حیدراسکندرپور، چهارشنبه در آیین افتتاحیه سومین همایش فقه هنر، با بیان اینکه در حوزه نظری در امور زندگی روزمره در بین علما اختلاف نظرهای فقهی وجود دارد، اظهار داشت: از آنجا که حکومت دینی مدعی داشتن برنامه برای امور زندگی مردم است، در مسایلی همچون هنر باید تکلیف روشن شود.

وی افزود: ممکن است در مباحث دانشگاهی، درباره فلسفه هنر سخن گفته شود اما آنچه مبتلابه جامعه است، نحوه برخورد دین و شریعت با مصادیق روشن هنر در جامعه از جمله سینما و موسیقی است.

اسکندرپور با انتقاد از ترک نشست‌های فرهنگی و هنری توسط برخی افراد، بیان کرد: تکلیف چیست آیا این سنت رایج باید ادامه یابد؟ این نشست می‌تواند پاسخ بسیار روشنی به جوانانی دهد که هم می‌خواهند ایرانی باشند، هم می‌خواهند دنیای نو را تجربه کنند و هم می‌خواهند مسلمان متشرع باشند و از حوره هنر و فرهنگ عقب نمانند.

وی ادامه داد: اگر در حوزه هویتی، بحث گسست نسلی را تجربه می‌کنیم و ممکن است در ادامه شاهد گسست اجتماعی هم باشیم، ناشی از آن است که تکلیف اینگونه مسایل روشن نشده است.

شهردار شیراز اضافه کرد: در طول تاریخ، دارالعلم شیراز با فرهنگی غنی و جغرافیایی آشنا، شناخته و ثبت شده است.

اسکندرپور افزود: شیراز تنها با بزرگانی همچون ابن‌خفیف، روزبهان بقلی، سعدی، حافظ، ملاصدرا و بیشمار بزرگانش جهانیان را به تحسین برمی‌انگیزد، همانگونه که به باور رهبری اینجا شهر علم، ذوق و فرزانگی است، شیراز برای مردم روح و کالبد است، جغرافیاست، زندگی، تاریخ و فرهنگ ماندگار است و در کنار مساجد تاریخی با پیشینه هزارساله و امامزادگان نورانی، فقهایی همچون میرزای شیرازی و شهید دستغیب دارد.

شهردار شیراز همچنین ابتکار مدرسه اسلامی هنر را در برگزاری همایش فقه هنر ستود و بیان کرد: رهبری در دیدار با برگزار کنندگان نخستین همایش فقه هنر فرمودند، فقه متکفل همه امور زندگی بشر است و هنر یکی از همین امور است که باید فقه به آن بپردازد، ما دیر به این فکر افتادیم دیر هم شروع کردیم.

همایش ۲ روزه فقه هنرکه تا فردا (سوم بهمن‌ ۹۸) در شیراز ادامه می‌یابد، در سه پنل در حال برگزاری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.