حمایت سیستم مدیریت شهری شیراز شامل، شهرداری و شورای اسلامی این شهر از تیم‌های ورزشی تاکنون تنها منحصر به پاداش‌های مقطعی بوده که در روند موفقیت تیم‌های ورزشی این شهر تاثیر چندانی نداشته است.

این در حالی است که بسیاری از شهرداری‌های شهرها و کلانشهرهای کشور به طور مستقیم از فعالیت برخی تیم‌های ورزشی پشتیبانی کرده و این کار نیز نتیجه داده و این تیم‌ها اکنون در لیگ‌های برتر رشته‌های مختلف ورزشی در حال رقابت هستند.

شیراز اکنون با پیشینه‌ای دیرینه در حوزه ورزش، هفت سال است که هیچ نماینده‌ای در لیگ برتر فوتبال کشور ندارد.

این شهر که در سالیان گذشته ۲ تیم برق و فجر شهید سپاسی شیراز را به طور همزمان در لیگ برتر فوتبال ایران داشت اما از لیگ سیزدهم تا لیگ کنونی (نوزدهمین) نماینده‌ای در این رقابت‌ها ندارد.

تیم‌ شاهین شهرداری بوشهر اکنون در لیگ برتر فوتبال ایران حاضر است و شهرداری شمار دیگری از شهرهای کشور مانند شهرداری‌های اراک و تبریز و ....نیز در سطح کشور تیم‌داری می‌کنند.

پشتیبانی شهرداری‌ها هم در فوتبال آقایان و بانوان و هم در رشته‌های مختلف ورزشی سابقه دارد اما شهرداری کلانشهر شیراز تاکنون به این عرصه پُر طرفدار ورود پیدا نکرده است و این درحالی است که بسیاری از فعالان ورزشی و اجتماعی این شهر خواستار ورود این نهاد به حوزه پشتیبانی از تیم‌های ورزشی است.

اگر شیراز نماینده‌ای در لیگ برتر فوتبال داشته باشد، بی‌شک این امر می‌تواند به افزایش شور و نشاط اجتماعی به ویژه در بین جوانان کمک کند و همچنین موجب رونق گردشگری شود.

هم اینک ۲ تیم شیرازی فجر سپاسی و قشقایی در لیگ دسته یک فوتبال کشور حضور دارند و به سبب مشکلات مالی بسیار و نبود پشتیبانی مالی قوی، هنوز نتوانسته‌اند رویای علاقه‌مندان به فوتبال را که همانا صعود به لیگ برتر است و هم اکنون به هفتیمن سال خود وارد شده، محقق سازند.

تیم ۷۵ ساله برق شیراز نیز که چندین دوره در لیگ برتر حاضر بوده، و در مقاطعی حرف اول را در سطح فوتبال ایران می‌زده و همچنین جوانان زیادی را به فوتبال حرفه‌ای کشور تقدیم کرده، بعد از چندین دوره توقف امسال کار خود را در لیگ دسته سه از سر گرفته است.

موافقیم

فرماندار شهرستان شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خواستار ورود شهرداری و شورای اسلامی این شهر به موضوع پشتیبانی اصولی از تیم‌های ورزشی این شهر شد و گفت: مجموعه فرمانداری هیچ محدودیتی در مورد حمایت از این اقدام نخواهد داشت و اگر این موضوع به تصویب شورای شهر شیراز برسد، بدون تردید فرمانداری نیز از آن حمایت و در تایید آن همکاری خواهد کرد.

دستورالعمل اجرایی لایحه حمایت از ورزش در شورای شهر بررسی می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شیراز نیز امروز (سه شنبه) در این باره، اظهار داشت: دستورالعمل اجرایی ضمیمه در لایحه حمایت از ورزش کلانشهر شیراز در ۶ ماده و ۵ تبصره تایید و به زودی در صحن علنی این شورا بررسی می‌شود.

احمد تنوری، همچنین به بررسی لایحه حمایت از ورزش شیراز در یکصد و چهارمین جلسه این کمیسیون اشاره و بیان کرد: برای پرهیز از مساعدت‌های موردی و نیز ارایه لایحه جامع حمایت از ورزش شیراز، دستورالعمل اجرایی ضمیمه در لایحه پیشنهادی به انضمام سوابق و مستندات، مورد بررسی قرار گرفت.

وی، هدف از بررسی دستورالعمل اجرایی ضمیمه در لایحه حمایت از ورزش کلانشهر شیراز را توسعه ورزش، ایجاد زیرساخت‌های ورزشی، ارتقای سلامت شهروندان و حمایت از ورزشکاران حوزه‌های مختلف عنوان کرد.

پیش از این نیز حمایت‌ها و مساعدت‌های شورای اسلامی شهر شیراز از ورزشکاران و رشته‌های مختلف ورزشی در قالب مصوبات ارجاعی از کمیسیون‌ها انجام گرفته است.

به موجب ماده ۱۷ بودجه سال ۹۷ شهرداری شیراز، برای همه رشته‌های ورزشی در هر ۲ بخش بانوان و آقایان در مجموع ۱۰ میلیارد ریال اختصاص داده شد که با وجود تمام محدودیت‌ها، شورای شهر و شهرداری شیراز حمایت از تیم‌های ورزشی به ویژه تیم‌های فوتبال را در سال ۹۸ افزایش داده است.

در بخشی از مصوبات شورای پنجم که مربوط به حمایت‌ مالی و مساعدت از تیم‌های فوتبال شیراز در لیگ دسته اول کشور است در 2 سال نخست فعالیت این نهاد، برای دو مرتبه هر بار مبلغ یک میلیارد ریال به هر یک از تیم‌های فوتبال شیراز مساعدت شده است. همچنین در 2 فصل گذشته رقابت‌های لیگ دسته اول بر اساس مصوبه شورای اسلامی این شهر به ازای هر بُرد ۱۰۰ میلیون ریال و به ازای صعود به لیگ برتر نیز پاداش ۲ میلیارد ریالی برای هر کدام از این 2 تیم مصوب شده است.

بنابر مصوبه آبان‌ماه 98 شورای اسلامی شهر شیراز نیز به ازای هر بُرد در بازی‌های خانگی، ۲۰۰ میلیون ریال و به ازای هر بُرد خارج از خانه ۲۵۰ میلیون ریال تصویب و به این تیم‌ها پرداخت شده است، ضمن اینکه پاداش صعود هرکدام از این تیم‌ها به لیگ برتر به پنج میلیارد ریال افزایش یافته است.

اکنون این امید در بین ورزش دوستان و اهالی شیراز وجود دارد که شورای اسلامی پنجم و شهرداری شیراز که شعارشان، انسان محوری و افزایش نشاط اجتماعی است برای نخستین بار گامی عملی در این حوزه بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.