سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس، نظارت این نهاد را از ملزومات تحقق مردم سالاری و در راستای صیانت از حق الناس ارزیابی کرد.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، حسن جوکار صبح سه شنبه 25 تیر در آستانه سالروز تاسیس شورای نگهبان در جمع خبرنگاران گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانونی مترقی و متعالی و اجرای کامل آن بسترساز تحقق مردمسالاری دینی مد نظر این نظام مقدس است.

وی با اشاره به اینکه در راستای تدوین و تحقق این قانون خون‌های زیادی قبل از انقلاب ریخته شده و ایثارگری‌های فراوانی را شاهد بوده‌ایم، گفت: امروز و در اولین سال دهه پنجم انقلاب و شرایط کنونی، وظیفه همه ما خصوصا جوانان نسبت به انقلاب و نظام اسلامی حساستر است.

جوکار با بیان اینکه رسانه‌ها وظایفی بسیار حساس و تاثیرگذار برعهده دارند، گفت: یکی از رسالت‌های اصلی رسانه آگاهی بخشی به جامعه در رابطه با حقوق اساسی افراد نسبت به دستگاه‌های مختلف و مسئولان است؛ اگر مردم نسبت به حقوقشان آگاهی و اطلاع کامل داشته باشند، در مسیر احقاق آن همراه‌تر و البته مطالبه گر خواهند بود.

او اعتقاد دارد که در راستای آگاهی بخشی عمومی نسبت به اصول 177 گانه قانون اساسی جمهوری اسلامی، کوتاهی‌هایی شده است که باید برای جبران آن تلاش کنیم.

  جوکار با یادآوری اینکه سه وظیفه اصلی صیانت از اسلامیت و جمهوریت نظام و تفسیر قانون اساسی، برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است، گفت: ما مدنیت را براساس قانون اساسی پذیرفته‌ایم و تاکید داریم جامعه ما یک جامعه مدنی و مدنیت ما مبتنی بر اسلام است.

او اضافه کرد: اسلام کاملترین دین به شمار می‌رود که در تمام دستورات و احکام آن چه در کلام وحی چه نظرات بزرگان دینی، تعالی و اوج انسانیت دنبال شده است؛ رسانه‌ها هم وظیفه دارند که این مدنیت و مردمسالاری را از نگاه دین اسلام، تبیین و اطلاع رسانی کنند.

جوکار با اشاره به آیات کلام الله مجید، تاکید کرد که دین اسلام برای عقلانیت بشر ارزش کافی قائل است و سرنوشت هر قومی را متوجه همین عقلانیت دانسته است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در فارس با تصریح اینکه حضرت امام(ره) هم به عنوان یک فقیه برجسته متوجه بودند که نقش مردم باید در انقلاب مشخص باشد، گفت: نظام اسلامی ایران از اولین گام کار را براساس مدنیت دینی آغاز کرد و برگزاری 5 انتخابات بزرگ در اولین سال پیروزی، نقطه‌ای برجسته از تاریخ این نظام است.

جوکار یادآور شد که در سال 58 ایران اسلامی شاهد برگزاری رفراندوم تعیین نوع حاکمیت، انتخابات خبرگان قانون اساسی، همه پرسی قانون اساسی، اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بودیم، گفت: امروز هم مانند ابتدای انقلاب بر این عقیده استواریم که مردم و مشارکت مردم بالاترین پشتوانه نظام اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد که یکی از نشانه‌های مهم مردمسالاری در ایران، برگزاری انتخابات‌های متعدد است، گفت: برگزاری یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری، 10 دوره مجلس شورای اسلامی، 5 دوره خبرگان و ... نشانه‌ی پایه ریزی این نظام بر اساس مدنیت و مردم سالاری است.

جوکار یکی از مهمترین الزامات مردمسالاری دینی را فهم دقیق مردم نسبت به مسائل و آگاهی از قوانین و حقوق عامه دانست و گفت: مردم باید به جای انفعال در مواجهه با مسائل قانون اساسی، وارد عرصه شده و دیگران را مورد سئوال قرار دهند و مطالبه گری داشته باشند، اگر قانون برای مردم به خوبی تبیین شود، آنان مطالبه گر و مسئولان هم پاسخگو خواهند شد.

وی با اشاره به قرار داشتن در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر همه مردم نسبت به وظایف قوای سه گانه و دستگاه‌های مختلف اطلاع کامل و دقیق داشته باشند، حدود و ثغور وظایف و مسئولیت‌ها را می شناسند و رای آنان آگاهانه‌تر خواهد بود.

جوکار با بیان اینکه بی اطلاعی افراد از وظایف نمایندگی مجلس، گاه باعث طرح وعده‌هایی می‌شود که امکان عملیاتی شدن آنها وجود ندارد، گفت: این مسائل گاه باعث سرخوردگی مردم می‌شود.

او با بیان اینکه منظور مکتب اسلام از مردم سالاری دینی، مردمی آگاه و بصیر است، گفت: طی چهل سال گذشته هرجا امپراتوری رسانه‌ای جهان سلطه، از جهل مردم استفاده کرده، موفق بوده، اما آن زمان که رسانه‌های ما آگاهی مردم را ارتقاء بخشیدند، ناموفق بوده است.

جوکار با اشاره به حدود وظایف و اختیارات شورای نگهبان گفت: قانون در قالب 11 اصل برای شورای نگهبان تعیین وظیفه کرده که از این تعداد 10 اصل به شکل مستقیم و یک اصل غیرمستقیم به این مهم پرداخته است.

او با اشاره به حربه دشمنان برای مقابله با شورای نگهبان به عنوان یک نهاد قانونی و مهم در نظام اسلامی، گفت: منظور از نظارت استصوابی، نظارت موثر است؛ نظارتی که در تمام جوامع و حوزه‌ها باید باشد، اگر نباشد کار با اشکال مواجه خواهد شد.

جوکار با بیان اینکه انسان در تمام زمینه‌ها نیازمند نظارت و داوری و نظارت امری بدیهی و عقلانی و پذیرفته شده است، گفت: تنها و موثرترین کار در مقابل طرح کنندگان خواسته برداشته شدن نظارت شورای نگهبان، لبخند است.

وی با اشاره به توصیه حضرت امام(ره) گفت: طی چهل سال گذشته حتی یک مورد نمی‌توان یافت که امپراتوری رسانه‌ای و استکبار جهانی، در دفاع از عملکرد شورای نگهبان اقدامی کرده باشند و این نشان از درست بودن جهت حرکت دارد.

جوکار با بیان اینکه شورای نگهبان در فارس 13 هزار ناظر دارد، گفت: در ایام انتخابات معمولا حدود 11 هزار ناظر به کار گرفته می‌شوند.

او انتخابات را حق الناس دانست و گفت: کار شورای نگهبان، دفاع و صیانت از حق الناس است؛ این موضوع را باید با دقت و به شکل مستمر برای مردم تبیین کرد.

او گفت: در هر دوره انتخابات، سه نکته مهم مد نظر قرار داشته و دارد، اول سلامت انتخابات، دوم مشارکت مردم در انتخابات و سوم امنیت انتخابات، این شرایط حادث نمی‌شود الا با اجرای مُر قانون در همه پایه‌ها و ارکان. شورای نگهبان هم وظیفه دارد که قاطعانه وظایف قانونی خود را اجرایی کند .

جوکار، انتخابات 2 اسفند 98 را یک رویداد بسیار با اهمیت خواند و تصریح کرد: بی تردید رسانه‌ و عملکرد مثبت رسانه‌ها می‌تواند در پیشگیری از وقوع هر جرم و تخلفی موثر باشد و عرصه انتخابات هم از این امر مستثنا نیست.

وی با رد شایعات مطرح شده در مورد اینکه شورای نگهبان قصد دارد برخی از نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی را برای دوره یازدهم رد صلاحیت کند، گفت: هنوز هیئت نظارتی شکل نگرفته که بخواهد به این موضوع ورودی داشته باشد، این مسائل در راستای تخریب شورای نگهبان است.

جوکار با تصریح اینکه در بررسی صلاحیت افراد در هر انتخاباتی، جناح داوطلبان برای شورای نگهبان ملاک نبوده است، گفت: آنچه برای شورای نگهبان اهمیت دارد، نظر نهادهای قانونی مشخص شده، سلامت اخلاقی و اقتصادی داوطلب و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی است.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در فارس با بیان اینکه قانون انتخابات سال 62 بازنگری شده است، گفت: این قانون نیازمند بازنگری است.

او در پاسخ به این پرسش که چرا صلاحیت برخی داوطلبان در مراحل اولیه احراز نشده و در نهایت از طریق هیئت مرکزی احراز می‌شود؟ گفت: برای احراز صلاحیت ملاک اسناد و مدارک موجود است، گاه این اسناد و مدارک در مراحل اولیه تامین نمیشود.

جوکار با تصریح اینکه حفظ اسرار مردم جزو خط قرمزهای شورای نگهبان است، گفت: شورای نگهبان اخلاقا شرعا قانونا به حفظ اسرار موظف هستیم، اما اگر داوطلبی بد اخلاقی کرد و به دلیل احراز نشدن صلاحیتش، مطالبی را بیان کرد که درست نیست، باید به شکلی جایگاه شورای نگهبان را حفظ کرد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در فارس با یادآوری اینکه در این استان برای گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان برنامه‌هایی مدون شده است، سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز، شرکت در برنامه‌های رسانه‌ای، برگزاری همایش شبکه نظارتی و سرپرستان دفاتر شهرستان‌ها با حضور آیت الله مدرسی یزدی از فقهای شورای نگهبان و ... را از این برنامه‌ها اعلام کرد.

جوکار همچنین تاکید کرد که با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی همه فعالیت‌های داوطلبان احتمالی رصد خواهد شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.