فرج الله رجبی که یکی از چهار نماینده شهرستان شیراز در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است، در نشستی که با عنوان "در انتظار امید" به دعوت کمیته سیاسی انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز برگزار شد، تصمیم خود را مبنی بر عدم شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس اعلام کرد. 

وی در این نشست اظهار داشت: در چهار سال گذشته، نهادهای انتخابی مورد هجوم قرار گرفته‌اند بگونه‌ای که امروز نگاه مردم به نمایندگانی که خودشان انتخاب کرده‌اند، پُر ابهام است.

رجبی ادامه داد: بلندگوها و رسانه ملی در چهار سال گذشته، بیشترین تلاش را کردند تا حداکثر هجمه را به نهادهای انتخابی وارد کنند تا این نهاد تضعیف شود که تا حدودی هم موفق شده‌اند.

وی عنوان کرد: در چهار سال گذشته تنها به تعدادی محدود از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجازه ورود به صدا و سیما داده شد و این افراد یکطرفه به قاضی می‌روند و دست به تخریب دولت و مجلس می‌زنند. 

این نماینده مجلس اضافه کرد: در روزهای اخیر یکی از روحانیون اعلام کرده که اگر پنج میلیون نفر در انتخابات پیش رو شرکت کنند کافی است در صورتی که اینگونه اظهارات خلاف رویکرد مردم سالاری دینی و قانون اساسی است و لازم است برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یازدهم مجلس تلاش کرد.

رجبی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی، فارغ از هر گونه هجمه‌ای باید راست قامت در حوزه تصمیم گیری این کشور باقی بماند.

وی ادامه داد: مجلس هفتم و هشتم، ۲ دوره از افزایش قیمت حامل‌های انرژی جلوگیری کردند که تاوان آن را در هفته‌های اخیر پرداخت کردیم در صورتی که اگر سالانه نرخی کم به قیمت انرژی افزوده می‌شد، هزینه سنگین اخیر به کشور تحمیل نمی‌شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: آماده ارائه عملکرد مجلس کنونی در مقابل سه دوره مجلس گذشته هستیم تا کسانی که به ما رای داده‌اند سرافکنده نباشند.

رجبی در این نشست بیان کرد که در رقابت‌ انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت نمی‌کند.

ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دهم آذرماه ۹۸ آغاز شده و تا پایان وقت اداری شانزدهم همین ماه ادامه دارد.
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، دوم اسفندماه ۹۸ برگزار خواهد شد.

استان فارس با ۳۶ شهرستان هم اینک دارای ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی است که از این تعداد، چهار نماینده آن متعلق به شهرستان شیراز است.  

دورزدن‌ مجلس در حال تبدیل شدن به رویه‌ای قانونی است

بهرام پارسایی، یکی دیگر از نمایندگان شهرستان شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در نشستی خبری اعلام کرد: با اتکا به تشخیص شخصی، در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نمی‌کند، او دلیل این تصمیم‌گیری را عوامل متعددی دانست که جایگاه مجلس را تضعیف کرده است.

سخنگوی اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جایگاه حقوقی نمایندگان هر روز بیشتر از قبل متزلزل می‌شود، افزود: وقتی برای پیگیری وظایف نمایندگی و حقوق ملت در مورد تخریب وسیع خانه‌های میراثی که جرمی آشکار است، به شیراز سفر کردیم تهدید به پرونده‌سازی شدیم.

پارسایی اضافه کرد: شاهد عدم التزام به قانون اساسی هستیم، درواقع برخی نه‌ تنها به قانون اساسی بی‌توجه بلکه مخالف آن هستند، برای مثال وقتی از اصل ۵۹ قانون اساسی که به همه‌پرسی اشاره دارد، صحبت کردم، دوستانه گفتند که این کار به صلاح کشور و نظام نیست و همین، یعنی عدم التزام به قانون اساسی که درباره حقوق شهروندی ذکر شده است.  

او افزود: رییس مجلس فراتر از اختیارات قانونی فعالیت می‌کند و دورزدن‌ مجلس در حال تبدیل به رویه‌ای قانونی است که برای نمونه درباره لوایح چهارگانه رخ داد که با وجود رای اکثریت نمایندگان به آن، بیش از یک سال است در مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده است.

این نماینده مجلس گفت: برخی شعار می‌دهند قانون نیاز به اصلاح دارد، مشکل اساسی کشور ما در عدم اجرای قانون است و کسی که می‌خواهد به این مجلس وارد شود باید با مردم صادق باشد و در چارچوب قانون اساسی، شهامت دفاع از حقوق آنها را داشته باشد.  

پارسایی عنوان کرد: مردم فکر می‌کنند، مجلس انتظارات آنها را برآورده نکرده و مواردی مانند دخالت‌های خارج از مجلس، تصمیم گرفتن بدون اجازه مجلس و برتری بخشی به منافع شخصی یا منطقه‌ای سبب این بی‌اعتمادی شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: شورای نگهبان می‌تواند مجلس را کارآمد یا ناکارآمد کند و اینکه شورای نگهبان نباید سلیقه‌ای عمل کند.
 

ناامید کردن مردم از صندوق رای، ذبح دموکراسی است

وی با بیان اینکه نجات کشور و نظام در گرو کمک کردن به افرادی است که شان مجلس را حفظ می‌کنند، گفت:  ناامید کردن مردم از صندوق رای، ذبح دموکراسی است از همین رو باید سعی کنیم مردم آگاهانه انتخاب کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از مطالب خود به موضوع فساد و مافیای خودروسازی اشاره و بیان کرد: این موضوع کاملا غیرسیاسی و اجتماعی است و حتی بسیاری از اصولگرایان مجلس هم به تصویب این طرح کمک کردند.

وی، وضعیت خودرو را یکی از ظلم‌های فاحش در حق ملت دانست و گفت: در خودروسازی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پول گم شده است و خودروسازان اذعان کرده‌اند که اگر یک ماه فروش نقدی نداشته باشند، توان پرداخت حقوق کارگران را ندارند و امیدواریم قوه قضاییه در این مورد به اصل فسادها رسیدگی کند.

نمایندگان منتظر ارائه طرح یا لایحه افزایش قیمت سوخت بودند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس کاملا از افزایش نرخ بنزین بی‌اطلاع بود، گفت: رییس مجلس در نشست غیرعلنی این موضوع را مطرح کرد اما رویه این نبود که اجرا شود بلکه نمایندگان منتظر لایحه‌ یا طرحی در این باره بودند و اگر می‌دانستیم قرار است این گفته اجرا شود، همان زمان موضع‌گیری می‌کردیم.

وی افزود: ساده‌ترین افراد می‌دانستند افزایش قیمت سوخت باعث اعتراض می‌شود و اصولا اینکه مردم را محتاج دولت کنیم، درست نیست، اگر به فکر مردم هستیم باید دنبال درآمد آبرومند برای آنان باشیم نه اینکه کاری کنیم ماه به ماه چشمشان به دولت باشد.

پارسایی، بنزین ۲ نرخی را فسادآور دانست و عنوان کرد: کنترل بازار پس از افزایش نرخ سوخت، ممکن نیست زیرا کنترل بازار علم است و مساله‌ای دستوری نیست.

او بیان داشت: اگر چه مجلس شورای اسلامی قبلا اعلام کرده بود که دولت می‌تواند سالانه قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد اما نه اینکه یک باره قیمت سوخت را ۳۰۰ درصد بالا ببرد.

وی افزود: پس از اجرای افزایش قیمت سوخت،‌ نمایندگان به دنبال طرح دو فوریتی و سه فوریتی برای کاهش قیمت بودند اما رهبری در پیامی اعلام کردند که مجلس با این موضوع همراهی کند، دلیل پیام رهبری نیز این بود که شورای امنیت ملی گفته بود، چون اعتراضات گسترده است، عقب‌نشینی از این طرح، باعث تشدید اعتراضات می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شورای امنیت ملی، عقب‌نشینی از طرح افزایش قیمت سوخت را باعث تشدید ناآرامی‌ها می‌دانست اما امروز با فرونشستن اعتراضات دیگر نمی‌تواند افزایش ناآرامی‌ها را بهانه‌ به تعویق انداختن طرح اصلاح قیمت سوخت اعلام کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه، توجیه افزایش قیمت سوخت با سیاست گرفتن از ثروتمندان و بخشیدن به فقرا نادرست است، اظهار داشت: ۴۷درصد از سبد هزینه‌ ماهیانه خانواده‌های محروم مربوط به تغذیه است اما در خانواده‌های مرفه، تغذیه ۱۷ درصد را به خود اختصاص داده است که نشان می‌دهد برای قشر مرفه بنزین ۱۰هزار تومانی هم دشوار نیست.

وی، با اشاره به ضرورت جلوگیری از قاچاق سوخت، گفت: آب را باید از سرچشمه بست، قاچاق سوخت امروز با خط لوله و کشتی صورت می‌گیرد و مافیای سوخت می‌خواهد با این کار قاچاق سوخت را افزایش دهد.

پارسایی ادامه داد: نهادهایی همچون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و اوقاف باید مالیات بدهند تا بتوان این پول‌ها را در جامعه صرف اشتغال کرد.

وی، همچنین با اشاره به واکنش مردم به افزایش قیمت سوخت، اعتراضات اخیر را حاصل دردهای انباشت شده مردم دانست و گفت: تجمعات غیرمسلحانه براساس قانون آزاد است اما نه مجلس دنبال آن است و نه دولت، در اتفاقات اخیر نیز اعتراضات از مناطق محروم شروع شد و این حق مردمی نباید امنیتی شود، در حال حاضر نیز سیاست، دلجویی از آسیب‌دیدگان است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ درباره جایگاه مجلس نیز بیان داشت: در مجلس با مشکلات ساختاری بسیاری مواجهیم و شاهد رویه‌های بسیار غلطی هستیم، برای مثال روسای کمیسیون های تخصصی مجلس همچون کمیسیون انرژی، کمیسیون صنایع و معادن یا کمیسیون عمران، تحصیلاتی غیرمرتبط در این حوزه‌های تعیین‌کننده دارند و این موضوع ظلم در حق کشور است.

وی بیان کرد: افزون بر ضرورت اصلاح مشکل ساختاری، شورای نگهبان نیز باید همکاری بیشتری برای ورود افراد توانمند و شایسته داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.