به گزارش ایرنا، کوروش کمالی سروستانی شنبه 21 اردیبهشت به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب در جمع خبرنگاران عنوان کرد: اسناد تاریخی بخشی از محتویات بایگانی هاست که امروز از مهمترین منابع پژوهش به شمار می رود و امکان درک تاریخ و شناخت تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اداری، فرهنگی، نظامی و قضاوت را بر پایه اعتبار یقین و اصالت می بخشند.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با اشاره به تاسیس آرشیو ملی ایران در سال 1342 به دست دکتر سیروس پرهام بیان داشت: سازمان اسناد ملی ایران تا سال 1381 به عنوان سازمانی مستقل مشغول فعالیت بود که بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در سال 1381 با کتابخانه ملی ایران ادغام شد و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران را شکل داد.
کمالی سروستانی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس بیستم مهرماه سال 88 همزمان با یادروز حافظ در زمینی به مساحت 37 هزار متر مربع در مجاورت معروف‌ترین بناهای فرهنگی و تاریخی شیراز، باغ جهان نما و آرامگاه حافظ شیرازی بنا شد.
وی ادامه داد:مشخصه ممتاز این ساختمان شامل طراحی مخازن تخصصی اسناد، مخازن کتب و منابع غیر کتابی با رعایت استانداردهای آرشیوی و کتابخانه ای و نیز امکان دسترسی برخط به مراکز اطلاع رسانی تحت وب و تالار رقمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است.
وی وظیفه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس را برنامه ریزی و مدیریت کلان اسناد ملی در استان از مرحله تولید تا بایگانی، راکد سازی، شناسایی، تعیین تکلیف، انتقال اسناد واجد ارزش و نگهداری دائم دریافت اسناد اهدایی امانی خریداری اسناد با ارزش با هدف ثبت، ضبط و ارائه در نظام جامع اطلاع رسانی برشمرد.
کمالی سروستانی گفت: با هماهنگی دیوان محاسبات اداری دستگاه های دولتی موظف به اجرای قانون درخصوص سپردن سند به این سازمان هستند.
کمالی سروستانی افزود: در همین زمینه مرکز فارس در سال جاری به پاس تعامل پویا و پایدار با این مرکز در صیانت از اسناد ملی و حسن اجرای بخشنامه دولت در خصوص تعیین تکلیف به سوابق راکد از دو دستگاه برگزیده استان، سازمان قضایی نیروهای مسلح فارس و اداره کل بیمه سلامت فارس تقدیر کرد.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: تشویق و ترغیب دارندگان اسناد برای اهدای مجموعه های خود به آرشیو ملی راهکاری است که برای جلب مشارکت‌های عمومی به منظور غنا بخشیدن به این آرشیو که هویت تاریخی ماست، در دستور کار است.
کمالی سروستانی همچنین گفت: برخی دارندگان اسناد قدیمی خواستار فروش مجموعه خود هستند که در این صورت مجموعه توسط کارشناسان متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرد و با تهیه فهرست توصیفی به منظور تعیین قیمت به کمیته ویژه خرید اسناد تحویل می شود.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس افزود: پس از تعیین ارزش اسناد ارائه شده برای فروش در صورت رضایت مالک، به قیمت تعیین شده خریداری می‌شود و پس از ضدعفونی، آماده سازی و ساماندهی آرشیو برای استفاده پژوهشگران در مخازن تحت دما و رطوبت کنترل شده نگهداری می شود.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس از پیشنهادی نام برد که داده شده تا طی آن آثار هنری شناسنامه دار شوند و به نام مالک مشخص شود تا در صورت فروش، حمل و نقل و قاچاق آن ساماندهی شوند.
وی در عین حال از نبود منعی برای فروش اسناد توسط افراد سخن گفت و افزود: باید این را جا انداخت که هر نسخه خطی جزو نفایس ملی نیست و حتی ترغیب کنیم که اسناد را بتوانند خرید و فروش کنند.
وی اعلام کرد: قدیمی ترین سندی که در این مرکز نگهداری می شود متعلق به دوره صفوی است.
کمالی سروستانی با بیان اینکه حفظ اسناد تصویری از جمله عکس و ویدئو هم در حیطه اختیارات مرکز اسناد و کتابخانه ملی قرار می گیرند، گفت: اسناد تصویری به عنوان آرشیو بخش غیرمکتوب به شمار می روند.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس از همه محققان، دانش پژوهان، ایرانیان و ایران دوستان دعوت کرد تا در اهدا، فروش اسناد و نسخ خطی و قدیمی به آرشیو ملی و نیز تبلیغ تشویق و راهنمایی دیگران در همراهی و پیروی از این حرکت فرهنگی مشارکت کنند.
کمالی سروستانی از همه اشخاص حقیقی و حقوقی که اسناد و نسخه های خطی و قدیمی در اختیار دارند دعوت کرد در صورت تمایل و فروش یا اهدای اسناد و نسخ خطی از طریق شماره تلفن 511 63 322 با سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس تماس بگیرند.
وی گفت: تبادل سند میان مرکز و مراکز مشابه بین المللی وجود دارد، تفاهم نامه هایی به صورت طرح ملی در این حوزه وجود دارد و از جمله تاکنون با کشورهای روسیه ، انگلستان و فرنسه منعقد شده است که برای غنای آرشیو ملی تاریخی ایران اهمیت دارد.
کمالی سروستانی در بخش دیگری از سخنان خود برنامه های این مرکز را به مناسبت روز ملی اسناد و میراث مکتوب اعلام کرد: به منظور ایجاد ارتباط موثر با دوستداران آرشیو و فراهم سازی زمینه آشنایی با ماهیت و کارکرد آرشیو ملی میراث مکتوب فارس با نمایش گزیده‌ای از مجموعه اسناد و عکس های تاریخ معاصر فارس تا پایان اردیبهشت ماه در این مجموعه قرار است.
7375/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.