حمیدرضا ذوالانواری، پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: علاوه بر افزایش چهار تا پنج برابری قیمت مواد اولیه، امسال نیز ۲ مرتبه افزایش دستمزد بافندگان فرش را داشتیم که مجموع این افزایش قیمت‌ها، منتهی به افزایش قیمت تمام شده و افزایش حدود ۲ و نیم تا سه برابری قیمت فرش در بازار شد.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت فرش و کاهش قدرت خرید مردم، برای حمایت از صنعت فرش و فراهم کردن شرایط خرید فرش برای شهروندان، در مقطعی بنا شد که با کمک بانک‌ها تسهیلاتی در اختیار مصرف کننده قرار داده شود اما تاکنون چنین نشده است.
او اظهار داشت: با توجه به فشارهای ناشی از تحریم که موانع و مشکلاتی را برای هم تولید کننده و هم صادر کنندگان فرش ایجاد کرده، ضرورت دارد با برخی راهکارها و تدابیر از میزان این فشارها کاسته شود تا صنعت فرش بتواند جانی دوباره گیرد.

ارز و باز هم ارز 

رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش استان فارس بیان کرد: در کنار فشار تحریم‌ها، برخی قوانین بانک مرکزی از جمله الزام صادر کننده به بازگرداندن ارز مشکلاتی را برای صادر کننده ایجاد کرده است.
ذوالانواری ادامه داد: در چنین شرایطی و با توجه به مشکلات و محدودیت‌های انتقال ارز، صادر کننده ترجیح می‌دهد که به جای اینکه خود را درگیر مسایل بانکی کند عطای صادرات را به لقایش ببخشد و این اتفاقات نیز در نهایت نزول و رکود صنعت فرش را رقم خواهد زد.
وی افزود: یکی از راهکارها برای حل این مشکل معاف کردن صادر کننده فرش از بازگرداندن ارز به کشور است چرا که صادر کننده در هر صورت ارز حاصل از فروش فرش را به کشور وارد می‌کند منتهی چون امکان انتقال از طریق حواله بانکی و یا نقدی وجود ندارد این کار را از طریق صرافان خارج از کشور انجام می‌دهد و یا ارز در خارج کشور به وارد کننده مواد اولیه فروخته می‌شود و وارد کننده نیز مواد اولیه مورد نیاز وارد کشور می‌کند.
او اضافه کرد: تمام این موارد و خواسته‌ها به شکل مکتوب به مرکز منتقل شده که بانک مرکزی باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند که تاکنون اتفاقی روی نداده است.


برداشتن معافیت مالیاتی فرش دستباف و  آسیب سخت به این صنعت
رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش استان فارس، با اشاره به تقدیم پیش‌نویس لایحه اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی از سوی دولت به مجلس گفت: در صورت تصویب این لایحه، به فرش دستباف آسیب و ضربه سختی وارد خواهد شد.
ذوالانواری افزود: بر اساس ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع‌دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه از پرداخت مالیات معاف هستند که در پیش‌نویس لایحه اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی این ماده قانونی حذف شده است.
وی گفت : چنانچه این معافیت مالیاتی حذف شود تولید کنندگان و بافندگان فرش  رغبتی به فعالیت در این عرصه نخواهند داشت و تولید فرش در کشور با کاهش بسیار مواجه خواهد شد و در مقابل افزایش تعداد بیکاران را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.