در این نوشتار آمده است: همه کشورها بدون استثنا در گذر زمان نیاز به اصلاحات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و... دارند.
سرزندگی، نشاط، پویایی و تکامل هر جامعه با اصلاح معایب، ضعف‌ها و تصحیح کژ راهه‌ها و بیراهه‌ها امکان‌پذیر است. کدام حکومت می‌تواند ادعا کند که طی سالیان دراز، هیچ اشتباه، ضعف، انحراف و عیوبی نداشته است.
حداقل دو ملاک برای تشخیص نیاز به اصلاحات در همه کشورها قابل ردیابی می‌باشد یکی ملاک‌های علمی و دیگری ارزیابی خروجی عملکردها.
ملاک‌های علمی که توسط هزاران اندیشمند و مغزهای متفکر جوامع صرف‌نظر از علایق، عقاید و سلایق آنها مورد تأیید قرار گرفته، بهترین ابزار تشخیص معیار انحراف مدیریت صحیح از غلط است.
هر چه در عمل از ملاک علمی فاصله گرفته و گتره‌ای و بی‌حساب و کتاب عمل شود، انحراف و کجی‌ها بیشتر شده و نیاز به اصلاحات فوری‌تر، گسترده‌تر و ریشه‌ای‌تر خواهد بود و هر چقدر طبق اصول علمی، مدیریت شود و ثمرات و نتایج بهتر و مطلوب‌تر گرفته شود، نیاز به اصلاحات کمتر می‌باشد.
البته در هر دو طیف مدیریت فوق، نیاز به اصلاحات وجود دارد ولی حد و اندازه آن متفاوت است. در هر صورت نیاز به اصلاحات، هیچ‌گاه به سمت صفر میل نمی‌کند، حتی کشورهای پیشرفته با توسعه‌یافتگی بسیار بالا، بی‌نیاز از اصلاحات مداوم و مستمر نیستند.
آن‌ها اگر در موارد بسیار ریز و کوچک انحرافی مشاهده کنند، بدون فوت وقت، دست به اصلاح و ترمیم و تصحیح می‌زنند و نمی‌گذارند مسیر انحرافی در غفلت و مسامحه پیموده شود.
ارزیابی خروجی نیز که ملاک دوم است، معیار بسیار مهمی است که با بررسی بازخوردها و سنجش میزان رضایت مردم اثبات می‌شود .
اگر مردم ببینند که با اجرای برنامه‌ای، به رفاه بیشتر، پیشرفت چشمگیرتر و نشاط و بالندگی روز افزون می‌رسند، آن را موردتأیید قرار می‌دهند و چنانچه به عکس آن برسند، نیاز به اصلاح آن را ، ضرورت انکارناپذیر می‌دانند.
مدتی است مردم فرانسه با اعتراضات خود به رئیس جمهورشان فهمانده‌اند که اصلاحات اقتصادی و سیاسی وی باید سرعت و شتاب بیشتری بگیرد یعنی خروجی مدیریت وی را قابل قبول نمی‌دانند.
لذا ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه خواسته ی آنها را عادلانه قلمداد کرده و اصلاحات خود را به 5 محور گسترش داده است:
1. کاهش مالیات‌ها به میزان پنج میلیارد یورو
2. بازگرداندن قانونی که حقوق مستمری‌بگیران را با تورم بالا می‌برد
3. تمرکززدایی بیشتر از دولت
4. آسان‌تر کردن امکان برقراری رفراندوم
5. و همچنین تعطیلی دانشگاه ای‌ان‌ای که بسیاری از رؤسای‌جمهوری و مدیران عامل فرانسه از این دانشگاه نخبه‌پرور بیرون می‌آمدند.
با نگاهی دقیق به این 5 محور نیازمندِ اصلاحات، در می‌یابیم که ماکرون پیام‌های اصلاح‌طلبانه مردم را دریافت کرده است.
این 5 محور، هم جنبه اقتصادی دارد و هم سیاسی.
موارد 1 و 2 و 3 بیشتر جنبه اقتصادی دارند و موارد 4 و 5 کاملاً سیاسی است.
مورد چهارم «آسان‌تر کردن امکان برقراری رفراندوم» به نوعی مشارکت دادن بیشتر و راحت‌تر مردم در سرنوشت خودشان است.
فیلترهای رسمی و غیررسمی که باعث می‌شود برخی نتوانند در انتخابات پیروز شوند، تا اندازه‌ای حذف می‌شود که رأی‌دهندگان احساس کنند رأی آنها همه کاره است نه تسلط و اشراف دیگران.
اینکه سهم مردم در جمهوریت چقدر است به طور عمده به محتوا و اصالت همین انتخابات و نظارت و قدرت‌نمایی مردم پس از انتخابات برمی‌گردد.
اما مورد 5 که «تعطیل کردن دانشگاه ای‌ان‌ای که بسیاری از روسای جمهوری و مدیران عامل فرانسه از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند» گام بسیار مهمی در حذف ویژه‌خواهی، امتیازطلبی، رانت‌خواری و فاصله طبقاتی است که اقدامی شجاعانه و اصلاحاتی قابل‌توجه است.
جان کلام اینکه اصلاحات دائمی و مستمر، نجات‌دهنده حکومت و تأمین‌کننده رضایت مردم و پیشرفت لحظه به لحظه کشورهاست.
منبع : روزنامه طلوع
6113
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.