طهمورث یوسفی در گفت و گو با خبرنگار مهر پیرامون تهیه اطلس زمین شناسی شهرستان‌های فارس با اشاره به اینکه شناخت زمین به عنوان بستر تمام فعالیت‌های بشر از جمله الزامات یک توسعه پایدار و همه جانبه است، گفت: در این راستا همچنان که شکل و ماهیت این فعالیت‌ها پیچیده‌تر می‌شود لزوم شناخت دقیق‌تر فرآیندهای زمین نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب در تلاش است تا در کوتاه مدت اطلاعات جامعی از پتانسیل‌های معدنی شهرستانها به صورت شناسنامه زمین شناسی معدنی شهرستانهای استان فارس را تهیه کند تا بستر مناسب برای بهره برداری ازمعادن و برنامه ریزهای عمرانی فراهم شود.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور (مرکز شیراز) با اعلام اینکه تاکنون اطلس زمین شناسی هفت شهرستان فارس تهیه شده بیان کرد: در حال حاضر اطلس زمین شناسی شهرستان‌های لامرد، فراشبند، فیروزآباد، قیروکارزین، نورآباد، سپیدان وبخشی از لار تهیه شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این تهیه اطلس زمین شناسی پهنه شمالی است نیز در دستور کار است کع در سال جاری پیگیری می‌شود.

یوسفی بیان کرد: هدف از تهیه این نقشه‌ها مشخص شدن پتانسیل‌های معدنی، نقشه پراکندگی معادن فعال، معادن متروک، تهیه شناسنامه معادن شهرستان، نقشه رخنمونهای سنگی (سازندها) به تفکیک جنس و سن، نقشه نهشته‌های عهد حاضر با دید معدنی، نقشۀ زمین شناسی محدودۀ شهرستان، نقشه لرزه زمین ساخت شهرستان است.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور (مرکز شیراز) در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون مطالعه بر روی گسلهای فعال مرکز استان به منظور بررسی میزان حرکت آنها گفت: قرار بود که این مسئله سال گذشته انجام شود که به دلیل اینکه نرخحرکت زمین کمتر از یک میلیمتر بود انجام نشد.

یوسفی بیان کرد: در این مطالعات جابه جایی و حرکت گسل‌ها در دوره زمانی یک الی دو سال و همچنین قفل شدگی آنها تعیین می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.