طرح ساماندهی باغ‌های قصردشت توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درسال ۱۳۷۹ مصوب و به استانداری فارس ابلاغ شده است و با توجه به این طرح مقرر شده از درآمد حاصل از تغییر کاربری و مجوزهای صادره در اراضی گروه پنج باغ‌های شیراز، باغ‌ها و اراضی پهنه‌های گروه یک این شهر تملک عمومی و نگهداری شود.

جهان بین میرزایی، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا کنون از عواید صدور مجوز در اراضی باغ‌های گروه پنج، ۲۶۷ هکتار از باغ‌های گروه یک در شیراز تملک شده که از این میزان، ۱۰۰ هکتار باغ به پارک و فضای عمومی تبدیل شده از جمله پارک ۳۲ هکتاری واقع در انتهای بلوار بهشت، پیاده راه و پارک چمران جنوبی به طول ۲ .۵ کیلومتر، شروع عملیات عمرانی پیاده راه شهید رمضانی (حدفاصل خیابان همت شمالی و خیابان پزشکان معالی‌آباد) به طول سه کیلومتر و تجهیز و راه‌اندازی چندین باغ بزرگ خانواده در نقاط مختلف محدوده باغ‌های قصردشت است.

رییس اداره حوزه اسحفاظی باغ‌های قصردشت شیراز همچنین بیان کرد: در حال حاضر ۸۵ هکتار از باغ‌های واقع در بلوار شهید کسایی و پشت بیمارستان دنا برای ایجاد فضای سبز عمومی در دستور تملک قرار دارند که مستلزم تامین هزینه‌ای افزون بر ۳۵۰ میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت: برای رسیدن به هدف نهایی تملک باغ‌های قصردشت به قیمت روز، نیازمند بودجه‌ای بیش از چهار هزار میلیارد تومان هستیم.

میرزایی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای حفظ و نگهداری از باغ‌های شیراز، اداره حوزه استحفاظی باغ‌ها، عملیات مبارزه با آفات باغی را با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان شیراز به صورت سالانه و با هزینه‌ای بیش از یک میلیارد تومان انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: افزون بر این با توجه به شرایط خشکسالی، برای تامین منابع آب باغ‌ها با هزینه شهرداری شیراز ۱۷ حلقه چاه در محدوده باغ‌های شیراز حفر و در اختیار باغداران گذاشته شده است.

میرزایی اضافه کرد: همچنین برای افزایش سرعت آبرسانی و جلوگیری از هدر رفت آب، لوله‌گذاری به طول ۶۰ هزار متر، تبدیل جدول‌های خاکی به سیمانی به طول ۱۲ هزار متر و لایروبی قنات‌ها با هزینه‌ای بیش از ۱۰ میلیارد تومان نیز انجام شده است.

رییس اداره حوزه اسحفاظی باغ‌های قصردشت شیراز در مورد ایجاد رغبت در مالکان باغ‌ها، برای نگهداری از این سرمایه‌های شیراز گفت: با هدف اقتصادی کردن باغ‌ها برای مالکان و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار، ضوابط گردشگری در طرح ساماندهی باغ‌های قصردشت پیش‌بینی شده و فعالیت‌هایی مانند، هتل، رستوران، باغ تفریحی، باغ موزه، باغ ورزشی و نمایشگاه هنری برابر ضوابط این طرح، مجاز شمرده می‌شود.

وی بیان داشت: از باغداران و اهالی محلات قصردشت، مهدی‌آباد دهکره، منصورآباد، دینکان و جوادیه درخواست داریم که در حفظ و نگهداری باغ‌ها همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند.

باغ‌های مصفای قصردشت که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شیراز است در شمال غربی این شهر واقع شده و شهرت جهانی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.