رحیم هودی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، چهره ماندگار استان فارس و دارنده نشان درجه یک هنری  در حوزه تئاتر، سال ۱۳۱۴ در شیراز متولد شد . این هنرمند از دهه ۳۰ شمسی با نمایش «عینک مضحک» به‌طور جدی پا به عرصه تئاتر گذاشت و تاکنون در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های بسیاری به ایفای نقش پرداخته است. 
شامگاه دوشنبه تالار حافظ شیراز مملو از دوستداران هنر نمایش و احترام‌گزاران به مقام استادی رحیم هودی بود. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این آیین عنوان کرد: امروز به یمن بزرگداشت مردی از دیار فرهنگ و هنر گرد هم آمدیم تا پاس بداریم هنر و منحصر به فرد بودن و بزرگ بودنش را. ​

رونمایی از تمبر یادبود استاد رحیم هودی

​​​​​​

صابر سهرابی ادامه داد:شخصیت هودی بر هیچ فرهنگ‌شناسی پوشیده نیست و معرفی او در کلام نمی‌گنجد. او عمرش را صرف اعتلای فرهنگ و هنر فارس و ایران کرد. 
تلاش برای اعتلای هنر فارس ویژگی ستودنی هودی است
او تلاش برای اعتلای هنر فارس را ویژگی ستودنی هودی عنوان کرد و ابراز داشت: توجه به آموزش آن هم از دل و جان نکته بارز این شخصیت برجسته است. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس این استاد عرصه هنرهای نمایشی را شخصی دانست که بدون حب نفس در زمینه آموزش از نکته‌ای دریغ نمی‌کرد و علم خود را به کوچک و بزرگ ارائه می‌کرد. 
سهرابی با بیان اینکه هودی دست یاری جوانان برای گذر از ناکامی‌هاست، بیان داشت: او همیشه پلی بوده است فراروی جوانان فارس برای عبور از دره‌های ناکامی و چه بسا جوانانی که امروز در عرصه فرهنگ و هنر از رهگذر او از خاک به افلاک رسیدند. 
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در این آیین شب رحیم هودی را شب تئاتر شیراز خواند و گفت: درصورتی که نخستین اجرای او را متعلق به سال ۱۳۱۴ بدانیم با اجرای  "سکینه خوانی" بدانیم، او تا به امروز ۷۰ سال بر روی صحنه بوده است. 
کوروش کمالی سروستانی در ادامه به ذکر تاریخ تئاتر فارس پرداخت و بیان کرد: شیراز یکی از نخستین شهرهای ایران بود که پس از تهران برای ساخت تماشاخانه و اجرای تئاتر به شیوه غربی گام‌های ارزشمندی برداشت. 

کوروش کمالی سروستانی: رحیم هودی نخستین فردی در شیراز بود که زنان را به عرصه نمایش فراخواند


این پژوهشگر افزود: بر اساس آنچه که بر تاریخ تئاتر ایران رفته، شاید بتوان با کمی تسامح تاریخ تئاتر شیراز و فارس را به پنج دوره و پنج نسل تقسیم کرد که رحیم هودی به همراه محی‌الدین لایق، جعفر توکل،کاظم محمودیان، محمد زرشناس، علی محزون و صدرا ذوالریاستین از نسل سوم آن‌ها هستند.
هودی تنها یادگار باقی‌مانده از نسل سوم تئاتر شیراز است 
او رحیم هودی را تنها یادگار باقی‌مانده از نسل سوم تئاتر شیراز خواند و ابراز داشت: این یادگار بیش از شصت سال به گونه آفاقی و انفسی در تئاتر این سرزمین نقش آفریده و در بیش از ۱۰۰ نمایش به عنوان بازیگر و یا کارگردان حضور داشته است. 
کمالی سروستانی با یادکرد از نقش‌های بیشمار و همکاری‌های هودی با هنرمندانی همچون مرحوم عزت‌الله انتظامی و علی نصیریان، هودی را نخستین فردی دانست که در سال ۱۳۴۶ با جسارتی مثال زدنی، زنان را که تا آن زمان در هنر نمایش حتی در مقام تماشاچی نیز حاضر نبودند، به عرصه تئاتر فرا ‌خواند و با کارگردانی نمایشنامه «بلبل سرگشته» اثر علی نصیریان، همه نقش‌ها را به زنان واگذار کرد و برخی از زنان را در این نمایش "مردپوش" می‌کند. 
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس پاسداشت رحیم هودی را پاسداشت هنر و تکریم فرهنگ و انسانیت دانست و گفت: بزرگداشت او، بزرگداشت تمام اندیشه‌های نابی است که سرنوشت انسان را به رستگاری و سعادت ره‌ می‌نماید.

شهردار شیراز نیز در پیامی که رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، ابراهیم گشتاسبی راد آن را خواند از تلاش‌های بیش از ۵۰ ساله رحیم هودی قدردانی کرد. 
در بخشی از این پیام شهردار شیراز چنین آمده است: هودی، این دانشی‌مرد عرصه هنرهای نمایشی شیراز، از زمانی که زبان گشود و توانست قدم از قدم بردارد در تب و تاب نمایش بود و حالا که ۸۴ سال از تولدش در محله سر دُزَک و ۸۴ بهار از زندگی پر تلاطم و رؤیایی‌اش می گذرد، هنوز که هنوز است برای نفس کشیدن روی صحنه تئاتر بی قراری می‌کند. 
رحیم هودی نماد تخصص و هنرمندی در تئاتر است
حیدر اسکندرپور در ادامه این پیام عنوان کرد: رحیم هودی نماد تخصص و هنرمندی در تئاتر است اما این، آن‌چیزی نیست که این هنرمند پیشکسوت را متمایز می کند. دردمندی، همدردی و دغدغه‌مندی در گوشه گوشه‌ی زندگی استاد جلوه‌گری می‌کند و باعث می‌شود در دانشسرا، دردهای مردم را به روی صحنه برد.

اهدای چهاردهمین نشان مفاخر فارس به رحیم هودی


وی این پیشکسوت تئاتر فارس را "پدر تئاتر شیراز" دانست که در کنار محی‌الدین لایق پرچم هنرهای نمایشی شیراز را در دبیرستان های شیراز برافراشتند. 
در ادامه این آیین چهاردهمین نشان مفاخر فارس در این مراسم به رحیم هودی اهدا شد؛ همچنین اولین جلد از مجموعه "تاریخ شفاهی هنرمندان استان فارس" با عنوان "رحیم هودی؛ پدر تئاتر  شیراز" تألیف آسیه دانشور و مژگان صادقی‌فرد با دبیری حسن دهقان رونمایی شد و از تمبر یادبود آیین نکوداشت این هنرمند پیشکسوت نیز رونمایی شد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4


افزون بر این نخستین سردیس برنزی ساخته شده در شهر شیراز به دست هنرمند مجسمه‌ساز عبدالعلی قصردشتی رونمایی شد که قرار است در پارک آزادی شیراز و در مقابل تالار هودی نصب شود. 

۹۸۸۵ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.