود از این خرمن معرفت، خوشه‌ای برمی‌گیرد. 
رحیمی با اشاره به نثر مسجع و آهنگین سعدی در گلستان، بیان کرد: این اثر آیینه‌دار واقعیات جامعه است و آنچه«هست» را از دوربین نگاه بینندگان می‌گذراند و با کلام سهل و ممتنع همه را به حیرت وا می‌دارد، در بوستان بی‌نظیرش، جام جان مشتاقانِ اخلاق و معرفت را از پیمانه خوبی ها و بایدها پر می‌کند و در غزلیاتش، عشق و سرزندگی را با ترجمانی متفاوت، دل انگیز و بدیع، به تصویر می‌کشد و کام دلدادگان را شیرین و شیرین‌تر می‌سازد و به قول صاحب‌نظران: نمی شود چیزی از زندگی گفت که سعدی نگفته باشد: "نگفتند حرفی زبان‌آوران/که سعدی نگوید مثالی بر آن".
استاندار فارس اظهار کرد: سعدی تنها یک شاعر یا نویسنده نیست، بلکه مصلح بزرگ اجتماعی است که جان‌مایه یک فرهنگ غنی و روح یک ملت بزرگ را در لباسی فاخر در آیینه ادبیات فارسی، به جهانیان، اهدا کرده و نام خود را به نیکی بر صحیفه سینه‌ها، جاوید و ماندگار کرده است.
رحیمی ضمن تبریک یادروز سعدی شیراز به ادبا، شعرا، نویسندگان، سعدی دوستان و سعدی پژوهان و آحاد مردم فرهنگ ور فارس، ابراز امیدواری کرد در پرتو اندیشه های بلند آن ستاره روشن آسمان ادب که برگرفته از آموزه‌های اصیل فرهنگ ایرانی‌اسلامی است، شاهد دنیایی آرمانی و انسانی باشیم.

اول اردیبهشت‌ماه به مناسبت تاریخ نگارش گلستان سعدی به نام این شاعر در تقویم ملی ایران ثبت شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.