توقف خودروهای فروشندگان سیار موادغذایی در حاشیه معابر مختلف شهری و بین شهری، یکی از عوامل موثر بر کاهش شاخص‌های کیفی ترافیک محسوب می‌شود، معضلی که علاوه بر ایمنی تردد، ناامنی، تهدید امنیت غذایی و بهداشت عمومی را به دنبال داشته است.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، توقف خودروهای عرضه کنندگان میوه و تره‌بار در نقاط مختلف شهرستان شیراز خصوصا معابر ورودی شهرهایی نظیر صدرا، مدت‌هاست به عنوان یکی از معضلات مطرح بوده و تلاش برای رفع این معضل و ساماندهی این فروشندگان سیار، از مطالبات مردم خصوصا ساکنان شهر جدید صدرا بوده است.

شهردار شهر جدید صدرا در این خصوص به ایسنا گفت: شاهد افزایش شکایت‌های مردمی از دستفروشان و خودروهای عرضه کننده موادغذایی در ورودی این شهر هستیم.

عباس ملک‌زاده بیشترین موضوع شکایات را مربوط به اشغال سطحی از معبر سواره، تولید زباله، تاثیر بر زیبایی شهری، تشدید ترافیک عبوری، تاثیر بر کسب واحدهای صنفی دارای پروانه و ... دانست و گفت: فروشندگان دوره گرد و دستفروشان معمولا عوارض و مالیات به عنوان حقوق قانونی را پرداخت نکرده و بعضا مرتکب کم فروشی و عرضه اجناس با کیفیت نامناسب هم می‌شوند.

ملک زاده با یادآوری اینکه شهرداری صدرا براساس قانون تذکرات و اخطارهای شفاهی و کتبی را به دستفروشان و خودروهای عرضه کننده مواد غذایی و دیگر محصولات، داده است؛ افزود: علی‌رغم تذکرات مکرر شهرداری صدرا، این افراد توجه نکرده و بعضا با ماموران سد معبر شهرداری و نیروی انتظامی هم درگیر شده‌اند.

وی با رد شایعاتی مبنی بر وقوع حادثه برای یکی از دستفروشان به دلیل درگیری با ماموران سد معبر، گفت: متاسفانه در برخی موارد دستفروشان اقدام به ضرب و شتم ماموران شهرداری و کلانتری صدرا کرده‌اند؛ در یکی از این موارد، حدود یکماه قبل یکی از ماموران کلانتری صدرا مضروب و به شدت مجروح و مصدوم شد.

شهردار صدرا ادامه داد: این مامور نیروی انتظامی بعد از بهبود و ترخیص از بیمارستان دیگر قادر به انجام وظیفه خود نیست‌ .

ملک‌زاده ادامه داد: با توجه به تمام این آسیب‌ها و با همکاری شورا و سایر دستگاه‌های مرتبط، مجوز تاسیس بازارچه‌ای برای استفرار دستفروشان تایید شد، اما علی‌رغم ابلاغ به این افراد، فعالان این بخش همچنان مقاومت کرده و از این اقدام قانونی استقبال نکرده‌اند.

شهردار صدرا با بیان اینکه با حکم دادستانی و همراهی نیروی انتظامی از حضور دستفروشان در معابر ممانعت شده است، گفت: دستفروشان برای حضور و استقرار در این بازارچه باید شرایطی را نظیر عرضه کالا با 30 درصد کمتر از قیمت بازار و سایر قوانین مرتبط با صنوف را رعایت کنند.

ملک‌زاده با یادآوری اینکه بعد از جمع‌آوری دستفروشان، استقبال برای حضور در بازارچه افزایش داشته است، گفت: دستفروشان برای استقرار در این بازارچه باید مبلغ ناچیزی را پرداخت کنند که صرف هزینه‌هایی نظیر نظارت، نگهبانی، جمع‌آوری زباله و ... خواهد شد.

او با بیان اینکه شهرداری صدرا در محدوده این شهر جدید زمینی با کاربری مناسب برای اختصاص به بازارچه در اختیار ندارد، گفت: اغلب زمین های دو طرف ورودی صدرا (بلوار خلیج فارس) مالک خصوصی داشته یا متعلق به شرکت عمران صدرا بوده که قبلا برای عبور خط آهن، تملک شده است.

ملک‌زاده گفت: اراضی متعلق به شهرداری صدرا عموما دارای کاربری فضای سبز و پارک است و نمی توان از آن برای ایجاد بازارچه استفاده کرد.

اغذیه فروشان با مجوز بهداشت ساماندهی می شوند

شهردار صدرا در خصوص ساماندهی اغذیه فروشان این شهر جدید هم گفت: با توجه به تذکرات اداره بهداشت، با هماهنگی نیروی انتظامی، از فعالیت دستفروشانی که به عرضه اغذیه گرم و سرد مشغول بودند، ممانعت شده است.

ملک‌زاده فعالیت اغذیه فروشان در کنار خیابان و معابر را مغایر اصول بهداشتی و تضییع کننده حقوق شهروندی دانست و گفت: این نوع فعالیت اگر بدون رعایت اصول بهداشتی انجام شود، تهدیدی جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی اغذیه فروشان با مجوز بهداشت امکانپذیر است، گفت: با تائید و صدور مجوز از طرف بهداشت مکانی برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد، اما تاکنون هیچ گونه مجوزی برای ساماندهی آنها صادر نشده است .

شهردار صدرا با اشاره به اینکه شهرداری با حکم دادستانی از حضور اغذیه فروشانی که با استفاده از خودرو اقدام به طبخ و فروش خوراکی می‌کنند جلوگیری می‌کند، گفت: نیروی انتظامی هم در این ارتباط وظیفه‌ای را عهده‌دار است و می‌تواند خودروهای متخلف را توقیف کند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.