این تفاهم نامه به امضای سردار سرتیپ دوم سید هاشم غیاثی فرمانده سپاه فجر و حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز رسید.

فرمانده سپاه فجر فارس در آیین انعقاد این تفاهم نامه گفت: ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، حمایت از نخبگان جوان، تحقیقات کاربردی، توسعه شرکت های دانش بنیان، خودکفایی در تولید محصولات دانش بنیان، پژوهش های کاربردی و تجمیع ظرفیت های علمی و فناوری استان فارس از اهداف مهم این تفاهم نامه هستند.

سردار غیاثی با بیان اینکه انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سپاه فجر و دانشگاه شیراز نوید دهندۀ آغاز یک حرکت پُرشتاب علمی در استان فارس است، افزود: ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، حمایت از نخبگان جوان، تحقیقات کاربردی، توسعه شرکت های دانش بنیان، خودکفایی در تولید محصولات دانش بنیان، پژوهش های کاربردی و تجمیع ظرفیت های علمی و فناوری استان فارس از اهداف مهم این تفاهم نامه هستند. 
وی با بیان اینکه دانشگاه و جهادگران عرصه علم و فناوری از ارکان اساسی اقتدار نظامی و دفاعی کشور هستند، یادآور شد: با تلاش اساتید انقلابی و جوانان نخبه کشور در صنایع دفاعی امروز در زمینه تجهیزات دفاعی نه تنها خودکفا هستیم بلکه تجهیزات دفاعی کشور قدرت مقابله با پیشرفته ترین تجهیزات نظامی دنیا را دارند و این اقتدار علمی و دفاعی در وقایع اخیر بصورت عینی مشاهده شده است. 
سردار غیاثی با بیان اینکه حمایت از نخبگان و پژوهشگران جوان یکی از رویکردهای مهم سپاه در استان فارس است، گفت: انعقاد این تفاهم نامه یک گام عملی و تاثیرگذار در راستای تحقق این رویکرد مهم است.
وی با بیان اینکه ۲ تیم متخصص از دانشگاه شیراز و سپاه فجر استان فارس در تدوین این تفاهم نامه همکاری داشته اند، افزود: موضوعات پایان نامه های دانشجویی را باید به مسائل کاربردی در جامعه معطوف کنیم، بستر مناسبی در سپاه ایجاد شده تا طرح های نظری دانشگاه با کمک سپاه اجرایی شوند و موضوعات مرتبط با این تفاهم نامه نیز در همین راستا بوده و قابلیت اجرا دارند.
سردار غیاثی با بیان اینکه سپاه فجر در قالب ارائه تسهیلات و مشاوره های علمی و پژوهشی از مبتکرین و مخترعین فارس حمایت می کند، اظهارکرد: در سال های اخیر هم افزایی سازمان ها و نهادهای استان فارس با سپاه فجر در طرح های مختلف نظیر ساخت خانه برای محرومان و اهدای جهیزیه به زوج های جوان نتایج بسیار خوبی داشته و با تلاش دست اندرکاران این تفاهم نامه نیز به الگو و تجربه ای موفق در کشور تبدیل خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه اباعبدالله الحسین (ع) الگو و شاخص بصیرت انقلابی و اقدام جهادی است، گفت: جوانان عاشورایی و مومن در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با الگو گرفتن از سالار شهیدان برای دفاع از انقلاب اسلامی و مقابله با تهدیدات آمادگی کامل دارند.
فرمانده سپاه فجر با بیان اینکه دانشگاه مبدا تحول و تعالی جامعه است، تاکید کرد: دانشگاه، اساتید و دانشجویان از ارکان اصلی ارتقاء سطح فرهنگ جامعه، پیشرفت علمی و توسعه صنعت کشور هستند و روشنگری پیرامون وقایع جاری کشور در فضای مجازی و رسانه ای رسالت مهم اساتید انقلابی است.

رئیس دانشگاه شیراز هم گفت: این دانشگاه با داشتن بیش از ۱۷ هزار دانشجو و ۷۰۰ عضو هیأت علمی می‌تواند ظرفیت خوبی برای نهاد فعالی مانند سپاه باشد، هر چند هم اکنون استادان، دانشجویان و دانشگاه شیراز با مجموعه سپاه همکاری دارند. 
نادگران افزود: سپاه فجر و دانشگاه شیراز دو بال انقلاب و اقتدار جمهوری اسلامی هستند و تعامل و هم افزایی توان علمی و پژوهشی این دو نهاد را افزایش می دهد. 

رئیس دانشگاه شیراز گفت:این دانشگاه در تبدیل به دانشگاه نسل چهارم در ابتدای راه است و با قدمتی قریب به ۷۰ سال باید پوسته‌های قدیمی را بشکند و از فضای سنتی خارج شود؛ از همین رو باید انجام پژوهش‌های مبتنی بر حل مساله از طریق فرهنگ‌سازی و مسیریابی به شکل ویژه ای در دستور کار قرار گیرد.

وی دانشگاه‌های نسل سوم را پیشرو در نوآوری و کارآفرینی دانست و عنوان کرد: یکی از رسالت‌های اجتماعی این دانشگاه‌ها نوآوری، مهارت‌افزایی و ایجاد بستر برای کارآفرینی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه در دانشگاه‌های نسل چهارم موضوع حل مسئله مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: مسائل موجود در حوزه‌های فنی، صنعتی، آسیب‌شناسی‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور در دانشگاه‌های نسل چهارم مطرح می‌شود و در آن‌ها رویکرد حل مساله حاکم است.
نادگران افزود: با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، دانشجویان دوره ارشد و دکتری به صورت زنجیروار و با رویکرد هم افزایی، ابعاد گوناگون مسائل را در نظر می‌گیرند و به بررسی آن‌ها مبتنی بر روش حل مساله می‌پردازند.

نماینده وزیر علوم در استان فارس ابراز امیدواری کرد که در دو سال آینده، فضایی پویا در دانشگاه‌ها مبتنی بر حل مساله ایجاد کرد.
نادگران گفت: تسهیلات و انگیزه‌بخشی‌هایی در این راستا برای استادان و دانشجویان دانشگاه شیراز فراهم شده است؛ اما نباید از خاطر دور داشت که برگشت جامعه و تغییر مسیر از فعالیت‌های آکادمیک صرف مسیری نسبتاً ناهموار است که باید با همت همه استادان و کل مجموعه دانشگاهی صورت گیرد.

۹۲۵۴ /۹۸۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.